صنعت نساجی ایران سقوط کرد؟

براساس داده های رسمی در 6 سال اخیر واردات پارچه 6 برابر شده است. از طرفی ارزآوری صنعت نساجی به رقم نزول کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مهر ماه نشان می‌داد. تامین ارزی صنایع نساجی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی حدود ۸ درصدی داشته است.

از طرفی مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در همان مقطع اعلام می‌کند. بیش از ۳.۵ دلار قاچاق پوشاک در سطح کشور وجود دارد. متاسفانه برنامه ای برای مبارزه با آن صورت نمی گیرد.

داده‌های موجود نشان می‌هد در گذشته عمدتا ایران از ترکیه واردات غیر رسمی پوشاک داشته. اما اکنون این قاچاق بیشتر از بنگلادش و بصورت تناژی و با قیمت بسیار پایین انجام می‌شود.

افتخاری گفته بود کالاهای قاچاق معمولا در شرایط نامناسبی نگهداری میشود بود. به همین دلیل بعضا مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی و سلامتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد می کند.

اما وضعیت صنعت نساجی ایران و ترکیه درحال حاضر چطور است؟

داده های اتاق تهران نشان میدهد. تعداد کل واحدهای تولیدی در صنعت نساجی ایران ۴۷ هزار واحد بوده و این رقم در ترکیه به ۲۴۱ هزار واحد می‌رسد. همچنین کل صادرات ترکیه در سال گذشته معادل ۳۴۳میلیارددلار بوده. سهم صنعت نساجی در آن، ۳۴.۹میلیارددلار است. حال آنکه ارزش صادرات ایران طی همین مدت، ۷۷ میلیارددلار برآورد شده. سهم صنعت نساجی درآن از حدود ۷۰۰ میلیون دلار فراتر نمی‌رود.

ایمان مقدم عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با با اشاره به ارزش صادرات محصولات نساجی ایران می‌گوید. طی ۶ ماهه نخست سال جاری معادل ۱۱۵میلیون دلار ماشین آلات نساجی وارد کشور شده است.

مقدم با انتقاد از آنچه واردات بی رویه پارچه به کشور می‌خواند، ادامه می‌دهد: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ واردات پارچه ۶ برابر شده و این در حالی است که طی این مدت برای تولید این پارچه ها نیز سرمایه‌گذاری بسیاری صورت گرفته است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه دولت ترکیه از صنایع نساجی این کشور برای حضور در نمایشگاه‌ها حمایت می‌کند، می‌افزاید: اگر در ایران نیز چنین حمایت‌هایی صورت نگیرد، صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری صنعت نساجی از دست خواهد رفت.

منبع: اکوایران

صنعت و معدن
شناسه : 395232
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. ما لباس زیر تولید میکردیم اونقدر پارچه نخی گرون شده نمیصرفه تولید کرد شرت گرون شده ولی وقتی لباس زیر گرون بشه طرف یا مثل بعضی از اقوام نمیپوشن یا دیر به دیر میخرن که برای سلامتیشونم خطر داره

  2. بازار سرشار از پارچه چینی و وارداتی هست به ندرت میتوان پارچه ایرانی پیدا کرد علاوه‌بر این در حالی که واردات پوشاک هم به کشور ممنوع است فروشندگان پوشاک چینی و ارزان قیمت روز به روز در حال بیشتر شدن هستند که صدمه بزرگی به تولید کنندگان پوشاک ایرانی وارد کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا