اختلاف بر سر سرنوشت صندوق بازنشستگی نفت بالا گرفت؛

دعوای نفت و کار

اختلاف بر سر سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی نفت بالا گرفته است. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده که هیات امنای صندوق پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت دولتی شود؛ پیشنهادی که وزیر نفت هم با آن مخالف بوده و برای جلوگیری از این اتفاق به رییس‌جمهوری نامه نوشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز یکشنبه جواد اوجی وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری درباره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نوشت: «صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت با قدمت و سابقه فعالیت بیش از ۳ ربع قرن، ضمن نگهداری و به کار انداختن و بهره‌برداری از وجوه بازنشستگی و پس‌انداز کارمندان صنعت نفت با مراعات کامل منافع و مصالح آنها، رسالت پرداخت مستمری و خدمت‌رسانی به کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت را حسب مورد عهده‌دار است. مطابق ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱ وجوه بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان عضو صندوق مذکور جزو دارایی‌های وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن نبوده و این صندوق هیچ گونه وابستگی‌ای به بودجه کل کشور نداشته و ردیف بودجه‌ای نیز دریافت نمی‌نماید و از طرفی باتوجه به تعاریف به عمل آمده از موسسات عمومی غیر‌دولتی در ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶ و ماده ۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ در شمار نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی قرار نگرفته و با داشتن ماهیت کاملا غیر‌دولتی از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت خارج می‌باشد.

تصویب اساسنامه فعلی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت مطابق قانونی مقرر در ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱ و سایر مقررات مربوطه از جمله متن تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب۱۳۶۸ موضوع ماده واحده قانون اصلاح برخی از مواد قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری مصوب ۱۳۸۰ که مقرر داشته است «‌اصلاح و تصویب اساسنامه‌های صندوق‌های موضوع این قانون در فرآیند تعریف شده با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور و تصویب هیات محترم وزیران به عمل آید» دقیقا و عینا در چارچوب فرآیند بالا گفته توسط هیات محترم وزیران طی تصویب‌نامه شماره ۹۷۰۵۹/ت ۵۶۸۹۶ به تاریخ ۱۳۹۸ با حضور وزیر محترم وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته و دیوان عدالت اداری نیز بر روند تصویب آن صحه گذاشته است.»

 صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت مستقل و غیردولتی است

در نامه وزیر نفت با اشاره به نامه سرپرست دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی طی نامه شماره ۱۵۰۵۲۶ تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ آمده است: «براساس این نامه بررسی اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت مصوب هیات وزیران را به استناد ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و برابر پیش‌نویس پیشنهاد، در دستور کار جلسه آتی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار داده است. حال آنکه با عطف نظر طی فرآیند قانونی تصویب اساسنامه این صندوق به شرح پیش‌گفته و دلایلی که ذیلا درج می‌گردد، روشن است که موضوع اصلاح اساسنامه صندوق از شمول مقررات قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی از جمله ماده ۱۷ آن خارج بوده و اصلاح آن در صورت ضرورت و اقتضا با توجه به فعلیت اعتبار قانونی آن منحصرا از طریق ماده ۱۰ اساسنامه و مطابق با ساز و کار پیش‌بینی شده در این ماده امکان‌پذیر است.»

چندی پیش علی فروزنده مدیرکل روابط‌‌عمومی وزارت نفت در نشستی با حضور جمعی از مدیران روابط‌عمومی شرکت‌های گروه اقتصادی صندوق بازنشستگی نفت درباره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت گفت‌: ‌آقای مهندس اوجی وزیر نفت ضمن تاکید بر اداره تخصصی، استقلال و غیردولتی بودن صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، بر استمرار اداره صندوق‌ها هماهنگ با سیاست‌های توسعه‌ای وزارت نفت با رویکرد حرفه‌ای و بنگاه اقتصادی تاکید کرد.

به گفته وی، مدیران شرکت‌های تحت مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت نیز باید در ایفای این وظیفه سنگین به روابط‌عمومی‌ها کمک کنند تا بتوانند به اصلاح تصویر معوج شکل‌گرفته در جامعه نسبت به صنعت نفت کمک کنند.

دولت کجا را آباد کرده که بخواهد صندوق بازنشستگی نفت را آباد کند؟

مرتضی بهروزی‌فر کارشناس انرژی در این رابطه به «جهان‌صنعت» گفت: آقای اوجی در نامه‌ای به آقای رییسی جواب درستی داده‌اند. به گفته وی «چیزی که مال دولت نیست و ارتباطی به دولت ندارد و حتی بودجه دولت هم در آن دخیل نبوده، چرا باید زیر نظر دولت برود؟» البته که دولت کجا را آباد کرده که بخواهد صندوق بازنشستگی کارکنان نفت را آباد کند؟ مگر اموال دولت بوده که الان دولت بخواهد بر آن نظارت داشته باشد. این سرمایه متعلق به کارکنان صنعت نفت است، چه آنهایی که قبلا بازنشسته شده‌اند و چه کسانی که بعدا قرار است بازنشسته شوند. چرا باید چنین چیزی در اختیار آقای مرتضوی یا وزارت تعاون قرار بگیرد؟

وی افزود: قبول داریم صندوق‌های بازنشستگی‌ای که زیر نظر دولت بوده‌اند اعم از تامین اجتماعی و کشور به دلیل مشکلاتی که در آنها وجود داشته دچار بحران شدید هستند و دولت هم امکان پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارد، ولی درست است که اموال را از جای دیگری مصادره کنند تا به بقیه بدهند؟

بهروزی‌فر تاکید کرد: در نظر داشته باشید که اگر بخواهند بر این موضوع پافشاری کنند مسلما تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.به گفته وی، وقتی کارکنان زحمتکش صنعت نفت ببینند که سرمایه‌شان را دارند به تاراج می‌برند، آیا به کارشان ادامه می‌دهند؟ کسی می‌تواند پاسخگوی آنها باشد؟ کسی می‌تواند آینده کارکنان را تضمین کند؟ این کار تخصصی بوده که نیازمند نیروهای متخصص است، نمی‌توان به همین راحتی آنها را جایگزین کرد.

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان

حسن مرادی کارشناس انرژی در واکنش به این تصمیم وزیر کار درباره صندوق‌های بازنشستگی کارکنان نفت، با بیان اینکه «‌مرا به خیر تو امید نیست، شرمرسان» به «جهان‌صنعت» گفت: در بین همه صندوق‌های دولت، شاخص‌ترین‌، دقیق‌ترین و سالم‌ترین آنها صندوق بازنشستگی نفت است.

وی افزود: با طراحی‌ای که شده و الهاماتی که از شرکت‌های خارجی گرفته شده این صندوق ایجاد شد و مالکیت‌های بسیار ارزنده‌ای را در سراسر دنیا ایجاد کرد؛ نمونه‌اش ساختمان کالای لندن است که یکی از استراتژیک‌ترین و گران‌ترین ساختمان‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور است که در صورت مدیریت خوب و صحیح می‌تواند مبالغ زیادی سوددهی داشته باشد.

او تاکید کرد: متاسفانه سایر صندوق‌ها نه تنها سودی برای مردم و دولت نداشتند بلکه در اثر طراحی غلط، بسیار مشکل‌زا هستند.مرادی با بیان اینکه حالا وقتی که بار آن صندوق‌ها نتوانست حل شود، می‌خواهند تشکیلاتی که خدمت‌رسانی می‌کند و به عنوان یک تشکیلات پویا و ارزشمند در کشور ارزیابی می‌شود را خراب و مسدود کنند، گفت آن هم با یک سیستمی که نه تنها سردرگم است بلکه خودش و زیر‌مجموعه‌هایش تنها محلی برای درآمد و رانت عده‌ای است. بنابراین هدف‌شان این است که صندوق شرکت نفت هم به دل آنها برود و با همان فاجعه‌ها رو‌به‌رو شویم. در کل به عنوان کارشناس و دلسوز نظام به هیچ وجه این اقدام را صلاح نمی‌دانم و فکر می‌کنم وزیر محترم باید حواسش را جمع کند و به دنبال چنین مسائلی نرود.

اجتماعی و فرهنگیپیشنهاد ویژهویدئو
شناسه : 386792
لینک کوتاه :

۱۱ دیدگاه

  1. سلام. آقای مهندس مگر حصرات شرکت نفتی از جیب باباشان آوردن الان یک بازنشسته عادی دولت با ماهی ۱۲ میلیون بازنشسته ولی یک کارگر ساده شرکت نفت حداقل ۴۰ میلیون بازنشسته این کجا وان کجا مسلما از پول بیت المال است چرا چون وقتی از فروش نفت تحت هرشرایط ۱۴ درصد فروش برای شرکت نفت است وفقط ۳۴درصد برای کل کشور خوب مسلما این تفاوت فاحش حقوق و مزایا بوجود می آید پس این نفت مال عموم ملت است پس صنوق نفت هم یک صندوق عموی دولتی است نه خصوصی

    1. اولن معلوم هست شما هم یک دزد هستی تامین اجتماعی را دزدیدن حال چسبی به باز نشستگی نفت چرا دروغ میگب بی شعور حقوق بازنشستگی نفت حداکثر ۱۸ ت است چون درنفت دزدی نمیشه چرا چند سالی زنگنه دزد بود با وزیرخارجه باخم دزدیدن

      1. دزد خودتی جناب.دزد شرکت نفتی ها هست نفت فقط مال شماها نیست که حالا انقدر زبون درازی میکید.باید حقوق شما. امسال شما ها هرسال باید مثل بقیه کارگر ها وکارمندان محاسبه میش.که اینجوری نشه نغت ارت باباتون باشه.این همه آدم برا یک لقمه نون تو سطل آشغال دولا نشن

    2. ازجیب پدرمان نیاوردیم درطول ۳۰ سال درصد مان پرداخت کردیم و نگذاشتیم دزدی مانند شما وزیر کار دزدی کنن آمال تامین اجتماعی تمام شده چسبیدن به صندوق نف تو و بابات دزد بودین

    3. اولا این پول مال فروش نفت نیست مادر صنعت نفت هنگام استخدام هر ماه مبلغی بعنوان پس انداز ومبلغی بعنوان باز نشستگی از حقوق و مزایای ما کسر وبحساب صندوق واریز میگردد مدیران با کفایت پول را در راستای منافع کارکنان سرمایه گذاری میکنند حقوق و مزایای باز نشستگان را پرداخت مینمایند پس پول دولتی نیست وشخصی وهیچ کس حق دخالت وبرداشت ندارد

  2. علی آقا که دنبال مفت خوری هستی کارکنان شرکت نفت از جیب خودشان پرداخت کردن سرمایه آنهم متعلق به تمامی کارکنانی است که در گذ شته وحال دراین صنعت خدمت کرده اند بعضی از این عزیزان دستشان از دنیا کوتاه است بنابر این کا رکنان شرکت نفت اجازه تعرض به کسی نمی دهند وزیر محترم کار دنبال مال مفت نباشد اینجا صاحب دارد برو صندوقهای بازنشستگی خودت را مدیریت کن که ورشکسته نشوند

  3. بد ترین انسان ها کسا نی هستند که به دیگران حسد بورزند آقای که گفته اید شرکت نفتی ها مگر از جیب پدرش آوردن باید گفت برو از پدرت بپرس ببین از جیب ایشان پرداخت شده تا صند وقت ها رابه شما مفت خور ها تقدیم کنیم صندوقهای بازنشستگی نفت و تمامی سرمایه اش متعلق به کارکنان نفت است کارکنانیکه درگذشته به این صنعت خدمت کردن وکسانیکه الان کار میکنند هر کارمند شرکت نفتی ماهیانه مبلغی هنگفت بعنوان حق بازنشستگی پرداخت میکند مستعمره کارکنان نفت مربوط به پس انداز آنها است چون سرمایه آن متعلق به کارکنان مطمن باش نمی گذاریم سرمایمان توسط افرادی به یغما برود وزارت کار دنبال مال مفت نباشد صندوقهای ورشکسته خودش از ورشکستگی نجات بده

    1. بحث سر همین موضوع که نباید اصلا حقوق هنگفت نمی گرفتین که بعد ادعای پرداخت هنگفت برا صندوقتون بکنید.حقوقتون بابد طبق قانون کار پرداخت میشده .منم نزدیک ۴۵۰۰ حق بیمه پرداخت میکنم برا ۱۸ تومن حقوق.نفتی که ما پولشو نبینیم همون بهتر در چاهاشو تخته کنن که شما هم ادعاشو نداشته باشین

  4. کارکنان وزارت نفت از روز اول کار پولی به عنوان سهم بازنشستگی از حقوقشان کسر می‌شود تا زمان بازنشستگی بتواند با این پس انداز گذران زندگی نماید.
    وزیر کار غلط کرده و یاوه گفته پولی که برای کارکنان و بازنشستگان و مستمری بگیران است اظهار نظر کرده و عرعر نموده.((با عرض پوزش از جامعه ی خران ))

  5. باسلام صندوق بازنشستگی نفت مانند ملک خصوصی است مالکیت آن شخصی است واز سرمایه کارکنان نفت تشکیل یافته است دست درازی آن محکوم است اشتباه بزرگ دولت‌های قبل وزیران وقت که بی سرو صدا هیات امنا وهیات ریسه را از خارج نفت بکارگماردن صندوق نفت بایستی تحت تصدی اعضا که کارکنان هستند راهبری شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا