بورس در زمستان، گرم می‌شود؟

پس از آنکه تب و تاب تجدید ارزیابی در بازار سهام خوابید، حالا برای پیش بینی بورس و ادامه روند صعودی چند هفته گذشته باید به متغیرهای دیگری توجه داشت.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  شرایط بازار سهام و پیش بینی بورس بعد از رشدهای شارپی اخیر خاص است. معامله‌گران همگی در انتظار هستند که ببینند در پایان پاییز و شروع فصل زمستان بازارساز چه تدابیری برای کلیت بازار در نظر گرفته است. آیا اخبار مثبت دیگری بعد از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در انتظار بورس خواهد بود یا خیر؟

اما معاملات هفته اخیر بازار سهام، روی ریل تعادلی کم‌رمق و امیدوارکننده‌‌ای طی شد. شاخص کل بورس تهران که هفته‌‌ها در انتظار فتح کانال ۲میلیون و ۵۰‌ هزار واحدی بود، با انتشار اخبار مثبت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها وضعیت متفاوتی را در هفته‌های گذشته تجربه کرده است.

بورس در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته، شاخص ‌کل بورس تهران با افت ۰.۵۹ درصدی همراه شد. نماگر هم‌وزن و شاخص‌ کل فرابورس نیز به‌ ترتیب رشد ۰.۶۴و ۰.۲۲ درصدی را به ‌ثبت رساندند.

ارقام به‌ثبت رسیده در فاکتور ارزش معاملات در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۱۵ آذر، بازار سهام با افزایش فوق‌العاده ارزش معاملات خرد همراه شده‌ است، اما مجددا در هفته گذشته این متغیر آماری از رقم ثبت‌شده در هفته مذکور که سقف هفته‌های اخیر بود، عقب‌نشینی داشت.

ارزش معاملات خرد بورس که شامل سهام و حق‌‌تقدم می‌شود، در هفته‌ای که سپری شد، رقم ۵ ‌‌هزار و ۲۷۲ میلیارد‌تومان را ثبت کرد.  نگاهی به سابقه ارزش معاملات در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که این پارامتر در پله‌های پایانی کانال ۳ ‌‌هزار و پله‌های ابتدایی کانال ۴هزار ‌‌میلیارد ‌تومان در حال نوسان بوده‌، اما در دو هفته گذشته، به یکباره بازار با صعود قابل ‌توجه ارزش معاملات همراه شده ‌است.

 بررسی میانگین هفتگی قیمت دلار در ۶ هفته اخیر نیز نشانگر این مساله بوده که در ۴ هفته گذشته، مجددا میانگین هفتگی قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار ‌تومان بازگشته است. در مهرماه میانگین هفتگی قیمت دلار به ‌طور موقت وارد کانال ۵۱ هزار ‌تومان شد، اما دیری نپایید که دلار به کانال پایین‌تر بازگشت. دلیل جهش موقتی قیمت دلار به کانال ۵۱ ‌‌‌‌‌‌هزار ‌تومان، جنگ درگرفته در خاورمیانه بود. نکته قابل‌توجه این است که بورس همواره همبستگی مستقیمی با قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داشته و همواره تغییرات در این متغیر در محاسبات ذهنی سهامداران برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف از وزن قابل‌توجهی برخوردار ‌است.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به پیش بینی بورس در روزهای آینده پرداخت.

ایست صعود بازار سهام؛ استراحت یا ابهام؟

نیلوفر‌سادات اقوامی‌ کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سهام با توجه به جاماندگی از رشد نسبت به بازارهای موازی و ارزندگی‌ای که در آن وجود دارد به محرک‌های مثبت برای تثبیت روند صعودی خود پرو‌بال می‌دهد و همگام با اخبار و متغییر‌های مثبت به پیش می‌رود.

او بیان کرد: اخیرا بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و دیگر عوامل موجب رشد بورس در آذر ماه شد و شاهد افزایش ارزش و حجم معاملات در کنار شکست رو به بالای محدوده‌های مهم مقاومتی برای تثبیت سقف‌های بالاتر بودیم. اما عدم شفافیت صحیح در چگونگی ساز‌و‌کار و اجرای این مهم (تجدید ارزیابی دارایی‌ها) باعث شد که آتش واکنش‌های مثبت به تثبیت تبدیل شود. از دیگر دلایل آن می‌توان گفت وقتی بورس در مسیر صعود قرار می‌گیرد پس از کمی رشد، احتیاج به تثبیت دارد و این امر کاملا طبیعی است. چرا‌که بسیاری از سهامداران خرد و نوسان‌گیران بازار سهام با رشد روند با آن همسو می‌شوند و سپس به تحصیل سود می‌پردازند که بنا بر استراتژی‌های معاملاتی متفاوت‌، واکنش معامله‌گران متفاوت می‌شود.

چرا پول به بورس نرسید؟

اقوامی ادامه داد: از طرفی با توجه به رکود و نزول ایجاد‌شده در بازارهای موازی همچون مسکن، خودرو و… بسیاری از پول‌ها در این بازارها پارک شده و به دلیل اینکه نقدینگی این بازارها نسبت به بازار سهام کمتر است‌، لذا معاملات روند بلندمدت‌تری برای نقدشوندگی دارند و تبدیل این اقلام به پول دشوار‌تر می‌شود‌. در نتیجه زمانی که بورس ارزنده است و جذابیت در آن ایجاد شده به دلیل بلوکه شدن بسیاری از پول‌ها در سایر بازار‌ها باعث می‌شود که این پول‌ها روانه بازار سهام برای کمک به قدرت بیشتر روند صعودی نشوند. ضمنا با توجه به بالا بودن نرخ بهره بین‌بانکی همچنان بسیاری از پول‌ها در حساب‌ها‌ی بانکی پارک شده‌اند که جذابیت برای ورود به بازار‌ها را کاهش می‌دهند.

پیش بینی بورس؛ سبزی از کدال می‌آید؟

این کارشناس بورس تصریح کرد: با توجه به اینکه در ایام آتی گزارش‌های فروش ماهانه و گزارشات ۹ ماهه منتشر می‌شوند می‌توانپ پیش بینی بورس را اینگونه در نظر گرفت که گزارش‌های کدال‌‌، رنگ و بویی سبز‌تر به بازار سهام بدهند. وجود متغیر‌های مثبت برای بازار سرمایه در بودجه سال ۱۴۰۳‌، مشخص شدن سازوکار شرکت‌ها از منظر تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اعلام فدرال‌رزرو در ارتباط با پایان سیاست‌های انقباضی که منجر به رشد بازار  کامودیتی‌ها می‌شود و برای بازار سرمایه و صنایع کامودیتی‌محور نیز مناسب است و با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوب دولت در رابطه با عدم قطع انرژی برای صنایع که باعث می‌شود شرکت‌های کمتری دچار بحران شوند و برای بازار سرمایه این امر مفید خواهد بود. در کنار اینها، عوامل مثبت تاثیر‌گذار دیگری می‌توانند دست‌به‌دست هم دهند تا بازاری پویا و پربازده نسبت به سایر بازارهای موازی را در پایان سال داشته باشیم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 395488
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا