پیش بینی بورس تا پایان سال

پس از روند مثبتی که بازار سهام طی چند روز گذشته تجربه کرد، در آخرین روز هفته با کاهش شاخص کل همراه شد. در این شرایط پیش بینی بورس تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سهام در روزهای گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرده است؛ رشد‌های پیاپی که در بیش از یک هفته اخیر تقریبا در گزارش‌های پیش ‌بینی بورس بعید به نظر می‌رسید. البته در گزارش‌های پیش‌ بینی بورس برخی کارشناسان ورود بازار به فاز مثبت در ماه‌های اخیر را متصور شده بودند. اما اینکه چه زمانی این اتفاق بیفتد مشخص نبود.

در حال حاضر می‌توان بیش بینی بورس تا پایان سال را مثبت در نظر گرفت اما به احتمال زیاد این رشد کنترل‌شده خواهد بود. به این معنی که شرایط به گونه‌ای نیست که بورس به سمت فضاهای هیجانی وارد شده و اتفاقات چند سال پیش تکرار شود.

دولت رشد بورس را مهار می‌کند؟

در این میان متغیر اثرگذار بر وضعیت بازار سرمایه در سه‌ماهه پایانی سال سیاست‌های دستوری دولت و بانک مرکزی در شاخص کلان اقتصاد بوده که ممکن است رشد بورس را مهار کند.

کارشناسان معتقدند که دولت و بانک مرکزی در بلند‌مدت چاره‌ای ندارند که از سیاست‌های دستوری دست بکشند و واقعیت بازار را در عمل بپذیرند. چراکه بررسی عملکرد سیاست‌های گذشته نشان می‌دهد که رویکردهای دستوری و قیمت‌گذاری امکان ادامه و دوام در بلند‌مدت را نداشته است. بنابراین می‌توان در سه ماه پایانی سال پیش بینی بورس را نسبتا مثبت در نظر گرفت و به بازیگران و سرمایه‌گذاران گفت که این بازار می‌تواند محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری باشد.

«جهان‌صنعت» در این رابطه به گفت‌و‌گو با یک کارشناس به پیش بینی بورس تا پایان سال پرداخت.

ابعاد اثرگذار بر بازار سهام

امیرعلی امیر‌باقری کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: وضعیت بورس در روزهای گذشته از چند بعد قابل بررسی است. باید هم بعد داخلی و هم بعد خارجی را در نظر بگیریم. در عرصه خارجی با توجه به آرامشی که در فضای کلی سیاسی جهان رخ داد فضای تنش کاهش یافت و ریسک سیاسی تا حدودی از سر بازارها کم شد. این موضوع باعث به وجود آمدن اثرات مثبت برای بازار سرمایه شد.

او گفت: در حوزه داخلی هم تمام قواعد و دستورها به نقطه اشباع خود رسید و از طرفی نرخ بهره بین‌بانکی هم کاهش یافت و همگام با این موضوع بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها و افزایش سرمایه آغاز شد.‌ اتفاقی که توانست به عنوان محرکی برای بازار عمل کند. باید این نکته را در نظر گرفت که با توجه به اصلاحی که در کلیت بازار سرمایه شاهد بودیم و رسیدن قیمت به نقاط معقول و مناسب سرمایه‌گذاری تکنیکال و فاندامنتال طبیعتا این اخبار می‌توانست جهت بازار را برای کوتاه‌مدت تغییر دهد.

پیش بینی بورس

امیر باقری تصریح کرد: پیش بینی بورس را می‌توانستیم با توجه به رنج و سایدی و رکودی که بر فضای بازار سهام حاکم بود بر ورود جریان نقدینگی  و شکل گیری روند جدید در کلیت بازار در نظر بگیریک. بنابراین پیش بینی بورس در کوتاه‌مدت را می‌توان روند صعودی بازار در نظر داشت. البته نمی‌توان انتظار شیب تندی را داشت، ولی در میان‌مدت و بلند‌مدت همگرایی با اقتصاد کلان ناگزیر از روند صعودی در سهم‌های ارزنده خواهد بود.

 این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص ادامه اثرات سیاست تثبیتی دولت بر بورس گفت: امر واضحی که با یک مطالعه تطبیقی و گذشته‌نگر به راحتی می‌توان دریافت این است که نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری، نه در پهنه اقتصاد ایران و نه در پهنه اقتصاد جهان، امکان و توانایی کنترل قیمت و اداره اقتصاد را به صورت دستوری در میان‌مدت و بلند‌مدت ندارد. نتیجه این سیاست‌ها و قیمت‌گذاری‌ها همین مواردی است که اخیرا در موضوع ۳ میلیارد دلار ارز مشاهده کردیم. دولت خواسته یا ناخواسته باید دیدگاه خودش را به مقوله قیمت‌گذاری و کلیت فضای اقتصاد تعدیل کند. این به معنی خروج از رژیم دستوری است. بانک مرکزی در بهترین حالت می‌تواند به عنوان یک رگولاتور عمل کند، به این معنا که در روند‌ها مداخله نکند و فقط جلوی روندهای هیجانی را در کوتاه‌مدت بگیرند.

 او اضافه کرد: درغیر این صورت جز اتلاف منابع کار دیگری انجام نداده‌اند. بنابراین دیدگاه بازار به سمتی است که قیمت‌گذاری دستوری در میان‌مدت و بلند‌مدت دوام نمی‌آورد و آنچه خودش را در کلیت اقتصاد حاکم خواهد کرد اقتصاد بازارها است. از طرفی انتظار داریم برای سه ماه آخر سال با توجه به اصلاحی که بازار در طول دو، سه سال گذشته داشته و ورود نقدینگی که با چشم‌انداز رکود در بقیه بازارهاست، تا حدودی شاهد فضای صعودی در کلیت بازار باشیم. این فضای صعودی فضایی هیجانی و کنترل‌نشده نخواهد بود، ولی به اعتقاد من در حال حاضر بازاری که برای سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلند‌مدت مناسب است، بازار سرمایه است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 393247
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا