رئیس سازمان محیط زیست مطرح کرد؛

طالبان حقآبه ایران را پذیرفت اما …

رئیس سازمان محیط زیست گفت: برای اولین بار بود که طالبانی ها پذیرفتند باید حقآبه ایران رها شود. بحث کمبود آب را مطرح کردند، گفتند از لحاظ اقلیمی بارش به اندازه کافی باشد این اتفاق بیافتد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: نشستی با هیات اقتصادی طالبان که به تهران آمد، داشتیم. برای اولین بار بود که طالبانی ها پذیرفتند باید حقآبه ایران رها شود. بحث کمبود آب را  مطرح کردند، گفتند از لحاظ اقلیمی بارش به اندازه کافی باشد این اتفاق بیافتد. بارتوجه به ضرورت کار و اینکه حدود ۱۸۰ روز است که مردم شریف ما در منطقه زابل از لحاظ گرد و غبار با مشکل مواجه هستند، بحث مرطوب سازی را مطرح کردیم تا آبی رها شود تا دریاچه مرطوب شده و منشا گرد و غبار نباشد. گفتند بررسی می کنیم و اگر وضعیت منابع آبی سدها مطلوب بود این کار را انجام خواهیم داد.

وی اظهار کرد: بحث تثبیت کانون های برداشت گرد و غبار در کشور افغانستان مطرح شد و قول دادند که حتما هیات افغانستانی به خصوص مسئولان محیط زیستی آنان به ایران آمده و در یک نشست جامع مسائل را بررسی کنیم تا به راهکار برای کنترل منشاء گرد و غبار در کشور افغانستان به ویژه مناطقی که جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد و ما نقشه های آن را نیز فراهم کردیم، برسیم.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به آلودگی هوای تهران، بیان کرد: بنده امروز در هیات دولت مطرح کردم، سازمان محیط زیست هر آنچه که در توان داشته را انجام داده است. گروه های گشت ما شبانه صنایع را در شهر تهران و کلانشهرها پایش می کنند، پلمب می کنیم. وظیفه خود را انجام می دهیم. اما بحث اساسی کامیون های گازوئیل سوز است که تردد آنان در اطراف تهران بسیار زیاد است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطر نشان کرد: اکنون حاشیه جنوبی و شرق و غرب تهران بیشترین آلاینده ها را دارند. باتوجه به پایداری جوی که اتفاق افتاده آلاینده ها بیشتر در اینجا استقرار دارند. این بیشتر ناشی از کامیون هایی است که گازوئیل سوز هستند. در ستاد اضطرار آلودگی هوای تهران این بحث مطرح شده و باید تعیین تکلیف شود. ما اگر می خواهیم برای مردم پیامی داشته باشیم باید اجرایی باشد. وزارت صمت قول داده بود که هزار دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران کند. شهرداری نیز این را پذیرفته است قراردادهایی که اخیرا با کشور چین داشتند در این زمینه حاکی از همین موضوع است. بحث دیگر بهینه سازی و کیفی سازی سوخت است که توسط وزارت نفت در حال انجام است.

وی تاکید کرد: این کارها در حال انجام است، این ها برنامه بلند مدت است. برنامه کوتاه مدت نیز بحث برقی کردن خودروها است. وزارت صمت این موضوع را پیگیری می کند. بحث گسترش ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در کلانشهرها مطرح است. این رویه را دولت پیش گرفته و ان شاءالله گام به گام برای حل این معضل پیش خواهیم رفت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا دورکاری یک سوم کارمندان لغو شد، بیان کرد: این را باید از خود مسئولان بپرسید. ما اعتقادی به  تعطیلی مدارس نداریم. هر چند بچه ها باید از نظر سلامت در امنیت کامل باشند اما چون سایر دستگاه ها وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند کار به جایی می رسد که آموزش که زیر ساخت اساسی کشور است تعطیل می شود. باید دستگاه های مربوطه به ویژه وزارت صمت، نفت و نیرو تکالیف قانونی خود را برای کنترل الودگی هوا انجام دهند، تاکنون روند در دولت نیز مثبت بود.

ایسنا

محیط زیست
شناسه : 388581
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. طلبان آب را دردشتهای خودشان بصورت عمدی رها کردند که وارد سیستان و بلوچستان نشود چون میخواهند بگویند اگر ایرانی اب میخواهی باید گاز وگازوییل و نفت بدهی جایش باج میخواهند همه میدانند

  2. سلام و تشکر بابت زحمات شما
    نباید آلایندگی اتوبوسها را از نظر حذف کنیم بخصوص که در جا کار میکنند.
    الف)استفاده از الکتریسیته بجای سوخت های فسیلی چه در حمل و نقل چه در گرمایش اماکن چه در تولید برق و نیروگاه ها بخصوص در فصول سرد سال.
    ب) دور کاری یا کار در منزل بخصوص در ایام سرد یا خیلی گرم سال.
    ج)فضای سبز شهرداری ها باید گیاهان همیشه سبز را جایگزین گیاهان تابستانه کنند زیرا ما در زمستان ها بیشتر به تسویه هوا و تولید اکسیژن نیاز داریم تا تابستانها. گیاهانی چون پاپیتال رونده که کل یک دکل رو میپوشونه و با برگ های پهنش بخصوص در هوای سرد رویش بهتری دارد اکسیژن بیشتری برای ما تولید میکنند و از دید روانی و روحی ،برای مردم افسردگی را در زمستان کمتر می‌کنه. گیاهانی که در سرما بهتر رشد میکنند مثل شمشاد براق/ سرو سدروس دئودورا/ یاس هلندی/چمن و… و در تابستان آب کمتری مصرف میکنند( به غیر از چمن) و ایجاد کمربند های سبز بیشتر در اطراف شهر ها بخصوص کلانشهر ها.
    د) استفاده از انرژی تجدید پذیر مثل نور خورشید و باد و آب و… بجای سوخت فسیلی
    ه) انتقال موارد آلاینده به خارج و دور از کلانشهر ها. ( کوره های صنعتی _ باراندازها و ترمینالها_ فرودگاههای پر تردد_ و حتی انتقال پادگان ها یا زندانها و تبدیل آنها به فضای سبز بزرگ.)

    «با تشکر یک شهروند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا