همکاری انجمن اوتیسم با این سازمان ها برای کاهش هزینه های درمانی

مدیر مطالبه‌گری انجمن اوتیسم ایران از همکاری چندجانبه این انجمن با بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیماران خاص و صعب العلاج برای به حداقل رساندن هزینه‌های خدمات درمانی و توانبخشی خانواده های دارای اوتیسم خبر داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید محمدعلی میری روز چهارشنبه با اشاره به اقدامات اخیر دولت برای پوشش بیشتر خدمات بیمه ای برای درمان بیماران مبتلا به اوتیسم افزود. براساس آمارهای کشوری، ۶۰ درصد از جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. جامعه اوتیسم نیز از این امر مستثنی نیست.

وی اضافه کرد: هزینه های توانبخشی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، بار سنگینی روی خانواده ها می‌گذارد. برای خدمات درمانی افراد دارای اوتیسم عموما مراکز دولتی در سطح کشور کم هستند. خانواده ها اغلب سراغ بخش خصوصی می‌روند. اختلاف تعرفه ای که بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد. باعث می شود هزینه های سرسام آوری روی دوش خانواده بگذارد.

مدیر مطالبه‌گری انجمن اوتیسم ایران با بیان اینکه اوتیسم جزو بیماری های خاص و صعب العلاج تلقی می‌شود. افزود: در این شرایط اتفاقی که باید بیفتد این است. با کمک بیمه های پایه نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و سلامت و بیمه های تکمیلی و محل اعتبارات صندوق بیماران خاص و صعب العلاج این هزینه ها پوشش داده شود.

میری گفت: تاکنون بیمه سلامت، افراد تحت پوشش خود را حمایت می‌کند. تامین اجتماعی هم این کار را انجام می‌دهد. اما باید ساز و کارهایی فراهم شود که از محل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج، بیمه شده های تامین اجتماعی هم بتوانند استفاده کنند.

محل اعتبارات این دو نهاد یکی است

وی با اشاره به اینکه اکنون رئیس صندوق بیماران خاص و صعب العلاج همزمان رئیس بیمه سلامت است. گفت: چون محل اعتبارات این دو نهاد یکی است، خودشان ساز و کار آن را برای بیمه شدگان سلامت فراهم کرده اند. تا از محل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج برای بیمه شدگان سلامت استفاده شود.

مدیر مطالبه گری انجمن اوتیسم ایران اظهار داشت. اکنون این انجمن می خواهد همکاری چندجانبه ای ایجاد کند. بتوان هزینه های خانواده های دارای اوتیسم بیمه شده تامین اجتماعی به حداقل ممکن برسد .

میری با بیان اینکه فهرست بیماران تحت پوشش اوتیسم و بیماری های خاص مشخص است. خاطرنشان کرد: اکنون بیش از هفت هزار خانواده تحت پوشش انجمن اوتیسم ایران است. برخلاف گروه های دیگر بیماران خاص و صعب العلاج که دارو حرف اول را در درمان آنها می زند. برای افراد دارای اوتیسم، بیشترین میزان اثربخشی در خدمات توانبخشی است.

وی با تاکید براینکه خدمات توانبخشی در بیمه سلامت به حداقل ممکن رسیده است. گفت: وزارت بهداشت بسته خدمتی آماده کرده و این بسته خدمتی، ویزیت روانپزشک و خدمات کار، گفتار و رفتاردرمانی را شامل می‌شود. براساس طیف اوتیسم، میزان جلساتی که می تواند از این خدمات استفاده کند، مشخص کند.

هزینه‌ها رایگان می شود

مدیر مطالبه گری انجمن اوتیسم ایران اضافه کرد: اگر خانواده های دارای اوتیسم از مراکز دولتی خدمت دریافت کنند. هزینه‌ها رایگان می شود و اگر از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند. بخشی از آن را بیمه های پایه و اگر بیمه تکمیلی داشته باشد. بخش دیگر از سوی بیمه های تکمیلی پرداخت می‌شود. اگر جزو بیماران خاص و صعب العلاج باشد از محل صندوق نیز هزینه های آنها پرداخت خواهد شد.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای. مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است. اوتیسم شایع‌ترین اختلال رشدی و از اختلالات پرهزینه است.

به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند. علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند. در صورت شناسایی اختلال اوتیسم در کودکان آنها به خدمات متعدد توانبخشی نیاز دارند. تا بتوانند تا حدممکن از یک زندگی معمولی در کنار سایر اقشار بهره مند شوند.

منبع: ایرنا

 

بانک و بیمه
شناسه : 391522
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا