فهرست ممنوعه

به گزارش جهان صنعت نیوز، این روزها احتمالا ایرانی‌ها با هر استکان چای که می‌نوشند، به این فکر می‌کنند که با ۳.۴ میلیارد دلار فساد ارزی که چای دبش رقم زده‌ است، چه کارهایی می‌شد در اقتصاد به نفس افتاده کشور انجام داد. از ساخت چندین پتروشیمی و کارخانه گرفته تا ساخت چندین برج به ابعاد برج خلیفه و یا حتی ساختمان تجارت جهانی.

در میان مقایسه این اعداد که طی روزهای گذشته سوژه رسانه‌ها شده است، دولتمردان نیز به جای ریشه‌یابی موضوع، بیش‌تر تمرکز خود را بر روی این مسئله گذاشته اند که ریشه این فساد نه در دولت سیزدهم بلکه در دولت قبلی رقم خورده و اتفاقا این دولت سیزدهم بوده که جلوی فساد بیش‌تر را گرفته است. این در حالی است که بر اساس اظهارات رئیس قوه قضاییه هر چند تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شد اما ۹۰ درصد از فساد در تخصیص ارز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رخ داده است.

اما در میان مجادله‌های سیاسی مهم‌ترین پرسش این است که چرا چنین فسادی رخ داده‌‌‌است؟

پاسخ روشن و تکراری است؛ تا زمانی که سیاست‌ سرکوب قیمت‌ها و چند نرخی بودن متغیرهای کلیدی اقتصاد وجود داشته باشد؛ فساد و رانت نیز ادامه خواهد داشت و بدون شک در ماه‌‌ها و سال‌های آینده باز هم شاهد فسادها و رانت‌هایی از این دست خواهیم بود.

اما در این میان یک نکته مبهم وجود دارد و آن اینکه چرا فسادی با چنین ابعاد زودتر آشکار نشد. این موضوعی است که عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی مطرح کرده‌است؛ همتی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

جناب آقای رئیسی؛ خرداد ۱۴۰۰ در پاسخ به چرایی وجود گشت ارشاد فرمودید که گشت ارشاد مدیران راه می‌اندازید. آن که نشد. در عوض لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی که از سال ۹۷ به طور فصلی توسط بانک مرکزی منتشر می‌شد از شروع دولت سیزدهم متوقف شد؛ حداقل دستور دهید لیست را به روز کنند.

نگاهی به سایت بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد آخرین بار فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به روزرسانی شده‌ و اتفاقا بیش‌ترین میزان فساد و رانت چای دبش در بازه زمانی بوده که این فهرست منتشر نشده است.

حالا این پرسش مطرح است که چرا این فهرست در بیش از ۲ سال گذشته به روزرسانی نشده و آیا اگر این فهرست به روزرسانی می‌شد این فساد چنین ابعادی به خود می‌گرفت؟؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 395086
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا