تشدید تنش های تاریخی ژاپن و کره

جهان صنعت نیوز: ابتدا ژاپنی ها بودند که پیشگام یک نبرد تجاری با کره جنوبی شدند و ابتدا از ارسال و صادرات اقلام فنی پیشرفته برای تولید محصولات الکتریکی، مخابراتی و الکترونیکی جلوگیری کردند و اعلام کردند این صادرات پس از بررسی های طولانی و موردی انجام خواهد شد.

این کشور در دور بعدی نیز فشارها را بیشتر کرد و به رغم هشدارها و اعتراضات کره جنوبی، نام این کشور را از فهرست کشورهای قابل اعتماد تجاری حذف کرد و حال ظاهرا توپ در زمین کره جنوبی است که در برابر این اقدامات چه راهکارهایی در پیش خواهد گرفت.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن حتی پس از اینکه چنین تصمیمی گرفت اعلام کرد که نمی خواهد این کار بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد اما این نرمش ها نتوانست «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی را قانع کند و او خیلی زود گفت روابط دو کشور به این شکل باقی نخواهد ماند و از این پس این ژاپن نیست که به تنهایی تصمیم می گیرد و باید منتظر تبعات تصمیمش باشد.

کار دو کشور دشوارتر از قبل شده است از یک سو آمریکا و چین درگیر منازعه بزرگ تجاری هستند و فرصتی برای رسیدگی به مناقشه توکیو و سئول را ندارند از سوی دیگر سازمان تجارت جهانی محلی است که برای هر دو کشور ژاپن و کره جنوبی می تواند چالش برانگیز باشد و هر کدام مخالفان و حامیانی در این سازمان دارند و مشخص نیست این مناقشه تجاری در آنجا قابل حل و فصل باشد.

از سوی دیگر کره شمالی در حال افزایش آزمایش های موشکی خود در منطقه است و این باعث شده است تا بخشی از مشکلات سیاسی نیز با مسایل اقتصادی در هم آمیخته شود در واقع جدا شدن بیشتر ژاپن و کره جنوبی از یکدیگر طبیعتا اتحاد نظامی آنها را با آمریکا سست تر می کند و این خبری بسیار خرسند کننده برای کره شمالی محسوب می شود و این روزها نیز این کشور از آب گل آلود در حال ماهی گرفتن است و هر از چند گاهی موشکی به دریای شرقی پرتاب می کند.

در نشست دولت نیز که به ریاست رییس جمهور کره جنوبی برگزار شده این کشور گفته است که کارهای ژاپن را بی پاسخ نخواهد گذاشت در همین حال رییس جمهور مون از تلویزیون این کشور سخنرانی کرده و تصریح کرده است که ژاپن تلاش های دیپلماتیک اخیر این کشور را نادیده گرفته است و از این به بعد کره جنوبی با اقتدار بیشتری دست به تلافی جویی علیه ژاپن خواهد زد.

رییس جمهور کره جنوبی تاکید کرد که در برابر توکیو سکوت نخواهد کرد و افزود که این کشور هرگز در برابر ژاپن بازنده نبوده است و این بار نیز نخواهد بود.

از سوی دیگر باید تا ۲ شهریور کره جنوبی تصمیم خود را برای معاهده تقسیم اطلاعاتی با ژاپن در میان بگذارد و اگر این معاهده که سال ۲۰۱۶ میلادی بر سر آن توافق شد ملغی شود در واقع دو کشور دیگر اطلاعات درباره اقدامات نظامی کره شمالی را با یکدیگر مبادله نخواهند کرد.

حتی وزرای خارجه دو کشور هم نشست مشترک روز پنجشنبه در بانکوک و در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو «آ.سه.آن» را با عصبانیت به پایان بردند به طوری که وزیر خارجه ژاپن جتی حاضر به مصاحبه با خبرنگاران هم نشد.

سهام شرکت های مشهور کره جنوبی در حال کاهش است ارزش سهام سامسونگ در روز جمعه تا ۲ درصد و شرکت هیونیکس تا ۳ درصد کاهش یافت شرکت هایی که از خریداران بزرگ اقلام فنی پیشرفته از ژاپن هستند.

«استفان ناگی» از دانشگاه توکیو می گوید کره جنوبی هنوز دوران استعمار ژاپن را فراموش نکرده است و اقدامات اخیر ژاپن می تواند یادآور گذشته ای تلخ برای کره ای ها باشد.

وی می گوید که اگر این شرایط ادامه پیدا کند بخش های مختلف از قلمروهای سیاسی گرفته تا اقتصادی، تجاری، فنی و ارتباطات منطقه ای دو کشور دستخوش تحولاتی منفی خواهد شد.از سوی دیگر مردم کره جنوبی پیشتر هم توقف خرید کالاهای ژاپنی را شروع کرده اند و رشد احساسات ملی گرایانه و البته منفی در برابر ژاپن کار را برای ارتباطات بیشتر و توافق دو طرف در آینده نیز سخت تر می کند.

«شیان خوی» از کارشناسان مسایل شبه جزیره در پکن گفت: شاید برخی از تحریم ها بتواند بیش از آنکه برای کره جنوبی بد باشد مشکلاتی جدی برای اقتصاد ژاپن ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد اقتصاد دنیا در معرض چالش های بیشتری قرار گرفته است و توکیو نباید فکر کند آسیب پذیری بالایی ندارد این کشور و شرکت های تولیدی آن به کشورهای مجاور نیاز مبرم دارند و استمرار این شرایط برای توکیو هم دردسر های زیادی خواهد داشت.

این کارشناس تصریح کرد که چنین رهیافت هایی عمدتا به شکست می انجامد و قبل از این هم بسیاری از تلاش های درگیرانه تجاری میان کشورهای منطقه نتیجه دلخواه برای شروع کنندگان آن نداشته است.

راه تلافی جویی میان کره جنوبی و ژاپن حالا هموارتر شده است و سازمان های بین المللی نیز در آینده نزدیک محل مجادله تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد بود و سازمان تجارت جهانی از هم اکنون باید در کنار مناقشه چین و آمریکا به این موضوع رسیدگی کند و استمرار این شرایط نتیجه اش رکود اقتصادی فزاینده در دنیا خواهد بود.

سیاسی
شناسه : 38827
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا