صعود بورس ادامه خواهد داشت؟

پس از مدت‌ها رنگ سبز به بازار سهام و امیدواری به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگشته است. اما آیا بازار سرمایه می‌تواند این روند صعودی را ادامه دهد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، در روزهای گذشته بازار سهام روند متفاوتی را دنبال کرده است. بعد از مدت‌ها نوسان و حرکت‌های سینوسی،‌ بورس در حال رسیدن به یک نقطه مثبت در مرزهای تعادلی است. به طوری که برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس بر تداوم این حرکت مثبت در آغاز فصل زمستان تاکید می‌کنند.

به اعتقاد ناظران به ‌دلیل اینکه بازار سهام نسبت به بازارهای موازی بیشتر تحت‌ تاثیر تصمیمات دولت است و دولت کنترل بیشتری روی بازار دارد، بنابراین جلوی رشدهای خوب بازار سرمایه تا الان گرفته شد.

آنگونه که کارشناسان در گزارش‌های پیش ‌بینی بورس مطرح می‌کنند، در فصل پایانی سال ۱۴۰۲ به احتمال زیاد بازار سهام با رشد همراه می‌شود، اما این رشد پله به پله خواهد بود. از این منظر در نیم‌فصل بعدی روند صعودی بازار شروع خواهد شد. البته قرار نیست رشد شارپی که در سال ۹۹ داشتیم را تجربه کنیم.

سهام کدام شرکت‌ها ارزش خرید دارد؟

توصیه کارشناسان این است که سهامداران می‌توانند سهام مورد نظر خود را از نمادهایی که در کف قیمت قرار دارند انتخاب و سرمایه‌گذاری کنند. در غیر‌این صورت چون در بحث مذاکرات رشد یا افت سهام‌های دلاری مطرح بوده، بهتر است روی این سهم‌ها تمرکز نکنند. حالا بسته به شرایط شرکت و صورت مالی که منتشر می‌شود و افزایش سرمایه‌هایی که شرکت‌ها دارند، سهامداران می‌توانند تصمیم‌گیری کنند که تا مجمع در سهم بمانند یا قبل مجمع آن را بفروشند.

ریسک‌های فعلی بورس کدام است؟

کارشناسان می‌گویند در بازار سهام طی یک یا دو سال گذشته و به طور ویژه طی شش ماه اخیر، توجه ویژه‌ای به ریسک‌‌های تصمیم‌گیری‌‌های دولتی شده، به عنوان آخرین نمونه‌ها، نرخ خوراک دریافتی پتروشیمی‌ها بود که در نهایت به فرمول بازگشت و حداقل دستاورد این موضوع هم این بود که نرخ خوراک برای شرکت‌ها، تحلیلگران و فعالان بازار، قابل پیش‌بینی شده و از حالت ابهام درآمده است. هر چند که برخی با توجه به لایحه بودجه ارائه‌شده برای سال ۱۴۰۳ هنوز تصویر روشنی از وضعیت نرخ خوراک و گاز صنایع برای تحلیلگران بورس ندارند.

قیمت‌گذاری دستوری هم از دیگر مواردی است که کماکان در بازارهای مختلف مشاهده می‌شود. به گفته نجارپور، بازار خودرو اخیرا به شکل‌های مختلف شاهد سیاست دستوری بوده که به نظر می‌رسد با اقدامات صورت گرفته تا حدود نرخ بازار و نرخ کارخانه به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

 همچنین موضوع نرخ بهره مالکانه معادن که برای سال آینده از حق انتفاع ۵ درصدی صحبت می‌شود می‌تواند پالس منفی به بخش معادن و معدنکاری بورس باشد. از این منظر تکرار سیاست‌هایی چون عوارض صادراتی کاملا به ضرر فضای کلی بازار سهام است.

راهکار اصلی که از سوی کارشناسان ارائه می‌شود تثبیت یک رویه مشخص برای سال ۱۴۰۳ در بازار سرمایه است که فضا را برای ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران برای پیش ‌بینی بورس مهیا کند.

جرقه صعود بورس

سهیلا نقی‌پور کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بورس در آذر ماه با یک خبر بنیادی در مورد شرکت‌ها روبه‌رو شد. تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی و فرابورسی اتفاقی بود که بازار سرمایه را به مرور وارد فاز صعودی کرد. به طوری که از ابتدای ماه تاکنون شاخص کل بورس رشد ۵ درصدی و شاخص هم‌وزن هم رشد نزدیک ۵ درصدی را تجربه کردند.

 او بیان کرد: به نظر می‌رسد امسال برخلاف روال سال‌های گذشته که رشد نرخ ارز موتور محرک بازار سرمایه بود این بار یک اتفاق بنیادی یعنی تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بازار سرمایه باعث ایجاد تقاضا و رشد قیمت سهام در بازار سرمایه شده باشد. اقدامی که به شفافیت و واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند.

پیش بینی بورس؛ صعود بازار ادامه دار خواهد بود؟

او افزود: فعالان و کارشناسان بازار سهام چند هفته‌ای بود که کف قیمتی را برای بورس شناسایی کرده بودند، اما با توجه به این اقدام مثبت شاید بتوانیم بگوییم انتظارات فعالان بازار سرمایه نسبت به ماه‌های گذشته تغییر کرده و این‌گونه تصور می‌شود که بازار از حالت رکود و ریزش‌های خسته‌کننده دیگر خارج شده و فاز صعودی به خود گرفته است.

این کارشناس بورس افزود: در مورد پیش بینی بورس مبنی بر ادامه روند صعودی، با توجه به اینکه بازار طی ۶، ۷ ماه گذشته اصلاح قیمتی و زمانی خوبی کرده بود، ارزان و کم‌ریسک به حساب می‌آمد. همچنین با توجه به عقب‌ماندگی بسیاری از سهام‌های بورس و فرابورس طی مدت اخیر به نظر این رشد می‌تواند با حمایت مسوولان و حقوقی‌های بازار سرمایه ادامه داشته باشد تا اعتماد دوباره به بازار سرمایه کشورمان برگردد. از لحاظ بنیادی و اعداد و ارقام نمودارهای قیمتی و بعد فنی، پیش بینی بورس را می‌توان اینگونه در نظر گرفت که رشد سهام بسیاری از شرکت‌ها می‌تواند ادامه‌دار باشد. اما بهتر است در کوتاه‌مدت جهش پرشتابی در بازار شکل نگیرد و با یک روند صعودی متعادل شاهد رشد بازار سرمایه باشیم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 392443
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. دوسه روز کجدار مریض دومثقال سود داده اونم البته از ضررها برگشته فورا کارشناسان زالو صفت نظر می‌دهند آیا رشد!!! ادامه درخواهد بود ..کدوم جهنمی رشد کرده اخه؟؟؟؟؟؟ کدوووووم رشد؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا