بورس به قله جدید رسیده است؟

یکی از سناریوهای محتمل بازار سهام در اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس، تثبیت شاخص کل و ادامه روند صعودی است. اما وقوع این سناریو در شرایط کنونی تا چه اندازه ممکن است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، یکی از معضلات بازار سهام، محدودیت نقدینگی جدید در مقایسه با سایر بازارهای موازی بوده‌است. با این وجود و با توجه به تغییر روند بورس از نیمه آذر ماه، برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس امیدوارند که جذب پول جدید به سمت بازار سهام بیشتر شود.

غالب گزارش‌های پیش بینی بورس حاکی از آن بود که برای حرکت رو به جلوی بازار سهام نیاز است حجم معاملات دست‌کم به ۶ هزار میلیارد تومان برسد. اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد و سیگنال‌ها برای خروج پول قوی بود. از سوی دیگر یکی از موضوعاتی که بورس را به شدت تحت تاثیر قرار داده افزایش نرخ بهره در اقتصاد کشور است.

پیش بینی بورس ؛ مقاومت شاخص کل شکسته می‌شود؟

پیش بینی بورس اهالی تکنیکالیست با رشدهای اخیر در بازار طی این چند هفته اخیر بر این است که الگوی کلاسیک ایجادشده در بازار در حال تشکیل شدن است و چیزی تا شکست مرز مقاومت بعدی و تثبیت شاخص بالای دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نمانده است.

 از سوی دیگر برخی هم به واگرایی در کف اندیکاتور RSI معتقد بودند که در حال حاضر جواب داده است. از این منظر پیش بینی بورس تکنیکالیست‌ها بر این است که بازار سهام و شاخص کل می‌تواند به اندازه موج قبلی ایجادشده برای این الگوی کلاسیک رشد داشته باشد. رشدی که می‌تواند یک بار دیگر محدوده‌های مقاومتی سال جاری را به خود ببیند.

 شاخص کل در سال جاری تا محدوده ۲.۵ میلیون واحدی رشد را تجربه کرده است و با توجه به بحث تجدید ارزیابی رسیدن به این مقدار یک سناریو محتمل برای پیش بینی بورس است. اما اینکه این اتفاق چه زمانی رخ دهد مشخص نیست.

شرایط برای ورود پول به بازار سهام مناسب است

 کارشناسان معتقدند که فارغ از موضوعات سیاسی، شرایط کنونی برای ورود سرمایه‌گذاران و پول جدید مناسب ارزیابی می‌شود. در واقع به لحاظ مواردی و شاخص‌هایی مثل P/S، P/E و… شرایط برای این اتفاق مهیا است.

در نهایت باید دید با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و به خصوص انتخابات مجلس بازار سهام چه سمت و سویی به خود می‌گیرد. آیا امکان باز‌پس‌گیری عدد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس تا آن زمان ممکن است یا این اتفاق به سال آینده موکول خواهد شد؟

در هر صورت آنچه مشخص است این است که سیاستگذار تلاش کرده در هفته‌های اخیر با احتیاط بیشتری در تصمیم‌گیری‌های خود عمل کند و شرایط را برای تثبیت بازار سهام و شاخص کل بورس در بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت مهیا کند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی روندهای تاثیرگذار بازار سرمایه در ماه آذر و پیش بینی بورس پرداخته است.

بورس تنها بازاری است که ظرفیت رشد دارد

حسین محمودی‌اصل کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: معمولا در نیمه دوم سال بخشی از سود تقسیمی شرکت‌های حقوقی به بازار سهام وارد می‌شود و از سوی دیگر به دلیل رکودی که در بازارهای مختلف داشته‌ایم، تنها بازاری که ظرفیت رشد داشته بورس بوده است.

 او ادامه داد: از سوی دیگر تا حدودی فشارهای زیادی که بر بازار و شرکت‌ها آمده بود، تکلیف‌اش مشخص شده بود که از جمله آن عوارض صادراتی و نرخ خوراک بود. این فشارها در مدت اخیر تعدیل شده بود و بازار تاثیر آن را دیده بود و برای همین توانست تا حدودی روند بهتری داشته باشد. البته بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و پیگیری سازمان هم بسیار موثر بود. عدم تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث شد که ذخیره استهلاک کمتری از سوی شرکت‌ها لحاظ شود و این باعث شده بود منابع برای نوسازی، بهسازی و تعمیرات در شرکت‌ها به حداقل برسد و هم اینکه سود شرکت‌ها هم نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر دیده شود و ارزش واقعی دارایی‌ها در بازار مشخص نشود.

محمودی‌اصل اضافه کرد: قطعا این حرکت می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما به هر حال افزایش سود شرکت‌ها حداقل متناسب با تورم برای توجیه تولید ضرورت دارد. حاشیه سود شرکت‌ها بر مبنای ارزش روز دارایی‌ها شاید در حدود ۶-۵ درصد آن مقبول نباشد و این باعث می‌شود که منابع به سمت دلالی و سوداگری حرکت کند.

پیش بینی بورس؛ دولت به رونق بازار سهام نیاز دارد

 این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس گفت: در مجموع با توجه به جهش‌هایی که بازارهای دیگر داشته است و ظرفیتی که بازار سهام دارد، به نظر می‌رسد فعلا با رکود پیش رو، بورس نیاز دارد که مورد توجه قرار بگیرد. ضمن اینکه دولت درخصوص عرضه شرکت‌ها و سهام به اهداف خود نرسیده است و از طرف دیگر بانک‌ها ملزم هستند از بنگاه‌داری خارج شوند و باید شرکت‌های‌شان را بفروشند، برای همین باید بسترسازی مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

 به گفته محمودی‌اصل، این اتفاق نخواهد افتاد مگر از طریق کاهش فشار به تولید و متناسب‌سازی سود تولید.

 او اضافه کرد: در مقایسه با بازارهای رقیب باید منابع به این سمت هدایت شود تا بانک‌ها بتوانند از بنگاه‌داری خارج شوند و مشتری برای شرکت‌ها بیایند و منابع سرگردان و نقدینگی به سمت بازار سرمایه در جهت خرید سهام و مشارکت در تولید و تامین مالی شرکت‌ها شود.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 396000
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا