فاز جدید طرح کالابرگ الکترونیک از فردا اجرا می شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح کالابرگ الکترونیک گفت: از روز یکشنبه ۱۲۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند و اعتبارشان شارژ می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزییات فاز جدید طرح کالابرگ الکترونیک با محوریت امنیت غذایی کودکان، گفت. از روز یکشنبه ۱۲۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند و اعتبارشان شارژ می‌شود.

علیرضا عسگریان با اشاره به طرح کالابرگ الکترونیک اظهار کرد. ابعاد این طرح کاملا راهبردی و دارای برش‌های مختلفی است. از امروز به بعد می‌توانید تاثیر آن را در سفره غذایی مردم به راحتی مشاهده کنید.

وی با اشاره به اینکه کالابرگ الکترونیک طرحی بود که سال گذشته قوام جدی پیدا کرد. گفت: ارز ترجیحی حذف شد و میزان یارانه مردم از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۸ تا ۹ برابر افزایش پیدا کرد. به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان (۳ دهک اول درآمدی) و ۳۰۰ هزار تومان (دهک‌های بعدی) رسید. قرار بود با این طرح امنیت غذایی تامین شود و به دلیل اینکه زیرساخت آن وجود نداشت. مردم آن را در جا‌های مختلفی مصرف کردند.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز در طرح کالابرگ، دولت قدرت تشویقی قابل قبولی را روی آن مستقر کرده است. به‌ گونه‌ای که خانوار‌های دهک یک تا سه درآمدی، اگر ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را مصرف کنند، ۱۲۰ هزار تومان به آن‌ها داده می‌شود. مشروط بر اینکه از ۱۱ قلم تعریف شده خریداری کنند. این ۱۱ قلم توسط سند امنیت غذایی وزارت بهداشت، حوزه‌های پژوهشی کمیته امداد و انستیتو تغذیه ایران تعیین شده. اگر این اقلام را مصرف کنند به فقر غذایی مبتلا نخواهند شد.

به کودکان باید توجه ویژه‌ای شود که به فقر غذایی مبتلا نشوند

عسگریان تصریح کرد: دولت برای اطمینان از مصرف این اقلام، آن را به یارانه‌ها متصل کرده. یک امتیاز تشویقی نیز برای آن در نظر گرفته و قیمت‌ها را نیز در سال ۱۴۰۱ متوقف کرده است. هر چقدر به آن تورم بخورد، دولت پرداخت می‌کند.

اما طبق آنچه که معاون وزیر رفاه گفت، امنیت غذایی به همین خلاصه نمی‌شود. مسیر‌های مختلفی را طی می‌کند که مهم‌ترین آن رفع مشکلات تغذیه‌ای کودکان است. به کودکان باید توجه ویژه‌ای شود که به فقر غذایی مبتلا نشوند.

وی با طرح این پرسش که چه کسی تشخیص می‌دهد که کودکی دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه بهتر است؟ توضیح داد: قاعده امر این است که وزارت بهداشت این تکلیف را بر عهده دارد. همه ما با کارت سلامت آشنا هستیم و زمانی که کودکی متولد می‌شود مکلف هستیم. کودک را به مرکز بهداشت و خانه‌های بهداشت ببریم. خانه‌های بهداشت در تمام مناطق دورافتاده مستقر است. در آنجا وزن، قد و دور سر نوزادان معاینه و ثبت می‌شود که اگر پایین‌تر از خط سلامت بیفتد. یک نقیصه وجود دارد و به مادر اعلام می‌شود که احتمالا کودک نیازمند تغذیه ویژه است.

عسگریان خاطرنشان کرد: این گزارش به دستگاه‌های مختلف داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها وزارت کار و رفاه اجتماعی است. دولت متمرکز شده و به کودکانی که زیر نمودار سلامت قرار دارند توجه ویژه‌ای می‌کند.

خانواده را وادار کنیم اقلام غذایی را خریداری کنند

وی با بیان اینکه دولت باید کاری کند که این کودک از تغذیه سالم برخوردار و وارد فضای امنیتی تغذیه شود. تا در آینده با مخاطراتی مواجه نشود، ادامه داد. نقطه شروع، تشخیص این کودکان از بازه ۶ ماه تا ۵۹ ماه است. علت انتخاب این بازه این است که در این دوره زمانی مغز کودک رشد می‌کند. برای این کار باید خانواده را وادار کنیم اقلام غذایی را خریداری کنند. کودک با مصرف آن رشد کند و به خط تعادل برسد. دولت خارج از بحث کالابرگ، این منابع بسیار خوب را تامین کرده است. یک میلیون تومان به ازای هر کودکی که وزارت بهداشت آن را تشخیص داده، در نظر گرفته است. به عبارتی بین دهک یک تا پنج، یک میلیون تومان و دهک ۶ و ۷، ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. اطمینان دارم که کودک با این مبلغ وارد حوزه امنیت غذایی خواهد شد.

عسگریان با ذکر مثال افزود: در یک خانواده‌ای که دارای چهار فرزند هستند، دو فرزند مشمول امنیت غذایی هستند. آن خانواده دو میلیون تومان دریافت می‌کند. امکان دارد خانواده‌ای دارای سه فرزند باشد و وزارت بهداشت تشخیص لزوم تقویت سفره آن‌ها را داده است. این خانواده سه میلیون تومان (یک میلیون تومان به ازای هر فرد) دریافت می‌کنند.

وی در خصوص خانواده‌هایی که از این طرح استفاده نکرده‌اند نیز توضیح داد. این مبلغ همچون کالابرگ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

معاون وزیر رفاه در پاسخ به این پرسش که آیا سرپرست خانوار می‌تواند این مبلغ را در همه جا مصرف کند؟ گفت: خیر. در گذشته این ۱۱ قلم استاندارد بود و به دلیل اینکه موضوع کودکان مطرح است به ۱۶ قلم رسیده است. سبزیجات، میوه‌جات و یکسری از دانه‌های مغذی به آن اضافه شده‌اند.

اگر خانواده‌ای استفاده نکند

معاون وزیر رفاه گفت: حال اگر خانواده‌ای استفاده نکند، چند مرحله برای چک وجود دارد. ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت میدانی چک می‌کنیم تا خانواده حتما از بسته غذایی استفاده کند. دوم، وزارت بهداشت است که نمودار سلامتی کودک را به صورت دوره‌ای چک می‌کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم این نمودار به صورت دوره‌ای چک می‌شود. اما این بار تفاوتی که دارد این است که اگر گزارش داده شود که علی‌رغم اینکه پرداخت پول و خرید صورت گرفته است، اما نمودار پایین است. در این میان مکانیزم‌هایی تعریف شده است. با خانواده تماس می‌گیرند و مشاوره می‌دهند.

عسگریان ادامه داد: حال فرض کنید خانواده‌ها به هر دلیلی استفاده نکرده‌اند. ماه اول یک میلیون تومان به ازای یک فرزندشان که دچار مشکل تغذیه‌ای بوده به حسابشان واریز شده و از آن استفاده نکرده‌اند. این پول ذخیره می‌شود. در ماه دوم نیز در صورتی که استفاده نکنند ذخیره می‌شود، اما اگر ماه سوم استفاده نکنند ذخیره نمی‌شود. لذا بین یک تا دو ماه فرصت استفاده از آن وجود دارد.

وی با اشاره به اتصال ۱۹۰ هزار فروشگاه و مغازه به طرح بیان کرد. مشخصات این فروشگاه‌ها از طریق برنامه کاربردی «شما» قابل دسترسی است.

معاون وزیر رفاه در بخش دیگری از سخنان با تاکید بر اینکه خانوار مکلف است، پول را فقط برای کودک هزینه کند. گفت: این طرح فرزند ۶ ماهه تا ۶ سال را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما اگر از ۵۹ ماهگی خارج شد، طرح‌های حمایتی دیگری هستند که می‌توانند پوشش دهند.

به خانواده‌های مشمول طرح، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود

عسگریان با بیان اینکه این طرح ماندگاری دارد. گفت: وزارت بهداشت ۱۴۰ هزار کودک را به ما معرفی کرده است. از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول این طرح شده‌اند. منابع آن تامین شده و تا چند ماه بعد از انتهای سال دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

عسگریان با اشاره به مرحله اطلاع‌رسانی گفت. به خانواده‌های مشمول طرح، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. که مشمول این طرح هستند و چه مقدار اعتبار در حسابشان است. به نظر خیلی راحت خانواده‌ها می‌توانند اعتبارشان را بودجه‌بندی و آرام آرام خریداری کنند. در طول مسیر نیز به آن‌ها و کسی که از آن مصرف نکرده باشد، پیامک زده می‌شود.

وی تاکید کرد: این اعتبار زمانی شارژ می‌شود که خانواده به مغازه‌های متصل به بارکدخوان مراجعه کنند. این مغازه‌ها همان مغازه‌هایی هستند که از طریق برنامه کاربردی شما قابل شناسایی‌ هستند.

معاون وزارت رفاه در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان قابلیت برداشت دارد؟ اعلام کرد: خانوار‌ها این مبلغ را نمی‌توانند در جایی خارج از خرید این ۱۶ قلم استفاده کنند. اگر از میان ۱۶ قلم کالا خریداری شود. به تناسب خرید آن اعتبار کاهش پیدا می‌کند و پول به حساب مغازه و فروشنده واریز می‌شود.

منبع: ایسنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 389186
لینک کوتاه :

۱۲ دیدگاه

  1. چرایارانه کالا برگ الکترونیکی آبان ماه شارژ نشده،است بعداز ده روز از یارانه گذشته اما هنوز کالا برگ شارز نشده؟؟؟لطفا رسیدگی و پیگیری نمایید. تشکر

  2. این پول دادن‌های شرایطی توی زندگی مرفح شما اتفاق افتاده است شما به چه کسانی اعتماد کردید شبکه بهداشت یا خانه بهداشت ون فرزندی دارم کلاس سوم است واگر این بچه را ببینید می‌گویید این ۲سالشه نه تغذیه نه میوه‌ای نه گوشتی مستاجری یک طرف بیکاری یکطرف کار آزاد یعنی بساتی این شد زندگی در دولت سیزدهم لااقل در دولت نهم ودهم هیچوقت بفکر گرانی نبودیم بچه های شما مثل بچه‌ای ما بی تغذیه می‌مانند که شرتوشروت برای مردم میگزارید بابااین ارز ترجیحی که از ملت برداشتید مردم را به فلاکت کشاندید حتی برای غذاخوردن مردم هم چشمانتان را از مردم ور نمیدارید خدایا کی دولت ظلم و ستم بپایان برسد

  3. هنوز کالا برگ ملت واریز نشد یه چیز دیگه علم کردن پدر و مادر بچه نداره چیزی بخوره حالا شما بیا به بچه کالا برگ بده واقعا که مردم رو چی فرض کردین دروغ پشت دروغ دولت مردمی 😞😞😞😞

  4. سلام خسته نباشید من خانواده ۵نفر هستم دخترم طلاق گرفته اون از کمیته امداد واریز می‌کنند ولی۴نفر عضوبهزیستی هستم کالابرگ برایم نریختن من بیماری صعبل علاج دارم اتروز اسم دیابت دیسک کمر معلولیت زهنی روحی روانی معلولیت جسمی قضوف پاهایم باید ویلچر راه بروم ۵سال عضوبهزیستی هستم ۴بار بیمارستان اعصاب روان بستری شدم ۱۰روزلیزر عمل رفتم برای مغزم ۹۸سکته کردم ۴۰روز فیزترآبی رفتم خوب نشدم نوار عصب عضله رفتم آرنج دستم باد کرده نمتوانم کار کنم ۸دکتر متخصص من کار افتاده کلی زدند بیمه تامین اجتماعی ۲۵۰۰۰۰۰۰پول پارسال پول می‌داد امسال ۷۰۰۰۰۰تومان اضافه شده ۳۵۰۰۰۰۰۰سه ملیون پانصد هزار تومان میدهند پول دارو نمشود ۳فرزند دم بخت دارم پروستات بدخیم دارم خانواده شهید هستم پسرم عضو بسیج هست ۲۴سالش زن میخوهد پول ندارم خجالت میکشم خواهش میکنم کمک کنید از ۹۷ عضوبهزیستی هستم سهام عدالت نمی‌دهند زندگی برایم سخت شده است چند بار خواستم خودکشی کنم از دخترانم میترسم مردم آنها را اذیت کنند نامه برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نوشتم با پدرم ببرم تهران من بلد نیستم ۶تا برادر دارم آن‌ها پدرم راه بیاورند تا برویم تهران من. بلد نیستم پروستات بدخیم دارم کم کاری تیروئید ساکوز دو قطبی شیدای افسردگی حواس پرتی چشم ضیف شده دیابت دارم سرپا نمتوانم بیستم پاهایم درد می‌کنند خواهش میکنم کمکم کنید یارانه یا کالابرگ برایم واریز کنند جای بلد نیستم زنم بی‌سواد هست همیشه سلامت باشید مریضی نبیند

  5. سلام همه بچه ها به این مواد غذایی نیاز دارن، حالا اگر خانواده ایی لز شکم خوذش نیزنه وبه بچه اش میرسه نگذاشته رشدش کم باشه دلیل بر لین نمیشه که بهش ندن، این کار عادلانه نیست

  6. اونهایی که چهل سالشونه هنوزمجردن و نه خونه، ماشین و هیچ پول بانکی ،کارودرامدی ندارن و تحت حمایت هیچ نهادی که نیستن حتی یارانه حمایت کمک معیشتی بهشون تعلق نگرفته مثل خود بنده چی؟بعد فوت مادرم که هفت سال پرستارش بودم،بعلت سکته مغزی فلج شد خودم که مجبور شدم از کارم دست بکشم واسه اینکه نمی تونستم مادرم رو رها کنم ببرم سالمندان ویا بهزیستی بزارم با مستمری و یارانه خودم اون یکی برادرم که مجرده و شهر دیگه ای کار میکنه که امرار معاش کنه که پول ایزی لایف و داروهاشو نمیشد تهیه کردو هیچ ونهادویاموسسه ای حمایتم نکرد باید چکار کنم؟ بعد فوت مادرم سال ۹۸ مجبور شدم برم خونه برادرم زندگی کنم وچون درآمد نداشتم با تغییر سرپرستی یارانه بردارم هم به حساب من واریز میشد تا همین ماه که به سن قانونی رسید که جدا کردیم.الانم بیکارم با یارانه سیصدی که بزرگان و متولیان امر بهم میدن به چه امیدی زندگی باید کرد…..خداوندا خودت شاهد و ناظر هستی،کمک کن و دست همه گرفتارا بگیر.

  7. این کارها وقت دولت و ملت رامیگیرد باروری ده تومن یارانه گوشت وموادمغذی نمیشه خرید کالا برگ نوعی کوپنه که جیب بنجول فروشان وگرانفروشان فروشگاه زنجیره ای راپرمی کند والا نقدی یاکالابرگ مردم بالاخره نان و پنیر خواهندخرید فرقی نمیکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا