بورس فعلا در برزخ بودجه گرفتار شده است

برای پیش بینی بورس نیاز به بررسی متغیرهای مهم و اثرگذار است؛ این در حالی است که با رد لایحه بودجه سال آینده فعلا نمی‌توان در خصوص عوامل اثرگذار بر بازار سهام نتیجه گیری کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حالی روز سه‌شنبه از طرف مجلس رد شد که هنوز فعالان بازار سرمایه  برای پیش بینی بورس چشم انتظار شاخص‌ها و متغیرهای اثرگذار بورس در لایحه نهایی و اصلاحی هستند.

هنوز مشخص نیست که تکلیف نرخ خوراک و گاز صنایع برای سال آینده چه خواهد بود؛ موضوعی که احتمالا مهم‌ترین متغیر برای شرکت‌های بورسی است. در این شرایط باید دید پس از اصلاح لایحه بودجه آیا سیگنال مهمی به بازار سرمایه از سمت سند مالی دولت مخابره می‌شود یا خیر؟

اعداد مهم بودجه برای پیش بینی بورس

 در لایحه بودجه ۱۴۰۳  که پیش‌تر از طرف رییس‌جمهوری به مجلس داده شده بود، شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت نسبت به سال ۱۴۰۲ بودیم.

 از سوی دیگر دومین عددی که برای بازار سرمایه و پیش بینی بورس بسیار مهم است، میزان رشد فروش اوراق قرضه‌ای است که با رشد معادل ۳۶ درصدی از عدد ۱۸۷ همت به ۲۵۵ همت رسیده است. البته بخش قابل‌توجهی از این عدد برای جبران کسری بودجه استفاده می‌شود.

بخش بعدی مربوط به سهام و واگذاری شرکت‌‌هاست که شاهد کاهش آن در لایحه بودجه هستیم، به‌طوری که از عدد ۱۰۶ همت به ۶۰ همت رسیده که نشان‌‌دهنده کاهش ۴۰ درصدی است.

فشار اقتصادی بودجه

 وقتی این آمار و ارقام را با افزایش حقوق و دستمزد مقایسه می‌کنیم که معادل ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است، به نظر می‌رسد در تمام بخش‌های درآمدی افراد حقیقی و حقوقی اعم از تولیدکنندگان و بازرگانان و افراد حقوق‌بگیر و‌… شاهد افزایش فشارهای اقتصادی و مشکلات درآمدی در سال آینده باشند.

این امر در نهایت باعث می‌شود میزان توان سرمایه‌گذاری افراد در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه کاهش پیدا کند.

کانال‌های اثرگذار بودجه بر بورس

به‌طور کلی بازار سهام به عنوان یکی از بازارهای مالی می‌تواند از دو منظر  تحت تاثیر لایحه بودجه قرار بگیرد. اول اینکه کاهش توان افراد در سرمایه‌گذاری است که می‌تواند کاهش میزان ورودی پول حقیقی‌ها را در بورس به دنبال داشته باشد. دومین رویکرد افزایش نیاز افراد جامعه به فروش دارایی‌های‌‌شان از جمله سهام برای پوشش بخشی از هزینه‌های جاری روزانه‌‌شان است.

آن‌طور که متولیان دولتی و بانک مرکزی اعلام می‌کنند سیاست‌های اقتصادی بر این است که آرامش و ثبات در بازار ارز حاصل شود و نرخ تورم ماهانه نیز روی کانال مشخص تثبیت شود، بنابراین آنها تصور می‌کنند با استمرار سیاست مالی و پولی در بودجه سال آینده، این آرامش و ثبات در اقتصاد حفظ می‌شود و سرمایه‌هایی که در بازارهای دیگر وجود دارد به سمت بورس و بخش‌های مولد حرکت می‌کند.

به گفته مقام‌های مسوول سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی مبتنی‌بر این است که آرامش و ثبات در بازارها به ویژه بازار ارز حاصل شود. لذا با سیاست مالی اتخاذ‌شده در بودجه سال آینده، انتظار می‌رود حرکت پول از سایر بازارها به بازار سهام تسریع و تسهیل شود. این در حالی است که کارشناسان از ابتدای تدوین این لایحه نسبت به این گزاره ابراز تردید می‌کردند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند روزهای اخیر بورس و همین‌طور تاثیر رد لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر پیش بینی بورس پرداخته است. 

پیش بینی بورس ؛ بازار سهام روند متعالی خواهد داشت

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بعد از خبر مربوط به سازمان بورس در‌خصوص تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی شاهد یک روند هیجانی در بازار سهام بودیم. اما گذشت زمان این هیجان را کنترل کرد. چرا‌که فعلا در مجلس موضوع بودجه را داریم که به هر حال بودجه همیشه بر بازار سهام اثرگذار بوده است.

 او ادامه داد: امسال بودجه با ابهامات متعددی مواجه است و برای همین برای اهالی بورس از لحاظ مالیات بر فروش سهام، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ انرژی، حق انتفاع معادن و‌… حائز‌اهمیت است. به نظر من می‌توان پیش بینی بورس را بر ادامه روند تعادلی تا مشخص سدن آیتم‌های اصلی اثرگذار بر بازار سهام در نظر گرفت.

 او تصریح کرد: یکی از این آیتم‌ها معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی است که به بودجه مرتبط است. تعادلی که در این هفته در بورس رخ داد به این صورت قابل توجیه است که بازار سهام در انتظار مشخص شدن متغیرهای اصلی بودجه است. علت رد شدن بودجه در مجلس هیچ‌کدام از موارد تاثیرگذار بر بازار سهام نبوده بلکه به خاطر میزان افزایش حقوق بازنشستگان است، بنابراین هنوز به هیچ‌کدام از آیتم‌های اثرگذار بر بورس پرداخته نشده است و خبرهای ضد و نقیضی  به ویژه در مورد مالیات‌ها می‌شنویم. در مجموع کاملا فضا ابهامی است و به نظر می‌رسد روند تعادلی ادامه داشته باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 394786
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا