بودجه عمرانی در جیب بازنشستگان

بررسی اصلاحیه لایحه بودجه نشان می‌دهد که دولت برای تامین منابع مالی همسان سازی حقوق بازنشستگان، از منابع بودجه عمرانی کاسته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر خلاف انتظار، لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حالی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود، در صحن مجلس رد شد. هرچند نمایندگان دلایل متعددی را برای رد لایحه بودجه دولت عنوان کردند اما مهم‌ترین عامل به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان باز می‌گردد.

آنگونه که از صحبت‌های نمایندگان مخالف لایحه بودجه مشخص بود، دولت در لایحه بودجه سال آینده منابعی را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان بر اساس برنامه هفتم توسعه در نظر نگرفته بود.

بر اساس مصوبه مجلس دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان را به ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز افزایش دهد که این افزایش در سال اول یعنی سال ۱۴۰۳ معادل ۴۰ درصد ما به التفاوت تا ۹۰ درصد خواهد بود.

بر این اساس دولت در اصلاحیه لایحه بودجه، ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان ایجاد کرد.

اما پرسش اینجاست که منابع مالی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان از کجا آمده است؟

آنگونه که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از افزایش یک‌درصدی به نرخ پایه مالیات ارزش افزوده تأمین خواهد شد.

نکته مهم این است که در نسخه اولیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع ناشی از افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده قرار بود در اعتبارات عمرانی لحاظ شود که حالا به افزایش حقوق بازنشستگان اختصاص یافته است. موضوعی که منجر به کاهش حقیقی بودجه عمرانی سال آینده شده است.

در اصلاحیه لایحه بودجه، ۳۷۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی لحاظ شده که هر چند نسبت به بودجه امسال بدون تغییر بوده اما اگر تورم ۵۰ درصدی را در نظر بگیریم، به معنای افت قابل توجه بودجه عمرانی حقیقی سال آینده کشور است.

فارغ از لزوم افزایش حقوق بازنشستگان، یک پرسش و یا به عبارت دقیق‌تر یک پارادوکس مطرح است. در شرایطی که کشور با کمبود سرمایه‌گذاری و مستهلک شدن زیرساخت‌های زیربنایی روبرو است، تخصیص چنین بودجه‌ای برای اعتبارات عمرانی می‌تواند رشد اقتصادی ۸ درصدی را به همراه داشته باشد؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 395997
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا