سیگنال دلار به بازار سهام؛

پیش بینی بورس در آخرین ماه پاییز

با تعدیل ریسک‌های سیاسی که بازار سهام را در آبان ماه تحت تاثیر قرار داد؛ آیا پیش بینی بورس آذر ماه امیدوارکننده خواهد بود و رنگ سبز به بازار باز می‌گردد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سرمایه در آبان ماه عمدتا با ریسک سیستماتیک سیاسی روبه‌رو بود و همین امر سایه سنگین خود را بر بورس گذاشت. تا جایی که حتی در روزهای نخست اثر ریسک جنگ بیش از حد تصور بود و به مهم‌ترین عامل در گزارش‌های پیش بینی بورس تبدیل شد. شاخص کل تا ۵۲ هزار واحد هم ریزش کرد.

بورس زیر سایه قیمت دلار

اما آنچه از نگاه کارشناسان و در گزارش‌های پیش بینی بورس به عنوان یک اهرم کنترل‌کننده برای بازار سرمایه به حساب می‌آید، تثبیت قیمت دلار است. در حال حاضر دیدگاهی که در بین فعالان بورس شکل گرفته، این است که شاهد جهش خاص و بزرگی در قیمت دلار نخواهیم بود و بازار ارز خیلی کنترل‌شده در دامنه‌های قیمتی محدود نوسان می‌کند.

همین امر باعث شده است که عده‌‌ای انتظار بازدهی بالایی از بورس تا پایان سال را نداشته باشند و با توجه به وجود ادامه ریسک‌های سیستماتیک که بازار را طی این روزها و ماه‌های اخیر احاطه کرده به نرخ بازه بدون ریسک تا پایان سال بسنده کند.

حالا اینکه پیش بینی بورس در آذر ماه بستگی به این دارد که تا چه میزان ریسک‌های داخلی و خارجی از سر بازار سرمایه برداشته شود.

آذر راه آبان را می‌رود؟

 در شرایط فعلی غالب گزارش‌های پیش‌بینی‌ بورس حاکی از آن است که کم و بیش روند آبان ماه در آذر ماه نیز برای بورس تکرار شود. اگرچه بازار‌ساز ممکن است سیگنال‌های مثبتی را مانند آبان به فعالان و ذی‌نفعان بازار مخابره کند، اما به نظر نمی‌رسد که این سیگنال‌ها به عنوان یک شوک بزرگ در بازار عمل کند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه روند کلی بازار در آبان را بررسی کرده و به اثر ثبات نرخ ارز بر نگاه فعالان بازار پرداخته است.

ریشه نااطمینانی آبان ماه بازار سهام

سهیلا نقی‌پور کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بازار سرمایه در آبان ماه شاهد نوسانات شدید و پرتلاطم بود. در واقع آبان، ماهی پرتنش و پر از اتفاقات سیاسی و اقتصادی مهم و تاثیرگذار را در بورس تجربه کردیم.

او ادامه داد: از مهم‌ترین اتفاقاتی که بر عوامل اقتصادی کشور و بازار سرمایه در آبان تاثیر بسزایی داشت، ادامه تحولات سیاسی در منطقه و افزایش تنش‌ها در نوار غزه بود که در هفته اول آبان ماه به اوج خود رسید. مسائل سیاسی که گمان این می‌رفت گسترش یابد و حتی دامن دیگر کشورهای منطقه را بگیرد. همین مساله که به عنوان یک ریسک سیستماتیک مهم خارجی تلقی می‌شد باعث شد سرمایه‌گذاران را نگران کند و یک موج نزولی در هفته ابتدایی آبان ماه در بورس شکل بگیرد.

نقی پور ادامه داد: البته این سرخپوشی خیلی زود در اوایل هفته دوم آبان ماه با کاهش خطر گسترش درگیری به پایان رسید و شاهد ایجاد تقاضا در بازار بودیم، به گونه‌ای که شاخص کل بورس رقمی در حدود ۱۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کرد و تا محدوده ۲ میلیون و ۵۷ هزار واحد بالا رفت. البته این ریز موج صعودی خیلی زود هم با عرضه سهام از سوی فروشندگان روبه‌رو شد و باعث شد پایان آبان ماه را دوباره با سرخپوشی دنبال کنیم و بازدهی خاصی در پایان ماه نصیب سرمایه‌گذاران نشود.

گام‌های نامطمئن بورس در شروع آذر

نقی‌پور اضافه کرد: این اتفاق سیاسی همچنین موجب شد نوساناتی در نرخ ارز ایجاد شود و قیمت آن را از حوالی ۵۰ هزار تومان تا سطح ۵۴۷۰۰ تومان بالا ببرد و یک شوک ارزی محدود در اقتصاد کشور ایجاد کند. البته این شوک ارزی خیلی زود کنترل شد و نرخ ارز به سطوح قبلی خود تا همان محدوده ۵۰ هزار تومان بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با شروع آذر ماه هم بازار با رشدی بسیار محدود و اندک همراه بود. رشدی که البته با ورود پول بسیار محتاطانه و کم‌حقیقی مواجه شد؛ اتفاقی که نشان از وجود ادامه نااطمینانی به بازار سرمایه است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند که هنوز هم عواملی وجود دارند که می‌توانند بر بازار بورس و فرابورس در ماه جاری اثرگذاری منفی داشته باشند.

پیش بینی بورس در آذر ماه

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: دیدگاه دیگری که در بین فعالان بازار بورس شکل گرفت این است که شاهد جهش خاص و بزرگی در نرخ ارز نخواهیم بود و بازار ارز خیلی کنترل‌شده و در دامنه‌های قیمتی محدود نوسان می‌کند. همین امر باعث شده عده‌‌ای انتظار بازدهی بالایی از بورس تا پایان سال را نداشته باشند و با توجه به وجود ادامه ریسک‌های سیستماتیک که بازار را طی این روزها و ماه‌های اخیر احاطه کرده به نرخ بازه بدون ریسک تا پایان سال بسنده کند. به نظر این نکته مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دلیل اصلی برای عدم ورود جدی پول‌های درشت به بازار سرمایه در آذر ماه خواهد بود.

او افزود: با این تفسیر می‌توانیم این گونه بیان کنیم که چشم‌انداز بازار سرمایه در آذرماه هم تغییر چشمگیری نخواهد داشت و شاهد همان نوسانات و ریزموج‌های صعودی محدود و گذرا باشیم که خیلی زود با عرضه مواجه می‌شوند و دقیقا همان شرایطی را که در آبان‌ماه با آن مواجه بودیم، در آذر‌ماه هم شاهد آن باشیم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 390462
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا