حداقل حقوق کارگران سال آینده چقدر افزایش پیدا می‌کند؟

درحالی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ میزان افزایش حقوق کارمندان دولت را ۱۸ درصد پیشنهاد کرده که پیش بینی می شود، دستمزد سال آینده کارگران هم با اندکی تفاوت در همین محدوده تعیین شود، موضوعی که نمایندگان کارگران با آن مخالفند.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  هر ساله هنگام تعیین حقوق کارگران میزان افزایش حقوق کارمندان ملاک کار قرار می گیرد که این مساله سال‌ها مورد انتقاد جامعه کارگری بوده است‌، چرا‌که کارگران معتقدند میزان مزایایی که کارمندان دریافت می‌کنند قابل مقایسه با کارگران نیست.

حداقل دستمزد امسال کارمندان به هفت میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسید, حقوق کارمندان دولت سال اینده مطابق بودجه ۱۸درصد افزایش می یابد.یعنی حداقل حقوق آنها به ۹میلیون و ۳۲۲ هزار تومان می رسد.

این اعداد برای حقوق کارمندان دولت در شرایطی است که جامعه کارگری نیز نگران دریافتی‌های خود در سال آینده شده‌اند؛ چراکه بخش وسیعی از کارگران در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مشغول هستند و این موضوع به طور معمول حقوق کارگران را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اما در حالی دولت عدد ۱۸درصد را برای افزایش حقوق کارمندان انتخاب کرده که آخرین گزارش رسمی دولت، تورم ۴۴.۹ درصدی را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد؛ این یعنی عدد انتخابی برای افزایش حقوق، شکاف حدود ۲۷ درصدی با تورم دارد.

بسیاری از فعالان کارگری اعتقاد دارند که مقایسه دستمزد کارگران با کارمندان موضوعیت ندارد, چرا که حقوق کارگران باید به استناد ماده ۴۱قانون کار با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود. مسئله مهمی که وجود دارد, بهانه دولت ها برای افزایش حقوق و افزایش نرخ تورم است. در حالی که دستمزد سال گذشته کارگران ثابت کرد که افزایش حقوق ربطی به افزایش نرخ تورم ندارد.

 دولت سال گذشته با استدلال اینکه تورم را کنترل کند, با وجود میزان تورم بالای ۴۰درصد, حقوق کارمندان را تنها ۲۰درصد افزایش داد. با وجود اینکه مقایسه دستمزد کارگران و کارمندان اشتباه است اما دولتی ها با بیان اینکه باید عدالت مزدی اجرا شود, حقوق کارگران را با فاصله بسیار سبد معیشت خانوار کارگر تنها ۲۷ درصد افزایش دادند و این مسئله باعث کوچک تر شدن سبد معیشت کارگران شد.

چند روز گذشته نیز لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوی دولت به مجلس داده شد. به گفته ی کارشناسان امسال نیز دولت با بستن بودجه ی انقباضی و تأکید بر پایین نگه داشتن دستمزدها به دنبال کاهش و کنترل تورم است.

فریز مزدی سال گذشته به صورت آشکار تأثیرات منفی خود را بر زندگی کارگران گذاشته است. در شرایطی که ثابت شده است که فریز مزدی نمی تواند به کاهش تورم کمک کند, اما جای سوال دارد که چرا اصرار برفریز مزدی دارند.

 امسال نیز دولت به روال سال گذشته، دستمزد کارمندان را در بودجه‌ی سال ۱۴۰۳پایین‌تر از نرخ تورم تعیین کرده است. افزایش ۱۸درصدی دستمزد کارمندان نشان می‌دهد که این رقم حتی از ۲۰درصد سال گذشته هم پایین‌تر است. از طرفی امسال سقف معافیت مالیاتی تغییر نکرده و همچون سال قبل، درآمد ماهانه ۱۰میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰درصدی دانسته شده که با این اوصاف احتمالاً امسال حداقل‌بگیران هم از پرداخت مالیات معاف نخواهند شد.

محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۲کارمندان دولت، بدون تغییر عینا در لایحه بودجه سال آینده تکرار شده تا سقف معافیت مالیاتی همان ۱۰میلیون تومان باقی بماند. این مساله موجب بروز انتقاداتی شده است؛ هر سال سقف معافیت مالیاتی با توجه به نرخ تورم و افزایش دستمزدها افزایش می‌یافت اما این سقف برای سال آینده بلاتغییر مانده است.

تسنیم

اقتصاد کلان
شناسه : 390973
لینک کوتاه :

۹ دیدگاه

  1. وقتی که دولت خودش اعلام می کند که تورم بالای چهل درصد است چون نرخ دستمزد کارگران وحقوق بگیران لشکری وکشوری وشاغلین وبازنشستگان ومستمربگیران لشکری وکشوری تامین اجتماعی را هیجده الی بیست درصد اعلام می کند پس ماباقش تمامی حقوق بگیران از لشکری وکشوری گرفت تا بازنشستگان ومستمربگیران تامین اجتماعی وکشوری ولشکری وکلی شاغلین دولتی چرا بایدی بکند آیا باز هم بدنبال چند شغل دیگری بروند که تازه هم به بازنشستگان ومستمربگیران تامین اجتماعی وکشوری ولشکری هم شغل دوم نمی دهند واقعا این است عدالت که یک عده بگیران حقوق های نجومی ویک عده بگیران حقوق های زیرا پانزده میلیونی

    1. تورم خیلی بیشتر از ۴۰ درصد است زیرا هر روز شاهد گرانی های بی حساب هستیم.
      حذف ارز ترجیحی منجر به ۶ الی ۸ برابری قیمتها شد که به تناسب آن باید حقوق ها نیز ۶ الی ۸ برابر میشد تا تکافوی هزینه ها را بدهد.

  2. سلام چطوریه توی بدترین نقاط رهن و اجاره منزل پنجاه متری وتک. خاب حداقل دویست میلیون و ماهی هشت میلیون به بالا هست حقوق کارگر پنج میلیون باشه یعنی چی این؟؟؟ کارگری ک فقط دوتا بچه داشته باشه هی میگن بچه بیار بچع بیار همون دوتا بچه ارزوی اولین امکانات هم به دلشون مونده، ما یکماه کار میکنیم و ازخستگی جون نداریم استراحتمون یا پاره وفت جایی حمالی میکنیم. یا اسنپ کارمیکنیم و کل پولمون رو سرماه میدیم. به صاحب خونه، پس لباس نمیخاییم خوراک نمیخاییم لوازم بهداشتی و زندگی نمیخاییم؟؟؟ وقتی اجاره خونه شده ده میلیون حقوق باید طوری باشه ده روز از ماه خرج اجاره خونه بشه ده روز خرج زندگی ومایحتاج ده روز هم برای کم وکاستی و…، نه اینک دوجا کار کنیم ک فقط پول صاحب خونه بدیم و آبرومون جلو زن وبچمون از بین بره حداقل حقوق با این اقتصاد و تورم و مسکن چهل تا پنجاه میلیون تومنه نه ریال

  3. لطفا الان کاری کنید وعده سال بعد را ندهید !!! الان قشر کارگر ماندن توی خرج واجباتشان …. چرا خودتون را خواب میزنید وجدان ندارید …. تورم بیداد میکنه خوردن کارگر بهداشت دوا درمان خرج بچه مدرسه ای …. نمیخواهید پایه حقوق کارگران را بالا ببرید پس لطف کنید هرچی مزایای دولتی ( بن ، کارت هدیه مناسبتها و دیگر مزایا) که کارمندان رسمی دولت و ارگانها و … نصیبشان میشه به قشر کارگران هم از بیت المال بدید.

  4. بسمه تعالی .سلام علیکم . معلوم نیست به نماینده کارگران در شورای عالی کاررشوه دادن که سکوت کرده من با این حقوق ۵میلیون تومان شب فقط میتوانم در پارک بخوابم.واینکه به کارگر افغانی روزی ۵۰۰هزارتومان با جای رایگان به ناحق میدهند

  5. نماینده کارگران موافقت وامضا کردن مسئله حقوق خارج از نرخ تورم وسبد معیشت بی قانونی وحرام بر شما هست لطفا اجتناب کنید از چنین افزایشی در غیر اینصورت مورد نفرین کارگران خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا