رییس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد؛

ترکیه سرابی بیش نیست / فرار خریداران ملک از ترکیه

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: زمان ثابت کرد بازار مسکن ترکیه سرابی بیش نیست؛ چرا که خریداران خارجی ملک در ترکیه با نقض توافقات و تغییر مکرر قوانین از سوی دولت این کشور سرمایه خود را از دست دادند و در حال حاضر خرید مسکن در این کشور از سوی شهروندان دیگر کشورها به یک ششم رسیده است.

کیانوش گودرزی در گفت‌وگو با جهان صنعت نیوز اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد هجوم سرمایه از سوی شهروندان کشورهای روسیه، ایران، عراق، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه به سمت ترکیه، قبرس، گرجستان و دیگر کشورها به قصد اقامت بودیم. اما به تدریج بسیاری از هموطنان ما که اقدام به خرید ملک در کشورهای همجوار کردند از نظر مالی آسیب دیدند و دست خالی به ایران برگشتند. برخی از ایرانی‌ها که در گرجستان خانه خریدند مجبور شدند به دلایل متعدد مثل تغییر رفتار مسئولان این کشور، تغییر قوانین، ایجاد محدودیت برای ایرانیان و مسدود شدن حساب بانکی‌شان املاک خود را به حراج بگذارند.

وی افزود: در ترکیه در مقطعی شاهد انبوه تبلیغات رسانه‌ای و ماهواره‌ای برای خرید ملک در این کشور بودیم. خیلی از ایرانی‌ها برای دریافت اقامت به ترکیه رفتند و در شهرهای مختلف این کشور مثل استانبول، ازمیر، آنکارا، بورسا و غیره آپارتمان و ملک خریداری کردند. ولی مشخص شد ترکیه سرابی بیش نیست. در این کشور نیز تغییر مکرر قوانین و مقررات، امنیت سرمایه‌گذاری را به مخاطره انداخت.

گودرزی با بیان این‌که ترکیه برای شهروندان خودش که قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن این کشور را دارند امتیاز قائل می‌شود گفت: این امتیازات برای خارجی‌ها نیست و حتی توافقاتی که با آنها صورت می‌گیرد در مواردی نقض می‌شود. بعضی از مشاوران املاک که در ترکیه دفتر دارند می‌گویند خود ترکیه‌ای‌ها می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند و اجازه استخدام دارند اما خارجی‌ها باید حتما شرکت به ثبت برسانند و حق استخدام کسی را ندارند. میزان مالیات پرداختی توسط خارجی‌ها نیز به مراتب بیش از ترک‌ها است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان کرد: پس از ناامنی که برای سرمایه‌های خارجی در ترکیه ایجاد شد میزان خرید ملک در این کشور توسط شهروندان دیگر کشورها به شدت کاهش پیدا کرد؛ به طوری که طبق جدیدترین آمار در ماه نوامبر ۲۰۲۳ فروش ملک در ترکیه به خارجی‌ها ۶۱ درصد کاهش یافته است. شهروندان روسی در ماه نوامبر ۶۳۷ خانه خریداری کرده‌اند و پس از آن شهروندان ایرانی با ۲۳۴ خانه، اوکراینی‌ها با ۱۲۸خانه و شهروندان قزاقستان با ۱۱۷ خانه قرار دارند. در حالی که دو سال قبل ایرانیان در هر ماه بیش از ۱۳۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری می‌کردند که آمار نشان می‌دهد خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها به یک ششم کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت بازار مسکن در ایران بهبود پیدا کند سرمایه‌گذاری در بخش تولید مسکن افزایش می‌‌یابد. این شامل هموطنان مقیم خارج از کشور نیز می‌شود و می‌توان از این طریق سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را به داخل ایران جذب کرد.

به گفته گودرزی، بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری در بخش ملک کشور خودمان است. ایران کشور چهارفصل است و همواره تقاضا برای مسکن وجود دارد. الگوی مصرف در ایران به مسکن ملکی تمایل دارد و با توجه به نیاز بازار به حدود شش میلیون مسکن در ایران معتقدم بازده سرمایه در این بخش مناسب است.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 396017
لینک کوتاه :

۵ دیدگاه

  1. وقتی p به r توی ایران به پنجاه و هفتاد سال رسیده، احتمالا ترکیه کی هیچ، هر جا به جز ایران برای ملک سرمایه گزاری بهتری خواهد بود.
    اینکه دولت ریسک مقیاس مسکنی خودش (والبته بقیه ی حوزه ها) رو به مالکین میفروشه، نتیجه ش میشه فرار سرمایه و نتیجتا تحلیلها و تیترهای این چنینی.
    خدا بداد مردم برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا