سایپا از روسیه دیپورت شد

گزارش رسانه های روسی حاکی از آن است که شرکت سایپا بدون عرضه بازار خودروی روسیه را ترک می کند و برنامه عرضه خودروهای این شرکت لغو شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با اعلام خبر صادرات خودروهای سایپا به روسیه، مدیر عامل سایپا بارها از برنامه های محکم صادرات به سرزمین تزارها گفت. او اعلام کرد قرار است خودروهای سایپا با قیمت خوبی در بازار روسیه عرضه شوند. حالا شرکت عرضه کننده این خودروها یعنی Best Motors اعلام کرده که برنامه عرضه این خودروها در بازار روسیه لغو شده است. خودروهای سایپا به روسیه نمی آیند. بر اساس اعلام این شرکت، کارشناسان اعلام کرده اند که عرضه خودروهای سایپا بدون سرمایه گذاری های کلان ممکن نیست. به دلیل تغییر وضعیت اقتصادی کلی در روسیه، بست موتورز تصمیم به لغو واردات محصولات سایپا به روسیه گرفته است. این در حالی است که پیشتر این شرکت اعلام کرده بود که محصولات سایپا را به زودی عرضه خواهد کرد.

الکساندر استپانوف، مدیر عامل بست موتورز در این مورد می گوید : « وضعیت اقتصادی در روسیه حالا تغییر کرده است. در آن زمان می توانستیم محصولات سایپا را با قیمت خوبی عرضه کنیم. اما حالا قیمت این محصولات برای بازار روسیه جذاب نیست.»

بر اساس توافقات قبلی، قرار بود خودروهای ساینا، شاهین و همچنین کوییک در بازار روسیه عرضه شوند. قیمتی در محدوده ۱ تا ۱.۷ میلیون روبل داشته باشند. حتی مشخصات این خودروها در وبسایت روسی سایپا بارگذاری شد. اما هرگز فروشی برای این خودروها انجام نشد. سایت هم از دسترس خارج شده است.

پیش بینی شکست سایپا در روسیه

مدیر عامل بست موتورز در ادامه می گوید : « به دلیل شرایط خاص فعلی، از نرخ دلار گرفته تا هزینه های بازیافتی، قیمت خودروها افزایش داشته است. اما در بازار روسیه قیمت خودرو های ایرانی در صورتی جذاب است که ۲۰ تا ۳۰ درصد از نمونه های چینی کمتر باشد. اما با شرایط فعلی چنین چیزی رقم نمی خورد.»

کارشناسان روسی پیشتر شکست سایپا را پیش بینی کرده بودند. چراکه محصولات سایپا در رده قیمتی خودروهای لادا قرار می گرفتند. و لادا نیز نشان دولتی در روسیه است که حمایت های حکومتی را دارد. در واقع عرضه خودروهای سایپا در بازار روسیه نیاز به سرمایه گذاری های کلان در شبکه فروش داشت. همچنین مداخلاتی سیاسی را می طلبید که قیمت نهایی خودروها پایین تر باشد. اما هیچ یک از این دو مورد رقم نخورد. در واقع خودروهای سایپا با تعرفه های واردات روسیه در مقابل خودروهای لادا حرفی برای گفتن نداشتند و این حضور از پیش شکست خورده ارزیابی می شد.

پیش بینی می شود همین داستان را برای خودروهای لادا در ایران شاهد باشیم. در واقع لاداهای روسی با اعمال تعرفه های واردات در مقابل حریفان چینی احتمالا شکست خواهند خورد. مگر اینکه تعرفه واردات خودروهای روسی کاهش یابد. یا سرمایه گذاری کلان در شبکه فروش خودروها رقم بخورد.

آخرین خودرو

خودرو
شناسه : 393592
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا