در انتظار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها؛

مسیر صعود دوباره بورس از کدال می‌گذرد؟

پس از آنکه موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها به رشد بازار سهام منجر شد حالا گزارش‌های پیش بینی بورس به دنبال عامل دیگری برای صعود بازار هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شرایط فعلی بورس اگرچه سمت‌وسوی صعودی به خود گرفته، اما در عین حال با نوعی ابهام دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. رشد اخیر عمدتا تحت تاثیر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها رخ داد و حالا نگاهی به گزارش‌های پیش بینی بورس نشان می‌دهد مشخص نیست موتور محرک بعدی بازار سهان چه خواهد بود.

در حقیقت بورس از یک بی‌اعتمادی بلند‌مدت و با سابقه رنج می‌برد که نمی‌تواند با برخی خبرهای جسته‌و‌گریخته برطرف شود. از این منظر بازارساز باید دست به اقدامات جدی‌تر برای حمایت از سهامداران بزند.

نکته‌ای که از حرکات بازار سهام در ماه‌های اخیر رصد می‌شود، این است که بعد از تجربه ریزش قیمت‌ها در بازار سهام، سهامداران با مشاهده وضعیت نوسانی، عمدتا مسیر خروج از بورس را در پیش گرفته‌اند و موجی از ناامیدی درمیان فعالان بازار سرمایه احساس می‌شد که خود را در قالب ارزش معاملات پایین و خروج پول حقیقی از گردونه معاملات نشان داد. اما اخباری که درخصوص تجدید ارزیابی شرکت‌ها مخابره شد، توانست فضای اطمینان را به بازار سهام برگرداند و اذهان سهامداران را از سمت عوامل و ریسک‌های بیرونی مانند ریسک سیستماتیک منتج از جنگ خاورمیانه به سمت عوامل درون بازاری سوق دهد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه شرایط این روزهای بازار سهام و پیش بینی بورس را بررسی کرده است.

ماهیت صعودهای یک سال گذشته بورس

مهدی بیات‌منش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بورس رشدهایی که طی یک‌سال اخیر تجربه کرده عمدتا رشدهای کوتاه‌مدت و در مقاطع خاص و تحت تاثیر اخبار خاصی بوده است. خوشبختانه یک عدد افزایش ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات در یکی، دو هفته اخیر را شاهد بودیم و امیدوار هستیم این اتفاق ادامه‌دار باشد. ولی چنانچه ادامه هم پیدا نکند، نباید منجر به افزایش بعد ناامیدی در پیش بینی بورس شود و  خیلی نگران باشیم.

پیش بینی بورس ؛ روند تعادلی بازار سهام ادامه دار خواهد بود

 او افزود: روندی که در بورس وجود دارد، یک روند تعادلی در ماه‌های اخیر بوده و پیش‌ بینی بورس را می‌توان بر اساس ادامه دار بود این روند تعادلی استوار کرد. دلیل اینکه این افزایش مقطعی اتفاق افتاده بیشتر به خاطر خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود، ولی امیدوار هستیم بورس با روند بهتر حرکت خود را دنبال کند.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم در ارزش دارایی‌های سهامداران تاثیر می‌گذارد که هر سه، چهار سال یک‌بار دارایی‌ها حداقل ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند و اگر قرار بر این باشد که افزایش قیمت سهام را داشته باشیم باید روی یک عدد و رقم‌هایی اتفاق بیفتد که افزایش قابل قبولی را ببینیم.

با گزارش‌های ۹ ماهه امید به پیش بینی بورس باز می‌گردد؟

بیات‌منش گفت: در یکی، دو هفته اخیر نه لزوما در همه سهم‌ها ولی این امکان وجود دارد که این افزایش رخ بدهد. ضمن اینکه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها را هم در یکی، دو هفته آینده خواهیم داشت. زمینه فعلی، برای یک رشد حداقلی بورس مناسب است. البته در پیش بینی بورس نباید امیدواری خیلی زیاد و توقع بالایی داشته باشیم. ولی فضایی که جلو می‌رود نشان می‌دهد که زمینه برای رشدهای مساعد و بهتر بورس وجود دارد تا اینکه یکی، دو ماه آینده شرایط به گونه دیگری رقم بخورد.

اثر تورم و بودجه بر بازار سهام

وی ادامه داد: موضوع بودجه و تورم ۳۰ درصدی هم که در این بودجه نسبت به سال قبل دیده شده می‌تواند در بازار سهام تاثیرگذار باشد. بحث‌هایی هم در مورد نرخ تسعیر ارز مطرح شده است. موافق نیستم که این نرخ از ۲۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان برسد، ولی همین که حرف آن زده می‌شود می‌تواند برای بورس مثبت باشد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: بورس با تورم موافق است، البته به صورت آنی و کوتاه‌مدت. در بلند‌مدت تورم به ضرر بازار سهام است، چون بهای تمام‌شده کالاهای اولیه برای تولیدکننده بیشتر تمام می‌شود. ولی به صورت مقطعی و سفته‌بازانه می‌تواند آثار مثبتی بگذارد.

باید دید که در دو هفته آینده نرخ ارز به تثبیت خود ادامه می‌دهد یا خیر. سیاستگذار باید اجازه دهد که فعالان بازار بخشی از سود شرکت‌ها که در قالب سود فروش خدمات و محصولات‌شان است را در قیمت سهام هم ببینند و قیمت سهام افزایش داشته باشد. ضمن آنکه در آبان عرضه اولیه داشتیم. امیدوار هستیم زمینه‌ای فراهم شود که عرضه اولیه‌های بیشتر صورت بگیرد و تامین مالی با رشد احتمالی در یکی، دو ماه آینده اتفاق بیفتد. امیدواریم صندوق توسعه و تثبیت بازار هم حمایت‌های خودشان را بیشتر نشان دهند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 394457
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا