کابوس بورس به پایان رسید؟

هفته گذشته بازار سهام برخلاف گزارش‌های پیش بینی بورس،‌ یک هفته کامل سبز را پشت سر گذاشت تا برخی بر این باور باشند که روند صعودی بورس بالاخره آغاز شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، کاهش ریسک‌های سیاسی و ارسال سیگنال‌های مثبت از طرف بازارساز سبب شد که هفته گذشته به صورت یکدست تابلوی بورس سبز‌پوش شود؛ اتفاقی که کمتر گزارش پیش بینی بورس انتظار آن را می‌کشید.

حالا خیلی‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا سبزپوشی و روند مثبت هفته قبل بازار سهام نشان از تغییر ریل کلی آن تا پایان سال است. یا اینکه این رشد هیجانی و مقطعی بوده است که در روزها و هفته‌های آینده دست‌کم به این شکل تکرار نخواهد شد؟

کارشناسان در خصوص پاسخ به این سو‌ال دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های متفاوتی دارند. برخی معتقدند که روند تغییر مسیر آغاز شده و برخی دیگر همچنان بازار را در چارچوب حرکت سه ساله اخیر خود در یک روند فرسایشی منفی تحلیل می‌کنند.

طبیعتا برای تداوم این حرکت بازارساز و مشخصا سازمان بورس باید سیگنال‌های قوی‌تری را به بازار مخابره کند؛ اتفاقی که در روزهای گذشته در قالب مشخص شدن نرخ خوراک پالایشی‌ها رخ داد و تاثیر مثبت خود را بر بازار گذاشت.

نگاهی به آمارهای هفته گذشته

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۵۶ هزار رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۸۵ هزار و ۵۳۵ واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۴.۳ درصد شد.

شاخص هم‌‌وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۳۸ هزار و ۵۱۵ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۵.۸ درصدی را ثبت کرد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۵۴ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۲ درصد افزایش یافته است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۴ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۷۵۵ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۴۲۰ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۲۷۸ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۴۰ درصدی داشته است.

در مجموع کل هفته ۱۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی ۳۳ میلیارد تومان بود.

بورس پتانسیل رشد دارد

درباره روندی که در هفته گذشته در بازار طی شد و همین طور پیش‌بینی بورس هفته آینده مریم محبی‌ کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: هفته گذشته اخبار نسبتا خوب و مثبتی که تا این حد بتواند بازار را به سمت مثبت هدایت کند، نداشتیم، یعنی هفته گذشته مانند هفته‌های قبل‌تر بود. یکی، دو مورد مثل نرخ خوراک پالایشی‌ها و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و عدم افزایش قیمت دلار می‌توانست تاثیرگذار باشد. این متغیرها می‌توانست یک روند مثبت عادی را به بازار تزریق کند، اما بر خلاف انتظار روند مثبت قابل توجه بود.

او ادامه داد: دلیلش این بود که سازمان بورس چندین بار اعلام کرد که به دنبال مداخله نیستیم و از بازار حمایت می‌کنیم. روزهای قبل‌تر تزریق پول به بازار را داشتیم. اینها نشان می‌دهد بازار در نقاط مثبت قرار دارد و اگر مداخله‌های تعمدی نباشد بازار پتانسیل رشد دارد.

پیش بینی بورس؛ بازار سهام وارد روند صعودی شد؟

محبی تصریح کرد: این در حالی است که همچنان ارزندگی در بورس وجود دارد. هنوز نمی‌توانیم در یک تحلیل کلی بگوییم بازار تغییر مسیر داده و در مسیر نزول است. سه سال است که شاهد بازار فرسایشی ریزشی با ریز‌موج‌های افزایشی هستیم، حالا این بار یک مقدار مثبت بازار بیشتر بوده است. در شرایطی می‌توانیم بگوییم که بازار تغییر مسیر داده است که روند مثبت معاملات برای دو، سه هفته ادامه‌دار باشد.

 

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 387514
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. سلام
    خیلی تعجب برانگیزه وقتی یک ب اصطلاح کارشناس میگه ک
    هفته قبل هیچ دلیلی برای رشد نداشتین و اتفاق خاصی نیفتاده بود
    ب اون خانم کارشناس بگید ک
    پس چرا بازار حدود یک ماهه ک منفیه ؟؟؟؟
    آیا دلیلی غیر لز احتمال گسترش جنگ داشت؟؟
    سخنرانی سیدحسن نصراله و آقای خامنه‌ای بود ک این اطمینان رو ب ما داد ک ن تنها ایران وارد جنگ نمیشه بلکه لبنان هم فقط در شرایط خاص دست ب چنین اقدامی میزنه
    این شد ک شنبه اول صبح تمام نقدینگیم رو توی نوبت خرید گذاشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا