بازگشت خوش بینی به بازار؛

بورس برای صعود آماده است اما ….

بر خلاف هفته گذشته، این روزها خوش بینی به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگشته است و کارشناسان بازار سهام را آماده صعود ارزیابی می‌کنند. اما این موضوع مستلزم برخی پیش نیازها است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سهام، پس از شوک عقبگرد شاخص کل بورس به کمتر از ۲ میلیون واحد با انتظارت منفی روبه‌رو شد و دید منفی در گزارش‌های پیش بینی بورس وزن بیش‌تری به خود گرفت. سرمایه‌های زیادی از بازار طی هفته‌ها و روزهای اخیر خارج شد که در این امر علاوه بر فاکتورهای اقتصاد داخلی، عوامل بیرونی و ریسک‌های سیاسی هم موثر بود.

اما از روز یکشنبه شرایط کمی تغییر کرده و برخی تحلیلگران از احتمال ورود پول‌های جدید به بازار خبر می‌دهند. ضمن آنکه هر چقدر به پایان سال نزدیک می‌شویم، عامل جدیدی در پیش بینی بورس ، وزن بیش‌تری پیدا می‌کند و آن برگزاری انتخابات مجلس است که احتمال‌ها برای تقویت و رشد بورس را بیش‌تر می‌کند.

بورس به کف رسید

در مجموع در هفته جاری شاهد معاملات متعادل مثبت بودیم که البته تعداد نمادهای با مثبت قوی و نزدیک صف خرید نسبت به اول هفته کاهش قابل‌توجهی داشتند. حال و هوای معاملات هم به‌گونه‌ای بود که آن تقاضای اولیه بعد از فروکش کردن سایه جنگ، تخلیه شده است و ارزش معاملات خرد هم در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که نشان از حفظ شرایط رکودی در بورس دارد.

با توجه به رشد قیمت اکثر سهم در چند روز گذشته می‌توان ادعا کرد که فعلا کف قیمتی هفته گذشته برای مدت‌ها حفظ خواهد شد و احتمالا به مرور شاهد بازگشت خریداران به بازار و افزایش ارزش معاملات خواهیم بود. البته به اعتقاد کارشناسان این فرآیند چند هفته طول خواهد کشید.

از سوی دیگر سرانجام نرخ گاز خوراک و سوخت برای صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع ابلاغ شد که البته صرفا برای شهریور و مهر این اتفاق افتاده است. در نامه‌ای که این نرخ‌ها ابلاغ شده، نرخ‌ ماه‌های قبل غیرقابل محاسبه عنوان شده و آنها نیز تعیین‌تکلیف نشده‌اند. به همین دلیل گمانه‌زنی می‌شود که نرخ شهریور برای ماه‌‌های قبل مورد محاسبه قرار گیرد.

سهامداران با دیدن نرخ ۴۸۸۰ تومانی برای گاز خوراک در شهریور‌ماه به سمت خرید نمادهای پتروشیمی مصرف‌کننده گاز حرکت کرده‌اند که همین امر باعث رشد بیشتر شاخص نسبت به اکثر نمادها شد.

قیمت‌های سهام جذاب است؟

این در حالی است که این روزها در رسانه‌های مختلف و تحلیل‌هایی که از کارشناسان با گرایش‌های فکری مختلف منتشر می‌شود، به دفعات می‌شنویم که بورس در مقطع کنونی در نقاط مناسبی به لحاظ ارزندگی قرار دارد و پارامترهایی مانند ارزش دلاری بازار سهام و نسبت قیمت به سود گذشته‌‌نگر بازار سهام به ارقامی رسیده‌ که می‌‌توان گفت برای سهامداران از جذابیت برخوردار است.

در خصوص دلار نیز اسکناس سبز در هفته‌های اخیر توانسته خود را از بند ‌محدوده ۴۸ تا ۵۰‌‌ هزار ‌تومان که ماه‌ها در آن محبوس بود خارج کند و وارد کانال ۵۱‌‌ هزار ‌تومانی شود. در پیش بینی‌های بورس انتظار بر این بود بازار سهام که همبستگی مستقیمی با نوسانات قیمت دلار دارد، با توجه به رشد قیمت دلار با افزایش ارتفاع قیمت‌ها و شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شود، اما این اتفاق مهم محقق نشد که می‌توان ‌بخشی از دلیل رشد بازار را نیز به این موضوع نسبت داد.

بسیاری از نمادهای بورس به محدوده حمایتی رسیدند

در این رابطه حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: از روز شنبه تا حدودی شرایط بورس تغییر کرده است و شاهد هستیم ارزش معاملات بالای ۴ هزار میلیارد تومان آمده و در عین حال نسبت خریدار به فروشنده کمی بهتر شده است.

او ادامه داد:‌ اگر بخواهیم این اتفاق را ریشه‌یابی کرده باید به افت شاخص کل به زیر ۲ میلیون واحد اشاره کنیم و همچنین قیمت‌هایی که افت سنگینی داشتند و عملا به حمایت‌های خودشان رسیدند.

حسین‌نیا تصریح کرد: سازمان بورس از یکسری ابزارها مانند عدم الزام ایفای تعهد فروش توسط بازگردان‌ها استفاده کرد که تا اطلاع ثانوی این مساله پا‌برجا است. اتفاق جالبی که افتاده نرخ خوراک پتروشیمی و گاز صنایع است که از چند روز پیش در فضای مجازی منتشر شده بود و عملا روز یکشنبه به صورت رسمی اعلام شد که این می‌تواند تاثیر خوبی روی صنایع و بازار داشته باشد.

پیش بینی بورس؛ پول وارد بازار سهام می‌شود؟

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ولی آنچه باعث شده تقاضا در بازار چندان سنگین نشود و شاهد ارزش معاملات بالاتر در این فرصت کوتاه نباشیم، این است که ابهامات و عدم شفافیت و آسیبی که به اعتماد عمومی وارد شده، سایه سنگینی دارد و این باعث شده سرمایه‌گذار برای ورود دچار تردید شود. احتمالا طی روزهای آینده شاهد ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه خواهیم بود، ولی این اتفاق زمانبر خواهد بود. در عین حال مقاومت‌هایی پیش روی بازار وجود دارد. در واقع از نظر بنیادی شرایط بازار برای یک صعود خوب مهیا است، ولی مهم این است که سمت تقاضا تحریک و مشوق‌هایی برای خرید سهام دیده شود که به عنوان نمونه نرخ خوراکی که برای شهریور‌ماه اعلام شد می‌تواند یکی از همین مشوق‌ها باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 386760
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. آیاآن روزمی رسدکه بعدازسه سال ویک ماه به پول خودم برسم هر سهمی راخریدم هفتاددرصدمنفی شدگفتندحباب داردالان عرضه اولیه بمولدراخریده ام گفتند این دیگه ریسک نداره ولی درکمترازسه ماه سی درصد افت کرده آیااین هم حباب داشت که به مردم غالب کردید؟! دیگربایدبگیم بورس جیزززه نزدیکش نشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا