خاموشی ریسک‌های سیستماتیک؛

بورس آماده رالی صعودی می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش ‌بینی بورس بیان کرد رنج شدن بازار در مقطع فعلی خوب به نظر می‌رسد و می‌تواند یک سکوی پرتابی در میان‌مدت و بلندمدت عمل کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس با از سر گذراندن یک هفته تمام سبز، در هفته گذشته روند نوسانی و سینونی را تجربه کرد. این روند در حالی بود که اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس انتظار داشتند که این روند مثبت در هفته گذشته کماکان حفظ شود.

با وجود این غالب تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بورس اگرچه وارد فاز رالی مثبت نشده، اما کف حمایتی خود را حفظ کرده است و می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که نگاه بلندمدت دارند، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. چراکه فضای داخلی و بین‌المللی حاکی از کاهش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی است.

به نظر می‌رسد در هفته جدید شرایط کلی بازار مانند هفته گذشته باشد.

کارنامه بورس در هفته چهارم آبان

نگاهی به معاملات هفته چهارم آبان‌ نشان می‌دهد، شاخص کل از ابتدای هفته درگیر مقاومت دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی بوده و همین موضوع سبب شد تا نماگر اصلی بازار به رشد خود پایان دهد. به این ترتیب در پنج روز معاملاتی، شاخص کل از دو میلیون و ۵۴ هزار واحد با کاهش ۰.۸۳ درصدی به دو میلیون و ۳۸ هزار واحد رسید.

نماینده سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه در این هفته قدری رشد کرد، چراکه به طور کلی این سهم‌ها در هفته چهارم آبان‌ وضعیت بهتری را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن در این هفته حدود ۰.۴۴ درصد به ارتفاع خود افزود و از تراز ۶۹۹ هزار واحد به ۷۰۲ هزار واحد رسید.

 بی‌رمقی حرکات شاخص‌های بورسی را در این هفته می‌توان به پایین بودن ارزش معاملات خرد نسبت داد، چراکه بازار سرمایه در این هفته به طور میانگین، روزانه ۶ میلیارد و ۹۶۰ میلیون برگه سهم حجم خرد و ارزشی معادل چهار هزار و ۵۱ میلیارد تومان را رقم زد.

پیش بینی بورس از دید تکنیکال؛ الگوی‌U به جای الگوی‌V

درباره روند کلی بازار سرمایه در هفته گذشته و همین‌طور پیش ‌بینی بورس هفته جاری امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به طور کلی بازار سرمایه به یک ثبات نسبی رسیده است. چراکه کلیت پارامترهای اقتصاد در سطح جهانی و در سطح داخلی به یک ثبات معقولی به سر می‌برند. در واقع هم از نوسان قیمت‌های جهانی کاسته شده و هم قیمت دلار در یک‌کانالی فیکس شده است. از طرفی ریسک قانونگذاری و مقررات و تصمیمات خلق‌الساعه هم تا حدودی از سر بازار برداشته شده است.

او ادامه داد: با توجه به دیدگاه‌های تکنیکالی می‌توان گفت کف معقولی در بورس شکل گرفته و با توجه به اینکه انتظار الگوی U‌شکل به جای الگوی V‌شکل در حال حاضر در کلیت بازار وجود دارد، رنج شدن بازار در مقطع فعلی خوب به نظر می‌رسد و می‌تواند در یک سکوی پرتابی در میان‌مدت و بلندمدت برای کلیت بازار سرمایه عمل کند. از طرفی باید در نظر داشت که شرایط کلی اقتصاد جهانی با توجه به ریسک‌های سیاسی و پارامترهای سیاسی در شرایطی قرار گرفته که دیدگاه بدبینانه و خطرپذیر و شاخص‌های ریسک‌پذیری در اقتصاد جهانی تعدیل شده است و می‌توان گفت قیمت‌ها به ثبات نسبی دست یافته‌اند و چشم‌انداز کوتاه‌مدت باثباتی هم خواهند داشت.

محرک یک رالی صعودی برای بازار سهام

امیرباقری تصریح کرد: به نظر می‌رسد جمیع این عوامل بر بازار تاثیر منفی نخواهد داشت. تنها نکته منفی سود بین‌بانکی و نرخ بالای بهره بین‌بانکی است که اگر تعدیل شود جریان نقدینگی به سمت بازار روانه خواهد شد. از طرفی می‌توان با توجه به انتشار برخی داده‌ها نرخ تورم موثر را در حدود ۵۰ درصد در نظر گرفت. با توجه به اینکه بازار سرمایه در کف قیمتی به سر می‌برد و چشم‌انداز تورمی حدود ۵۰ درصد است این می‌تواند محرک یک رالی میان‌مدت برای بورس باشد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: دیدگاه کانالی باید جایگزین دیدگاه خطی شود. وقتی راجع به پارامترهای تصادفی مانند قیمت سهام صحبت می‌کنیم کانال‌ها برای ما ارزشمند هستند، نه سطوح. اگر در یک هفته درایو مثبت قیمتی داشته باشیم و در یک هفته درایو منفی قیمتی، کماکان کلیت بورس را رنج و ساید خواهیم دید. اینگونه نیست که با یک هفته مثبت به این نتیجه برسیم که قرار است یک رالی کاملا صعودی در کلیت بازار شکل بگیرد. اگر دیدگاه کانالی داشته باشیم این حرکات مثبت و منفی و رنج شدن نه‌تنها سرمایه‌گذار را مضطرب نمی‌کند بلکه فضای بازار سهام تحلیل‌پذیر خواهد شد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 389002
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. والا مردم حق می دهم که بعضی ها به دلیل این که جریمه راهنمایی رانندگی برایشان ثبت نشود مجبورم پلاک خود را مخدوش کنند حق دارن بعضی از افسران راهنمایی خیلی بی وجدان هستن

  2. با این متولیان حال حاضر بازار که وکیل الدوله اندتا وکیل ۵۰ م سهامدارکه ازاین بازار جیره مواجب می‌گیرند و اصلی ترین رکن اقتصاد که نقش دماسنج رادر هر کشوری را دارد به حای رالی صعود داره رالی سقوط فعلا طی می‌کند…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا