بر اساس طرح تحول صنعت خودرو؛

رونمایی از فرمول جدید قیمت خودرو

خودروسازی کشور در شرایطی همچنان درگیر قیمت‌گذاری دستوری است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تحول خود قصد اصلاح این مدل را دارد و احتمالا قیمت خودرو تغییر خواهد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس صورت های مالی منتشر شده،‌ زیان انباشته خودروسازان تا پایان شهریور ماه امسال به حدود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. موضوعی که بسیاری از کارشناسان این موضوع را ناشی از قمیت گذاری دستوری خودرو عنوان می‌کنند. به بیان دیگر تا زمامی که قیمت گذاری دستوریادامه داشته باشد و  تعادل بین هزینه تمام‌شده تولید و قیمت خودرو برقرار نخواهد شد. حتی از دل آن، زیان‌هایی هنگفت بیرون می‌زند.

بنابراین خودروسازان معتقدند و اصرار دارند که سیاستگذار باید مدل قیمت‌گذاری را تغییر داده و حتی‌الامکان در تعیین قیمت خودرو دخالت نکند.

این در حالی است که طبق قانون، با توجه به انحصاری‌بودن بازار خودرو، شورای رقابت در حال حاضر عهده‌دار تعیین قیمت خودروهای داخلی است. یعنی هر وقت تشخیص دهد و صلاح بداند، نسبت به تغییر قیمت‌ها اقدام می‌کند.

مدل تعیین قیمت خودرو تغییر می‌کند

حالا اما آن‌طور که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌رسد و مسوولان این وزارتخانه نیز کم و بیش اذعان می‌کنند، قرار است مدل قیمت‌گذاری خودرو تغییر کند. وزارت صمت به دنبال آن است که به واسطه رشد عرضه از مسیر تولید داخل و واردات، تنوع را در بازار بالا ببرد. صمت قصد دارد فضایی رقابتی را ایجاد کند، فضایی که دیگر انحصار در آن چندان محلی از اعراب نداشته‌باشد.

مسوولان صمت البته به طور دقیق از جزئیات برنامه قیمتی خود رونمایی نکرده‌اند. اما طبق آنچه در طرح تحول صنعت خودرو و در بخش راهبرد اصلاح قیمت تمام‌شده خودرو آمده،قرار است طرحی جدید به کار گرفته‌شود.

قیمت خودرو چگونه تعیین خواهد شد؟

در این طرح، برای ۱۰۰درصد قیمت تمام‌شده خودرو هشت آیتم مختلف در نظر گرفته‌شده‌است که شامل هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه‌های سربار تولید، هزینه‌های گارانتی، هزینه‌های توسعه محصول، هزینه‌های استهلاک، هزینه‌های سربار ستاد و فروش و سود خالص می‌شود.

در این بین، برای بخش مربوط به هزینه مواد، سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی در نظر گرفته‌شده‌است، به این معنی که حداقل ۴۵ و حداکثر ۵۵درصد از سهم قیمت تمام‌شده به هزینه مواد ارتباط دارد.

برای هزینه دستمزد نیز سهمی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۴درصدی در نظر گرفته‌شده‌است. تا اینجای کار، مجموع سهم هزینه مواد و دستمزد به حداقل ۵۵ و حداکثر ۶۹درصد می‌رسد.

در این طرح اما برای بخش هزینه‌های سربار تولید سهم ۸ تا ۱۲درصدی لحاظ شده‌است. همچنین سهم هزینه‌های گارانتی نیز در مدل مدنظر وزارت صمت، به حداقل ۱.۵ و حداکثر سه‌درصد می‌رسد.

در مدل قیمت گذاری خودرو برای توسعه محصول هم سهم در نظر گرفته‌شد تا خودروسازان بتوانند از دل آن توسعه را دنبال کنند. این هزینه حداقل سه‌درصد و حداکثر شش‌درصد در نظر گرفته‌شده‌است.

آیتم بعدی هزینه استهلاک است که یک تا ۱.۵درصد سهم برای آن در نظر گرفته‌شده‌است. هزینه‌های سربار ستاد و فروش نیز بین سه تا شش‌درصد لحاظ شده‌است.

در نهایت وزارت صمت برای خودروسازان سود خالص نیز در نظرگرفته که حداقل ۱۲ و حداکثر ۱۶درصد است.

افزایش قیمت در راه است؟

بر اساس اطلاعات موجود و در صورتی که این طرح اجرایی شود، دد قیمت کارخانه ای بسیاری از خودروها افزایش خواهد یافت. چرا که بر اساس صورت‌های مالی بسیاری از خودروها به قیمتی کم‌تر از قیمت تمام شده بفروش می‌رسند. با این وجود باید توجه داشت که احتمالا با فرمول جدید هزینه تمام شده تغییر خواهد کرد و لزوما به معنای افزایش قیمت نیست. 

نکته دیگر اینکه در صورت افزایش قیمت خودرو بر اساس فرمول جدید احتمالا عرضه خودرو از سوی خودروسازان افزایش پیدا کند؛ موضوعی که می‌تواند به تعادل بازار خودرو و در نتیجه کاهش قیمت خودرو کمک کند.

به طور کلی آنچه که به نظر می‌رسد محتمل ترین سناریو افزایش قیمت خودرو در کارخانه و کاهش قیمت خودرو در بازار باشد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 389833
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. واقعا شورش دراوردین چه خبره هر روز افزایش قیمت خدا خار و ذلیلتون کنخ…..ببین اگخ یک روز از عمرم مانده باشه مدیران ایران خودرو گیر میارم در هر نقطه از کره زمین باشن و تلافی مردم سرشون میکنم حالا نگاه کنید….سالی یبار افزایش حقوق داریم و سالی ۱۲ بار افزایش ماشین و کالا یعنی چ اخه..چقد بی انصاف هستین مگه رهبر معظم انقلاب نفرمودن امسال سال کنترل و مهار تورم….شرم بر شما به احترام رهبر عزیزمون شده امسال بی خیال بشید …

  2. وقتی دزدی و اختلاس و مفت خوری در شرکت‌های خودروسازی ادامه داشته باشه ، بنده های خدا باید هم اعلام کنند زیان ده هستند ، هر قدر هم گران‌تر کنند باز هم سیرمونی ندارن،
    هرچه گران‌تر برای آنها بهتر، ضرر نداره که علی برکت الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا