روند بورس این هفته مشخص می‌شود؟

معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که شاخص کل بورس به سطح مقاومتی رسیده است. در این شرایط آیا می‌توان پیش بینی بورس خود را بر شکست است این سطح و ادامه روند صعودی قرار داد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، همانگونه که اغلب کارشناسان در گزارش‌های بورس هفته گذشته اشاره کرده بودند، روند صعودی بازار در هفته گذشته چندان قابل توجه نبود؛ به بیان دیگر روند معاملات به گونه‌ای نبود که بتوان به طور قطع از بازگشت بازار به روند صعودی صحبت کرد. در این هفته نیز معاملات رنگ و بوی یک بازار صعودی را ندارد.

بورس اوراق بهادار تهران دیروز روند آرامی را طی کرد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با ۰.۱۱ درصد افزایش معادل ۲۳۳۱ واحد رشد کرد و به رقم ۲ میلیون و ۵۵ هزار و ۹۴۶ واحد رسید.

همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش ۴ هزار و ۶۱۱ واحد به رقم ۷۰۵ هزار و ۶۳۱ واحد رسید.

شاخص کل بورس به مقاومت رسید

نگاهی به معاملات دیروز بورس نشان می‌دهد، شاخص کل به شدت درگیر مقاومت دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که لازمه عبور از سطح مقاومت فعلی، ورود و حمایت حقیقی‌ها و بالا رفتن ارزش معاملات است که در حال حاضر دیده نمی‌شود.

در شرایط فعلی صعود ارزش معاملات و ورود پول‌درشت‌های بازار به شکست این مقاومت کمک شایانی خواهد کرد، اما آنچنان که از شواهد پیداست، با توجه به پایین بودن ارزش معاملات و ورود اندک پول حقیقی، باید گفت عبور از مقاومت فعلی بسیار دشوار است.

لازم به ذکر است در صورت ادامه این روند، در روزهای آینده اهالی بازار باید شاهد نزولی ‌شدن نماگر اصلی بورس باشند. معاملات دیروز بورس به نحوی رقم خورد که شاخص کل، خلاف جهت روز یکشنبه خود رفتار کرد و اندکی افزایش ارتفاع داد

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز گذشته حکایت از تعادل در ورود و خروج پول دارد، چراکه شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از ورود تنها ۱۰ میلیارد تومان پول به سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی می‌داد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات دیروز سه سهم ثشاهد، وبملت و شستا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، کرمان و وتجارت به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کردند. همچنین سهم فارس بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. ثغرب با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، فسوژ با افت ۰۶/۵ درصدی در جریان بازار دیروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

سهم‌های بنیادی‌ای که گزارش‌های خوبی داشته‌اند، قطعا در این فضای بورس مورد توجه هستند. درست در نقطه مقابل شرکت‌هایی هستند که شاید در این مدت اصلاح چندانی نداشته‌اند، اما گزارش‌ها و قیمت و جریان سودآوری آنها مثبت بوده است. به همین دلیل گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران فعلی بازار هستند.

بورس سه هفته درگیر جنگ غزه بود و منفی قابل‌توجهی در این سه هفته تجربه کرد و دو هفته طول کشید تا قسمت عمده این منفی جبران شود. البته این جبران در تمام سهام یکسان نبود و برخی هنوز فاصله زیادی تا جبران دارند.

بنابراین هفته کنونی گذر بورس از جنگ کامل خواهد شد و روند کوتاه‌مدت شاخص مشخص می‌شود. از این رو قیمت سهام با رویکرد سرمایه‌گذاری ۶ماه تا یک‌سال جذاب به نظر می‌رسد.

بهترین استراتژی معاملات در بورس

هر کسی استراتژی‌های معاملاتی خود را دارد؛ افرادی که ریسک‌گریز هستند به دنبال شرکت‌های بدون قاعده بنیادی نمی‌روند. درست در نقطه مقابل افرادی که ریسک‌پذیر هستند، سراغ این دست سهم‌ها رفته و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما به نظر ترکیبی از آنها می‌تواند برای بازار جالب باشد که به نوعی همه شرایط را در دل خود داشته باشد.

در واقع سهم‌هایی که سهام شناور بالایی ندارند در مقایسه با ارزش بازار خود سهام شناور منطقی داشته باشند و P/E‌های فوروارد و TTM  ۴ الی ۵ واحد بالاتر از مقطع فعلی داشته باشد، مبنای انتخاب بسیاری در بازار است.

هرچند برخی کارشناسان معتقدند جریان‌های سودآوری هستند که جریان پایداری بوده و ما را در این بازار پیش خواهند برد و در نهایت اخبار ویژه و خاص در دل شرکت‌هاست که بیشتر روی تغییر نرخ یا تجدید ارزیابی تاکید کرده و اولویت‌های ویژه برای خرید و نوسان‌گیرها خواهند بود.

در حال حاضر بازار زیر ارزش ذاتی و جذاب قرار دارد و می‌تواند نوسانی منطقی را از این نقطه ایجاد کند و قطعا کم‌کم وقتی بازار وارد این مرحله شده و بسیاری از سهام‌ ریسک‌های فعلی را پوشش دهد، از این رو آرام آرام جریان پول به سمت سهم‌های بزرگ و میان‌مدتی حرکت خواهد کرد و آن وقت شاخص مقاومت‌ها را در هم خواهد شکست.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 388222
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. جمع ش ‌کنید بیسواد ها یکی نیست بگه چرامبلغ اسمی سهام هر سهم بعد از ۵۰ سال باید ۱۰۰ تومان مانده باشه اون موقع که ۱۰۰ تومان تعیین شد ارزش دلار چقدر بوده و چند دلار میشد؟جواب حل این مشکل یعنی حل کل بورس کشور هموتون باید بست بگاری که انقدر شعور و سواد فکر کردن ندارید مثل بز هر از سواد در بورس می زنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا