اختلاف فسیلی

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد یا کاپ 28 که در دبی  برگزار شد، با توافق برای تسریع در جایگزینی سوخت‌های فسیلی به پایان رسید.

هما میرزایی- جهان صنعت نیوز،  سلطان احمد الجابر، وزیر کشور امارات متحده عربی که ریاست کاپ ۲۸ را برعهده داشت در سخنرانی پایانی اجلاس اعلام کرد کشورهای شرکت کننده در این رویداد زیست محیطی به توافق نهایی دست یافتند. او این توافق را توافقی تاریخی خواند.

پیش نویس منتشر شده در پایان این اجلاس بیانگر این موضوع است که اختلاف نظر در مورد حذف کامل سوخت‌های فسیلی همچنان پابرجاست و در عوض کشورهای شرکت کننده به دنبال راهی برای سرعت بخشیدن به روند جایگزینی سایر سوخت‌ها هستند.

در حالی‌که بسیاری از کشورها خواستار کنار گذاشتن کامل سوخت‌های فسیلی و درج این مطلب در متن توافق‌نامه نهایی بودند، کشورهای عمده تولید کننده نفت و گاز با درج این عنوان در متن مخالفت کردند.  

وزیر نفت کویت و همچنین وزرای نفت سایر کشورهای عربی از جدی‌ترین مخالفان این موضوع بودند و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی را عامل ایجاد زیان‌های بزرگ در اقتصاد جهانی دانستند. بسیاری از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس خواستار حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی بودند. روند حذف تدریجی، کشورها را ملزم به استفاده از رویه‌ای می‌کند که با به کارگیری آن به تدریج تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی را تا حد ممکن است کاهش دهند.

آنونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان نشست‌های برگزار شده در کاپ ۲۸ درباره احتمال بروز فاجعه زیست محیطی از جمله افزایش شدید دما، کاهش یخ‌های قطبی، و جاری شدن سیل هشدار داد.

وی با اشاره به اینکه دمای کره زمین به بالاترین میزان خود رسیده است،  پیشنهاد کرد کشورها استفاده از سوخت‌های فسیلی شامل نفت، گاز و زغال سنگ را متوقف کرده و یا استفاده از آن‌ها را محدود کنند.

وی همچنین از سران کشورهای جهان خواست به عنوان تنها راه موجود برای مهار روند هشدار دهنده گرمایش زمین، به برنامه ریزی برای آینده‌ای بدون سوخت‌های فسیلی بپردازند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد در اولین روز برگزاری این نشست توافقی در جهت بهبود صندوق حمایتی از کشورهای در حال توسعه آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیمی حاصل شد؛ صندوق حمایتی که در اجلاس سال گذشته، کاپ ۲۷، تاسیس شده بود. کشورهایی از جمله آلمان، ژاپن و امارات متعهد به پرداخت مبلغ ۴۲۰ میلیون دلار به این صندوق شده‌اند. در راستای نهایی کردن قوانین و ضوابط صندوق حمایتی فوق، افغانستان به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین و نیز دارای کمترین میزان آمادگی در برابر تغییرات نامطلوب اقلیمی با دارا بودن حدود ۲۰ میلیون نفر در معرض بحران امنیت غذایی مورد بحث قرار گرفت. این موضوع با استقبال و تشویق گسترده نمایندگان حاضر در جلسه روبرو شد و این توافق تاریخی به عنوان یک پیشرفت خوشایند مورد استقبال قرار گرفت.

اخبار برگزیدهمحیط زیست
شناسه : 395485
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا