۹۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور باید داخلی باشد

مدیر عامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه طبق سیاست های کلی برنامه هفتم باید حداقل ۹۰ درصد تولیدات حوزه کشاورزی در داخل کشور تولید شود، گفت: باتوجه به ضرورت تامین امنیت غذایی در کشور بنیاد برکت به صورت ویژه به این موضوع ورود کرد و بر مسئله تولید مواد غذایی متمرکز شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد ترکمانه روز دوشنبه در این باره اظهار داشت. اقدامات کشورها از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منوط به تامین معیشت مردم است. مسئله مهم در این زمینه، تامین امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع امنیت غذایی مسئله درجه اول کشور است. نباید غفلت صورت بگیرد، گفت: بنابراین موضوع امنیت غذایی مسئله حیاتی برای همه جوامع است و این بنیاد از ابتدای امسال با درک این شرایط به عنوان یک کار ویژه بر موضوع تامین امنیت غذایی متمرکز شد. طرح هایی را در زمینه زنجیره سبز(کشاورزی) و زنجیره آبی(آبزی پروری) اجرا کرد.

ترکمانه افزود: در موضوع امنیت غذایی چهار بُعد نظیر فراهم کردن مواد غذایی، در دسترس بودن محصولات کشاورزی، سلامت مواد غذایی و تاب آوری مواد غذایی بسیار اهمیت دارد. بنیاد برکت کار ویژه خود را بر موضوع تولید مواد غذایی قرار داد. بر اساس تعریفی که در الگوی کشت و سند آمایش سرزمینی وجود دارد. باید حداقل تا سال ۱۴۰۶ بیش از ۱۴۵ میلیون تن مواد غذایی تولید شود.

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود. اکنون میزان تولید مواد غذایی در کشور ۱۲۵ میلیون تن است. باید تلاش شود تا فاصله‌ای موجود تا شرایط مطلوب از طریق ارتقاع بهره‌وری و اجرای طرح‌ویژه ها در حوزه تولیدات کشاورزی مورد پیگیری قرار گیرد.

باید با دید آینده‌نگری نگاه کرد

ترکمانه ادامه داد: نیاز غذایی کشور از طریق تولیدات داخل کشور پوشش داده می‌شود. اما این موضوع را باید با دید آینده‌نگری نگاه کرد. این فاصله ۲۰ میلیون تنی که از وضعیت موجود و وضعیت عادی وجود دارد. نیازمند برنامه‌ریزی است که بتوانیم از زمین، آب و وضعیت کشاورزی به شکل خوبی استفاده کنیم.

مدیر عامل بنیاد برکت تاکید کرد: در حوزه تامین امنیت غذایی کالاهای استراتژیک بسیار اهمیت دارد. بر اساس سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه باید حداقل ۹۰ درصد تولیدات در حوزه کشاورزی در داخل کشور تولید شود

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با هدف کمک به امنیت غذایی کشور، طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور را آغاز کرده است. بر این اساس، در سال زراعی جدید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) زیر کشت انواع غلات قرار می‌گیرد. این طرح از سه سال پیش به پیشنهاد این ستاد و با موافقت مقام معظم رهبری در کشور آغاز شده است.

این طرح در حال حاضر در ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی در ۲۱ استان کشور، ۲۲۸ شهرستان و بیش از ۱۷ هزار روستا و مشارکت ۴۰۰ هزار کشاورز اجرا شده. برنامه‌ریزی برای سال جدید زراعی افزایش وسعت طرح به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور با حمایت مستقیم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) زیر کشت انواع غلات است.

اصلاح انواع بذرها

در سال سوم اجرای این طرح تاکنون بیش از ۵.۵ میلیون تن محصول از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور برداشت. تحویل وزارت جهاد کشاورزی سیلوها خریداران بخش خصوصی و مصرف کشاورزان شده است.

امسال در کشور بیش از ۱۰ میلیون و سیصد هزار تن گندم خریداری شده. ۳۵ درصد آن متعلق به اراضی کشت دیم بوده است.

همچنین برای اصلاح انواع بذرها در طرح جهش تولید دیمزارها قراردادی با موسسه تحقیقاتی دیم کشور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان منعقد شده. افزایش کارآمدی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

در راستای اجرای این طرح برای سال پیش رو ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات حمایتی از جمله بیمه محصولات کشاورزی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان. آموزش در جهت تولید بهینه محصولات و اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد ۴ درصد برای جبران خسارات طبیعی و غیر طبیعی به مبلغ یکهزار میلیارد تومان برای خرید ادوات اراضی دیم را در دستور کار دارد.

منبع: ایرنا

کشاورزی
شناسه : 391074
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. سلام من کشاورزم قزوین ۲۰ هکتاردارم که پراکنده بودباعموهام توافق کردم یکپارچه کردم ولی آقای ستاداجرای فرمان امام مشکلی که من دارم ملکم پدریه از دوران شاه داریم که موقوفه شدالان وقفه که اوقاف مخالفه اینه که من آبیاری تحت فشارکنم هیچ کمکی هم ازدولت نمیخوام ۲۹سالمه سه برادرهم دارم انشالله که رسیدگی

  2. این سیاست غلط است که الان سفره مردم کوجک شده است
    وقتی آب، زمین حتی ماشین آلات کشاورزی در کشور محدود است اگر گوشت وارد نشود می شود کیلویی نیم میلیون و از سفره مردم حذف می شود و مرغ و تخم مرغ و میوه و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا