دو نقطه مبهم بودجه برای بورس

هر چند بازار سهام فعلا به لایحه بودجه واکنش جدی نشان نداده اما دو نکته مهم بودجه در گزارش‌های پیش بینی بورس به چشم می‌خورد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با انتشار جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، طی روزهای گذشته گزارش‌های پیش بینی بورس به تجزیه و تحلیل متغیرهای اثرگذار بر روند بازار سهام پرداخته‌اند.

 شاید مهم‌ترین ویژگی بودجه سال آینده بر اساس اطلاعات منتشر شده تمرکز بی‌سابقه به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی باشد. موضوعی که از همین الان زنگ خطر را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ، به ویژه شرکت‌های بورسی به صدا درآورده است. اینکه ظاهرا دولت برای تامین مالی خود قرار است به سمت این شرکت‌ها برود.

مجموعه متغیرهایی که تا به اینجا در بودجه مشخص شده، چشم‌انداز را برای بازار سرمایه و فعالان بورس هم تا حدود زیادی منفی کرده است. چرا‌که دو متغیر اصلی نرخ خوراک و سوخت صنایع به‌طور شفاف مشخص نیست. ضمن آنکه عددهایی که دولت برای مالیات‌ها و نرخ فروش نفت در نظر گرفته به نظر واقع‌بینانه نمی‌رسد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۳ با تمرکز بر بازار سرمایه پرداخته است.

بودجه هنوز قطعی نیست

برزو حق‌شناس کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم این لایحه بودجه قطعی است۰ چرا‌که به هر حال باید وارد مجلس شود و نماینده‌ها تغییراتی را اعمال می‌کنند. باید این را در نظر بگیریم که سال انتخابات است و آنها سعی خواهند کرد در بخش مصارف موارد و امتیازاتی را برای حوزه انتخابی خود در نظر بگیرند.

او افزود: در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم هنوز این بودجه قطعی است، اما آن چیزی که بیرون آمده ابهامات زیادی دارد. به عنوان نمونه برای اینکه به سمت دلار‌زدایی بروند مبنا را یورو قرار دادند. اما برای بازار سرمایه به نظر می‌رسد دولت نهایت تامین مالی که می‌توانسته از بازار داشته باشد را انجام داده و چون دیگر راهی نمانده، به سمت سیاست‌های شدید مالیاتی رفته و ۴۹.۸ درصد رقم مالیات را در بودجه سال آینده بالا برده‌اند. مشخص نیست این رقم را چگونه می‌خواهند محقق کنند؟

این کارشناس بورس ادامه داد: چون رشد اقتصادی آنچنانی نداشتیم، اگر سهم نفت را کنار بگذاریم عملا رشد اقتصادی نداشتیم. حالا مشخص نیست این بند را چطور می‌خواهند محقق کنند. نفت را حدود ۷۱ دلار تعیین کردند که به نظر نمی‌رسد بتوانیم نفت را به این قیمت به فروش برسانیم. در نتیجه چون درآمدهای مالیاتی که تعیین شده ۱۱۴۲ همت بوده به نظر نمی‌رسد محقق شود‌، بنابراین با همین مفروضات فعلی رقمی در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ همت، کسری برای بودجه ۱۴۰۳ باقی می‌ماند.

نقطه ابهام بورس در بودجه

حق‌شناس اضافه کرد: در حوزه بازار سرمایه تنها چیزی که ابهام دارد و مشخص نیست نرخ خوراک است. آیا می‌خواهند با وضعیت امسال ادامه دهند؟ با نرخ ۳۱ سنت معلوم نیست که به کجا می‌خواهند گاز را صادر کنند؟ مشخص است که قرادادهای گازی ما با کشورهایی مثل عراق و ترکیه است. اگر می‌خواهند این نرخ را عمل کنند خیلی اشتباه است. هنوز تا اینجای سال نمی‌دانیم مبنای محاسبه نرخ خوراک از سوی دولت چیست. هر روز یک بخشنامه صادر می‌شود. آخرین بار هم ۱۰ آبان یک بخشنامه برای نرخ خوراک صادر کردند و بعد در ۲۵ آبان یک دستور کاملا برعکس دادند و گفتند مبنا برای هفت ماه اول ۷۰۰۰ تومان است. در واقع یک دولت بی‌برنامه داریم. مهم‌ترین بحث برای بورس در بودجه نرخ خوراک و نرخ سوخت است. این اولویت اول است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این بخش کاملا مشکل داریم. هنوز فعالان بورس شرایط امسال و چهار ماه آینده را نمی‌دانند که با چه نرخ خوراکی روبه‌رو هستند. این همچنان ابهام ادامه دارد.

بورس زیر تیغ مالیات

حق‌شناس ادامه داد: در حوزه درآمدهای مالیاتی رقمی که تعیین کرده‌اند بعید است که اقتصاد ما ظرفیت آن را داشته باشد، برای همین این احتمال وجود دارد که دولت به سمت شرکت‌های فعال در بورس بیاید. این ریسک‌ها همگی وجود دارد. ولی به نظر نمی‌رسد دولت بیش از این از شرکت‌های فعال در بورس تامین مالی کند، برای همین روی مالیات تمرکز کرده است. الان به کدام کشور با نرخ ۳۱ سنت دلار گاز صادر می‌کنیم؟ قراردادهای ما مشخص است. عاقبت این برنامه‌ها معلوم است. دولت برای اینکه این درآمد مالیاتی را محقق کند یا باید یک‌سری معافیت‌های مالیاتی را لغو کند که بیشتر شامل اشخاص حقوقی است یا اینکه روی مردم و اصناف خرد شیفت بدهد که آنها هم توان بیشتر برای پرداخت مالیات ندارند.

او افزود: وقتی رشد اقتصادی نداشته‌ایم، چطور می‌توانیم بگوییم ۵۰ درصد سهم مالیات را بالا ببریم؟ بانک مرکزی خط فقر را ۳۰ میلیون تومان در تهران اعلام کرده و بعد دولت معافیت مالیاتی را ۱۰ میلیون تومان قرار داده است! این خودش جای سو‌‌ال دارد. یعنی کسی که ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد مازاد ۱۰ میلیون آن را باید مالیات بدهد. در نهایت اینکه مجلس باید روی این بودجه خیلی حساسیت به خرج دهد. سال گذشته این اشتباه را انجام دادند که در نرخ خوراک و سوخت صنایع را کاملا در اختیار دولت قرار دادند و دست دولت را باز گذاشتند. مجلس اختیار را به دولت داد. بودجه همیشه در مجلس دستخوش تغییر شده است ولی مجلس باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشد، در غیر این صورت ۸۰۰ همت حداقل کسری بودجه سال آینده است.

پیش بینی بورس

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار، معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و ورود جریان پول حقیقی به موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات بازار سرمایه محتمل دانست

 در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی بورس را می‌توان بر این استوار کرد که همچنان معاملات بازار سهام، اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی داشته باشند. چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند.

 

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 390723
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا