روندهای احتمالی موثر بر بازار سهام؛

بورس در دی ماه سبز خواهد ماند؟

عملکرد بازار سهام در آخر ماه پاییز به گونه‌ای بود که دوباره امیدواری به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگشت. اما آیا همان عوامل صعودی بازار سهام در آذر می‌تواند به صعود بورس در دی ماه نیز بیانجامد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز،  بازار سهام در حالی وارد اولین ماه زمستان شد که آذر برای بورس ماه مثبتی بود. مثبت‌های پیاپی در حالی اتفاق افتاد که اغلب گزارش‌های پیش ‌بینی بورس حاکی از یک روند تعادلی بود. با این وجود حالا خوش‌بینی‌ها به گزارش‌های پیش بینی بورس بازگشته است و بسیاری انتظار دارند که بازار سهام در دی‌ماه هم حرکت رو به جلوی خود را دنبال کند.

پیش بینی بورس با همان سوخت آذر ماه؛ شدنی نیست!

در ماه گذشته غالب کارشناسان موضوع تجدید ارزیابی‌ها را به عنوان محرک اصلی مطرح کردند. اتفاقی که اگرچه مهم و تاثیرگذار بود اما طبیعتا نمی‌توانست اثر بلندمدتی روی بازار سهام داشته باشد. آنچه بیشتر در دی‌ماه برای بازار سهام و پیش بینی بورس حائزاهمیت است، بیشتر عوامل بنیادین خواهد بود. اگر تغییرات در روندهای کلان اقتصاد رخ ندهد، به نظر می‌رسد که احتمالا در دی ماه باید شاهد یک روند و مسیر تعادلی برای بازار سهام باشیم.

البته یک عامل مهم در پیش بینی بورس دی ماه انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها است که به صورت تدریجی می‌تواند محرک مهمی برای تداوم رشد در بازار سهام باشد. منوط به آنکه آمار و ارقام این گزارش‌ها سمت و سوی مثبت داشته باشد.

یک ویژگی مهم بازار سهام برای ادامه صعود

با این وجود برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس حاکی از آن است که  مهم‌‌ترین ویژگی بازار سهام در حال حاضر این است که بازار جاماندگی معناداری نسبت به وضعیت عمومی اقتصاد دارد و اکنون دلایل قوی برای رشد بورس وجود دارد.

از این منظر اگر اتفاق تازه‌ای در جهت معکوس کردن بازار رخ ندهد و تصمیم جدیدی توسط سیاستگذار گرفته نشود، می‌توان در پیش بینی بورس خوش‌بین بود که روند ایجاد‌شده در بازار سهام ادامه‌‌دار باشد و به ‌مرور فضای بی‌‌اعتمادی که در سال‌‌های اخیر شکل‌ گرفته بود کمرنگ‌ بشود.

بورس در سیکل صعودی بلندمدت قرار دارد

از سوی دیگر با توجه به اینکه در سیکل بلند‌مدت صعودی قرار داریم، احتمالا می‌توان پیش بینی بورس را اینگونه در نظر گرفت که در طول ماه‌‌های آینده تا پایان سال، به مرور اعتماد سهامداران ترمیم شده و شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سهام خواهیم بود.

البته با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در اسفند‌ماه به نظر می‌رسد که شرایط کلی بازار سهام به سمت ریزش یا اصلاح شدید نچرخد و سیاستگذار در آستانه انتخابات اعتماد را به سرمایه‌گذاران برگرداند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک تحلیلگر ارشد مالی به بررسی بازار سهام در ماه گذشته و همین طور پیش بینی بورس پرداخته است

جوجه آخر بازار سهام ؛ شکست مقاومت‌های مهم

مهشید داداش‌زاده تحلیلگر بازارهای مالی اظهار کرد: شاخص کل بورس در آذر ماه با خبر داغ و بحث‌بر‌انگیز تجدید ارزیابی و دعوت سازمان  بورس و سپس دولت از شرکت‌های بورسی برای برگزاری جلسات پیرامون این موضوع، توانست ۹.۴۸ درصد بازدهی کسب کند و نماگر هم‌وزن که بیانگر تاثیر یکسان شرکت‌های با ارزش‌ مختلف بر این شاخص است، در مدت مشابه حدود ۸ درصد بازدهی داشته است.

او ادامه داد: البته در هفته سوم آذر‌ماه شاخص کل بورس وارد یک فاز کوتاه استراحتی و کاهش قیمت‌ها شد که این اصلاح در هفته آخر این ماه جبران شد. به نحوی که شاخص مقاومت این ماه که ۲،۱۷۷،۸۱۸ واحد بود را شکست و طی دو روز آخر معاملاتی از مقاومت ۲،۲۰۵،۳۹۸ واحد (چهاردهم تیرماه ۱۴۰۲) نیز عبور کرد. همچنان این شاخص بالای میانگین متحرک ۹ دوره قرار دارد و برای پیش بینی بورس می‌توان به ادامه این روند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امیدوار بود.

داداش‌زاده اضافه کرد: نرخ بهره بین‌بانکی در این مدت روند خاص افزایشی نداشته است و حتی با کاهش ۰.۱۱ درصدی همراه بود. روند ارزش معاملات در آذر ماه چندان مورد قبول نبود، به طوری که از ابتدای پاییز شاهد رشد ارزش معاملات بودیم و بالاترین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم ۶۵۰۰ میلیارد تومان بود. البته در ماه‌های مهر و آبان این روند توانست سرمایه‌گذاران را به روند صعودی بورس هرچند کوتاه مدت امیدوارتر کند، ولی در آذر‌ماه این روند کاهش یافت و متوسط ارزش معاملات ۵۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

پیش بینی بورس ؛ شرط ادامه روند صعودی بازار سهام چیست؟

 این کارشناس بورس تصریح کرد: اگر بازار سهام با تثبیت عواملی مانند نرخ بهره و نرخ دلار بتواند ارزش معالات را نیز بالاتر ببیند، می‌توان به پیش بینی بورس مبنی بر روند صعودی کم شیب و ادامه‌دار بازار سهام امیدوار بود. تحولات ژئوپلیتیک که در ابتدای فصل پاییز بسیار برای پیش بینی بورس مهم بود و رفتار معامله‌گران ناشی از افزایش‌های ریسک سیستماتیک باعث شد بازار با عرضه‌های سنگین همراه شود، اما به مرور با کاهش تنش‌ها و احتمال ادامه درگیری‌های خاورمیانه محدود به طرفین جنگ، بازار توانست به حالت تعادل برگردد و همین امر در کنار خبر مهم تجدید ارزیابی‌ها ذهنیت سرمایه‌گذاران را به سمت ریسک‌ها و سود‌های داخلی هدایت کرد و به مرور شرایط بازار سهام بهتر شد. 

داداش‌زاده تاکید کرد: در بخش جهانی نیز با تثبیت نرخ بهره و عدم افزایش بهره فدرال‌رزور به مدت سه دوره، کامودیتی‌ها با روندی مثبت همراه بودند و  در صورتی که این روند مثبت باشد، به نفع صنایع بورسی خواهد بود. البته انتظار می‌رود آمریکا در جهت کنترل تورم تمایل چندانی به افزایش نرخ بهره نداشته باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 396544
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا