شهردارتهران خبر داد؛

آغاز عملیات عمرانی خط ۱۱ مترو تهران

به گفته شهردار تهران عملیات عمرانی ساخت خط 11 متروی شهر تهران به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران امشب دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۲ جهت ارائه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به کشور چین در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافت و پاسخگوی پرسش‌هایی در این خصوص شد.

شهردار تهران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه خطوط زیرزمینی مترو در حال افزایش است. گفت: در سفر چین قرارداد اجرایی ۷۹۱ واگن منعقد شد و بنابر این شد. هشت رام قطار شامل ۵۶ واگن به صورت آماده وارد کشور شود. ۱۰ رام نیز به صورت قطعات وارد کشور شود. به نوعی ۵۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد. با ۲۵ درصد افزایش میزان قرارداد ۷۹۱ واگن به ناوگان مترو وارد شود.  اولین قطار ۱۲ ماه آینده وارد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه با کمبود قطار رو به رو هستیم. اظهار کرد: سرفاصله‌ها بالاست و مردم در فشار هستند. مطلوبیت به گونه‌ای است که روزانه دو میلیون نفر با مترو سفر می‌کنند که با تأمین واگن‌ها به سه میلیون نفر در روز افزایش خواهد یافت. اتفاقاتی که افتاده باعث می‌شود خطوط توسعه یابد. ملحقات خط ۴، ۶ و ۷ تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد.

پرند تا اوایل ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

زاکانی همچنین تصریح کرد: خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را نیز در دستور داریم که تا پایان سال خط ۱۰ در سه جبهه کاری ادامه پیدا می‌کند. خط ۹ نیز در نیمه دوم امسال آغاز می‌شود. برای خط ۱۱ با شرکت‌های چینی و داخلی قرارداد بسته ایم و امسال عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد. با طرف چینی برای خط هشت تفاهم کرده ایم و قرار شده سال آینده آن را دنبال کنیم. تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران به اتمام می‌رسید که با برنامه ما در سال ۱۴۱۰ به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پشتیبانی مالی این قرارداد در هفت سال قبل انجام نشده بود. طرف چینی از آن ناامید شده بود که خوشبختانه امروز فعال شد. اظهار کرد: کل واگن‌های ما یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار این قرارداد. ۲۵۹ واگن دیگر و همچنین ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی تهران را دارای هزار و ۱۶۳ واگن خواهد کرد که بیشتر از ۲۵ سال گذشته است.

زاکانی با اعلام اینکه مترو دهه ۷۰ به افتتاح رسیده است. خاطرنشان کرد: ما ۲۶ ماه و چهار روز در شهرداری مشغول به کار هستیم. ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۸۳ کیلومتر رسیده که به عبارتی ماهیانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. پرند نیز با ۲۱ کیلومتر تا اوایل ماه آینده به بهره برداری می‌رسد. به بیش از ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط عبور خواهیم کرد.

۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شود

شهردار تهران با اشاره به سایر دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، خاطرنشان کرد. در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم. سرفصل اول در حوزه دیپلماسی عمومی بود و ما به دعوت شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم. در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه مالی قرارداد ۷۹۱ واگن به ارزش یک میلیارد دلار عملیاتی شد. گفت: زمان تحویل از ۲۳ ماه به ۱۲ ماه رسید. از سویی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم. چینی‌ها یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد. این اتفاق بی نظیر است.

زاکانی تأکید کرد: برای هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گاز سوز، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به دنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم. در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰ دستگاه وارد شود. مابقی آن به صورت قطعات باشد و در سال‌های آینده داخلی سازی شود.

شهردار تهران با اشاره به بازدیدهای روز گذشته خود از دو تولیدکننده داخلی و توجه به صاحب فن شدن در این حوزه، اظهار کرد: سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود. به طوریکه با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی‌ها وارد معامله شدیم. ۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شود. ما در حوزه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم. در کشور نیز در برخی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود.

پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد

زاکانی با بیان اینکه در تولید مسکن، فناوری، خرید دستگاه‌های زباله سوز، فرهنگی و گردشگری و بخش‌های مختلف بازدیدهایی از ۱۳ شهر داشتیم. یادآور شد: بنده از ۱۰ شهر بازدید کردم و شهرهای دیگر را نیز دیگر اعضا مورد بازدید قرار دادند. تفاهمات خوبی در بازدید از کارخانجات تولید تاکسی، اتوبوس، واگن و دیگر موارد صورت گرفت. تا بتوانیم به عنوان تولیدکننده منشأ اثر شویم.

وی با اعلام اینکه یکی از معضلات بزرگ کشور موضوع پسماند است. خاطرنشان کرد: در تهران روزانه پنج هزار و ۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می‌شود. در جنوب شهر یک زباله سوز وجود دارد که ۲۰۰ تن زباله می‌سوزاند. به برق و سایر موارد تبدیل می‌شود. پنج هزار و ۲۰۰ تن دفن می‌شود و ده‌ها سال این روند وجود دارد.

شهردار تهران گفت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند. در سفر خود از این شرکت‌ها بازدید کردیم و به این رسیدیم. این قابلیت را دارند که دستگاه‌های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه‌ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می‌کند. از طرفی دیگر آب تولید شده را تصفیه می‌کنند. دستاوردهای این دستگاه ۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است. َ

وی اضافه کرد: با محاسبه‌ای که در چین ارائه شد. یک چهارم برق کل تهران را این زباله‌ها تأمین خواهد کرد. هیئت چینی فردا به تهران سفر خواهند کرد. قرار شده که چین سرمایه گذاری کند و مابه ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می‌توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد.

شناسایی زمین‌های ذخیره شهری و ظرفیت‌های تهران

زاکانی با بیان اینکه تفکیک پسماند از مبدأ در دنیا تجربه ناموفقی بوده است. یادآور شد: تفکیک از مبدأ تنها برای برخی اقلام صورت می‌گیرد که به اقلام دارای ارزش افزوده بالاست. مابقی اقلام در دستگاه‌های زباله سوز به انرژی تولید می‌شود. کل زباله‌ها به انرژی تبدیل خواهند شد. پسماند آن به بلوک تبدیل می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه با دو شرکت جلساتی برای صنعتی سازی مسکن برگزار کردیم. گفت: مشکلی که در کشور و تهران وجود دارد این است. عمر مسکن کم بوده و نهایتاً ۳۰ سال است. زمان ساخت نیز زیاد بوده و هزینه‌ها غیرقابل پیش بینی و افزایشی است. در مجموع شرایط روبه افولی را شاهد بودیم. در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۶۰۰ فقره پروانه به وسعت ۱۱ هزار متر مربع صادر شده بود و برای اینکه بتوانیم تهران را نوسازی کنیم باید به سمت نوسازی برویم. از ۷۰ هزار هکتار وسعت تهران ۱۱ هزار متر مربع ناپایدار است. ما ایده‌ها و طرح‌هایی را در تهران به مسابقه گذاشتیم و از طریق شهرک محله‌ها این مسیر را دنبال و آن را در منطقه ۱۹ آغاز کردیم.

وی افزود: افزایش عمر ساختمان از ۳۰ به ۸۰ تا ۹۰ سال و کاهش زمان ساخت به یک سال و نیم، به نفع مردم خواهد بود. این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خود را برای اجاره مسکن صرف کنند. لذا ما به سمتی رفتیم که مسکن با استحکام بالا تولید شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از صبح امروز تا این لحظه در جلسات مختلفی شرکت کرده است. یادآور شد: بنده روزانه پس از اذان صبح به سمت محل کار رفته و از ساعت ۶ صبح در جلسات مختلف حضور دارم.

زاکانی در بخش دیگر این برنامه با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه مسکن، اظهار کرد: زمین‌های ذخیره شهری و ظرفیت‌های تهران و همچنین ظرفیت‌های بافت فرسوده و فضاهای آسیب پذیر که مورد بی توجهی قرار گرفته بودند، شناسایی شدند.

زیرساخت‌ها برای اتصال به درگاه ملی در حال آماده شدن است

وی افزود: برای هریک از این بخش‌ها گروه‌های توسعه گر در نظر گرفته شد. برای مثال در محله کن بازبینی‌هایی صورت گرفت. در کمیسیون ماده پنج، طرحی تصویب شد. برای پنج هزار پلاک در معرض آسیب و فرسوده را تعیین تکلیف کردیم. مردم این محله می‌توانند با خیالی آسوده ساخت و ساز کنند. که همین برای ده ونک، اسلام آباد، گلاب دره و حصارک و دیگر بخش‌ها اتفاق افتاد. این مناطق چیزی بدتر از روستا هستند. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانوار در محله جوار دانشگاه امام صادق (ع) در بند هستند و وظیفه داریم که زمینه آسایش برای آنها فراهم کنیم.

زاکانی با بیان اینکه قرارگاه مسکن این مناطق را مورد توجه قرار داد. گفت: ما به صورت فعال در شهرداری ظرفیت‌ها را به کار گرفتیم. ۳۴ هزار واحد پروژه را در زمین‌های خود تعریف کردیم که تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار واحد عملیاتی شده و مابقی ادامه دارد. بخشی از این واحدها برای کارکنان شهرداری، بخشی استیجاری و بخشی دیگر برای مسکن متری است. ۷۰ هزار واحد نیز در تفاهم با سایر دستگاه‌ها به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه دو شکل پروانه صادر می‌شود که یک پروانه، اولیه و دیگری پروانه ساخت است. گفت: پروانه اولیه یا شهرسازی کمتر از ۲۰ روز صادر می‌شود. پروانه حکم قانونی است و ما سعی کردیم از یک هفته تا ۲۰ روز این پروانه صادر شود. اما در پروانه ساخت به استعلام سایر دستگاه‌ها نیاز داریم و بین ۲ تا ۵ ماه این روند زمان می‌برد. سعی می‌کنیم شرایط به گونه‌ای برسد که پیوستگی بین دستگاه‌ها برای صدور پروانه‌ها افزایش یابد.

زاکانی با اعلام اینکه زیرساخت‌ها برای اتصال به درگاه ملی در حال آماده شدن است، یادآور شد: ما سه تا چهار ماه پیش بخش‌هایی همچون نظارت فنی را نرم افزاری کردیم و فرایندهایی نیز توسط سازمان فاوا تبدیل به محصولی خواهد شد که مردم از آن استفاده کنند. تا پنج ماه آینده اتصال به درگاه ملی انجام خواهد شد.

ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم

شهردار تهران با تأکید بر اینکه در قرارگاه جهادی مسکن مجموعه ظرفیت‌ها و کل مناطق بسیج می‌شوند. تصریح کرد: ما به جای انفعال در حوزه مسکن فعال عمل کرده ایم و در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، استانداری و دیگر بخش‌ها فعالیت می‌کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه آزادراه ۱۶.۵ کیلومتری شهری شوشتری در حال ساخت است. یادآور شد: بزرگراه یادگار امام و بروجردی نیز در حال ساخت است. آزادراه شهید شوشتری از جاده امام رضا (ع) به سمت جاده دماوند می‌رود. بخشی از آن تونل بوده و زیر کوه است که بخشی از آن شامل ۹.۲ کیلومتر امسال افتتاح می‌شود. برای بخش دوم با رئیس سازمان محیط زیست بازدید خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. این آزادراه کمربندی شرق تهران محسوب می‌شود و عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کاهش می‌دهد.

زاکانی با اعلام اینکه قراردادی منعقد کرده ایم که از قبل از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر تونل ساخته شود. گفت: این تونل در سه و سال نیم آینده احداث خواهد شد. این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد. تا میدان شوش تونل‌ها روی هم خواهد بود. از آن پس کنار هم قرار خواهند گفت.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه اعتبار این طرح‌ها وجود دارد. یادآور شد: ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم؛ یک نوع درآمد در ضوابط به عنوان پایدار و ناپایدار گنجانده شده و با انضباط مالی و صرفه جویی هزینه می‌شود. ما از بورس خریداری می‌کنیم و نوع مواجهه خود را مواجهه فعال قرار می‌دهیم. بخش دوم درآمدها مولدسازی و بخش سوم نیز مشارکت است.

۱۸ تقاطع نیز امسال افتتاح خواهد شد

وی با بیان اینکه بزرگراه یادگار امام در منطقه ۹ نیز به بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ متصل می‌شود. خاطرنشان کرد: بزرگراه یادگار امام با وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش و دیگر بخش‌ها تفاهم شده و بخش اول آن دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه اعتبار این طرح‌ها وجود دارد. یادآور شد: ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم. یک نوع درآمد در ضوابط به عنوان پایدار و ناپایدار گنجانده شده و با انضباط مالی و صرفه جویی هزینه می‌شود. ما از بورس خریداری می‌کنیم. نوع مواجهه خود را مواجهه فعال قرار می‌دهیم. بخش دوم درآمدها مولدسازی و بخش سوم نیز مشارکت است.

وی با بیان اینکه تهران ۹۸ تقاطع دارد که از بیش از ۷۸۰ کیلومتر به ۵۳ کیلومتر کاهش خواهد یافت. گفت: روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین با این اصلاحات کاهش خواهد یافت. ۱۱ تقاطع تحویل داده شده، ۲۳ تقاطع در حال اجراست. ۱۸ تقاطع نیز امسال افتتاح خواهد شد.

زاکانی با اعلام اینکه مترو پرند ادامه خط یک مترو است. تصریح کرد: بخشی از این خط در گذشته ساخته شده بود. مابقی آن در این دوره تکمیل شد و ایستگاه نیز ساخته شد. مشکلاتی همچون اتصالات برق داشت که در حال رفع است و تا پایان آبان ماه به مرحله بهره برداری می‌رسد.

بستر جوی‌ها سنگی و سیمانی شد که اشتباه بود

شهردار تهران با تأکید بر اینکه کل فضای سبز حاشیه‌ای تهران ۴۶ هزار متر مربع بود. اظهار کرد: امسال دو هزار هکتار فضای سبز افزوده خواهد شد. بخشی از آن درختان گردو، انگور و بادام است. در داخل شهر نیز به باغات و فضای سبز داخلی توجه داریم تا از طریق توسعه باغات و پارک‌ها، این فضاها را گسترش دهیم. نوید می‌دهم که یک تحول در سطح شهر صورت خواهد گرفت. چهره جدیدی را خواهیم دید.

زاکانی در خصوص وضعیت درختان خیابان ولیعصر، یادآور شد. بستر جوی‌ها سنگی و سیمانی شد که اشتباه بود و عملاً بن درختان در معرض آسیب قرار گرفت و دچار آفت و در نهایت خشک شد. ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده ایم و با شکل و شمایل درختان سابق خیابان ولیعصر، در حال کاشت است.

منبع: مهر

مسکن
شناسه : 386714
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. سلام. امیدوارم روزی برسد که نگاهتان به طرح ترافیک، حل مشکل باشد نه ناندانی و دزدخانه. منزل بنده در طرح واقع است و باید هر روز دوساعت در محدوده خارج از طرح چرخ باطل بزنم. مثلا مشکل را حل کرده اید؟! پوزخند هم حیف است.

  2. اگر چیزی که در کشور تولید میشود یا قابلیت تولید را در وطن دارد . از خارج خریداری شود شک نکن به ضرر میهن خواهد بود.
    هیچ دلیل و برهانی قابلیت توجیه آن کار را ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا