ادامه ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت؛

واردات خودرو؛ آری، نه

قرار بود تیم اقتصادی دولت هماهنگی‌ بالایی به رهبری معاون اول رئیس جمهوری داشته باشند؛ این وعده‌ای بود که ابراهیم رئیسی در روزهای نخست دولت سیزدهم داده بود. اما نه تنها طی بیش از دو سال گذشته شاهد این هماهنگی نبودیم بلکه شاید بتوان گفت اعضای اقتصادی دولت سیزدهم، یکی از ناهماهنگ ترین تیم‌های اقتصادی در میان دولت‌های گذشته بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در تازه‌ترین اتفاق نیز واردات خودرو به محل اختلاف نظر میان دو عضو کابینه ابراهیم رئیسی بدل شده است؛ جاییکه رئیس سازمان برنامه عملا تخصیص ارز به واردات خودرو را به صلاح کشور نمی‌داند اما وزیر صمت آن را برای تعادل بازار الزامی می‌داند.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته اذعان کرد که تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست. منظور تاکید کرده که «فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.

اما در نقطه مقابل عباس علی آبادی،‌ وزیر صمت با تاکید بر اینکه آئین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم در دولت مصوب شده است و هیئت دولت باید آن را ابلاغ کند، بیان کرده همه ارز واردات خودروی برقی تأمین شده و تا زمانی که ناترازی در تولید خودرو وجود داشته باشد، واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مناسب می‌دانیم و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

این تناقض‌ و ناهمنگی در حالی است که قرار بود تا پایان بهار امسال ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود اما تاکنون کمتر از ۷ هزار دستگاه وارد شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد که واردات خودرو بیش از آنکه یک سیاست عملی برای کنترل بازار باشد، یک سیاست گفتار درمانی است و احتمالا روند قطره چکانی واردات خودرو تغییر محسوسی در آینده نداشته باشد.

اخبار برگزیدهخودروویدئو
شناسه : 394209
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. نه خودروواردکنین نه چایی،خودرو خارجی که ما توان نخواهیم داشت بخریمش چای راهم گذاشتیم کنار دمنوش وطنی می خوریم خواهشا به اسم چای و …این ارز را که سرمایه ملی هست به تاراج ندین باهاش چهارتا صنعت و ماشین آلات صنایع وارد کنین بدرد ملت و آیندگان بخوره ،بخدا گناه داره اینهمه حیف و میل بیت المال مگه فرزندان شما قصدندارن تو این مملکت زندگی کنن که اینجوری دست به تاراج مملکت زدین؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا