مصوبه افزایش قیمت کپسول گاز لغو شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: از آنجا که مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۱۰ برابری قیمت گاز مایع با قانون مجلس مغایرت داشت، کمیسیون انرژی موضوع را به رئیس مجلس منتقل کرد و آقای قالیباف مصوبه دولت را با قید فوریت به هیات تطبیق قوانین مجلس ارجاع داد که در نهایت منجر به لغو آن ازسوی معاون اول رئیس‌جمهور شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مصطفی نخعی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر افزایش قیمت گاز مایع به قیمت فوب خلیج فارس آن هم به استناد به قانون بودجه سال ۱۴۰۲، گفت. در حالی دولت به استناد بند (ب) تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای را به قیمت فوب خلیج فارس افزایش داده است. چنین مسئله‌ای با این صراحت در قانون مطرح نشده. درواقع بند (ب) -که به اصرار خود دولت در قانون بودجه گنجانده شد- بسیار شفاف است. این قانون می‌گوید؛ وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابع نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف‌کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند. هنوز گازکشی در شهرها و محله‌های آن‌ها انجام نشده. از طریق سامانه سدف و با کارت الکترونیکی اقدام کند. لذا براساس کلیت مصوبه قانون بودجه ۱۴۰۲ مجلس اشاره‌ای به فروش گاز مایع به قیمت فوب خلیج فارس نشده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد. با این اوصاف هیات محترم وزیران با استناد به این بند -که هیچ اشاره‌ای به فروش به قیمت فوب انرژی نداشته- مصوب کردند. صرفا به افرادی که به گاز طبیعی دسترسی ندارند گاز یارانه‌ای داده شود. اما مابقی مصرف‌کنندگان باید گاز را به قیمت فوب خلیج فارس تهیه کنند. به معنای افزایش ۱۰ برابری قیمت گاز مایع در کشور است. اما با توجه به دامنه گسترده نیاز به این گاز، اقشار مختلف به ویژه افراد ضعیف دچار مشکل جدی شده‌اند.

مکاتبات لازم انجام شده

وی افزود: به دنبال اجرای این مصوبه دولت، ما در کمیسیون انرژی، مکاتبات لازم را با ریاست مجلس داشته. حتی برخی از نمایندگان با رئیس‌جمهور نامه نوشتند. در تمامی این مکاتبات ابطال این مصوبه دولت درخواست شده است، همچنین تاکید شد. این مصوبه با قانون مجلس مغایرت دارد لذا رئیس مجلس موضوع را با قید فوریت به هیات تطبیق قوانین مجلس ارجاع داد. در نهایت منجر به لغو آن ازسوی معاون اول رئیس‌جمهور شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد. امیدوارم تصمیمات از این دست در شرایط اقتصادی کنونی که منجر به افزایش فشار به افراد کم درآمد جامعه می‌شود. توسط مسئولان اتخاذ نشود.

منبع: خانه ملت

نفت و پتروشیمی
شناسه : 392658
لینک کوتاه :

۶ دیدگاه

  1. باسلام خواهشی دارم یه شرایط بزارید برای کسانی که واقعا ماشین ندارند توطرح یکپارچه هم ماشین داخلی وهم وارداتی شرایطی پیش نیومده ثبت نام کنند والان می‌خواهند ثبت نام کنند شرایط بذارید که بتوانند چه ماشین داخلی چه وارداتی بتوانند ثبت نام کنند واقعا برای شما ازته دل دعا می کنیم چون کسایی هستند که هیچ ثبت نامی نداشتند

  2. با سلام مگر ملت ایران از کارگران گرفته تا بازنشسته و…… حقوق کارگران کشور های حوزه خلیج فارس را دریافت می‌کنند که یک کپسول گاز را به نرخ روی کشتی یا کشور های حوزه خلیج فارس قیمت گذاری می کنند باز نشسته ای که مستمری ۲تومان درماه می گیرند از کجا بیاورند یک کپسول گاز را با قیمت نجومی خریداری کند در حال حاضر من بازنشسته کارگر و……. داریم بر اثر این گرانی های فلاکت بار داریم به فنا می‌رویم 😖😖😖😖😖

  3. کجا لغو شده. قبلآ می‌گفتند شهر هرت..آلان هر کسی می‌خواهد تو دنیا مثال بزند میگند ایران هرت. هرکس برای خودش قیمت میگذارد..خدا هم نمی‌تواند بیاورد پایین.این حرکت کار خود دولت است می‌خواهد جبران کسر بودجه کند. قشر کار گر دارد جر میدهد. بازرس با وجدان بیاد دروازه اصفهان ببیند داخل هر کوچه کپسول ۴۵۰ هزار دارند می‌فروشند.هر کسی پارتی دارد از شرکت با ماشین خود شرکت براش می‌آورند.میفروشند نصف نصف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا