تخصیص بودجه عمرانی به بازنشسته‌ها مغلطه دولت است

به گزارش جهان صنعت نیوز، بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از مباحث پر پیچ و خم سال جاری اتلاق می‌شود. در واقع بازنشسته‌ها این توقع را دارند که دولتی‌ها هر چه زودتر تکلیف را معین کنند. مشکل یا مساله چیزی جز این نیست که دولت برای این طرح بودجه‌ بالایی احتیاج دارد و از آنجایی که این روز‌ها دخل و خرج دولتی‌ها تراز نیست، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اینطور عنوان شده است که بخشی از بودجه عمرانی و به طور مشخص افزایش مالیات بر ارزش افزوده به  همسان سازی حقوق بازنشستگان تخصیص داده شود که این تصمیم نظرات متضادی را در پی داشته است.

تخصیص بودجه عمرانی به افزایش حقوق بازشسنگان ظلم به آبادانی کشور است

حسن صادقی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: اگر دولت تصمیم دارد، بخشی از بودجه عمران را به بازنشستگان اختصاص بدهد، قطعاً برای بازنشسته‌های تامین اجتماعی نیست و بازنشستگان کشوری و لشگری را در نظر گرفته اند. با این توضیح که این تصمیم ظلمی آشکار برای آبادانی و عمران کشور به حساب می‌آید. یعنی دولت به جای اینکه به فکر برداشتن از بودجه عمران بیفتد، باید از منابع مالی سایر بخش‌ها کم می‌کرد، یعنی سراغ بخش‌هایی می‌رفت که کسر بودجه شان زیان زیادی به توسعه و پیشرفت کشور تحمیل نکند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: البته این توضیح لازم است که مجلس تعیین کرده است که همسان سازی حقوق بازنشستگان از کدام بخش‌ها تامین شود و الان که می‌خواهند به منابع عمرانی دست ببرند، معنی اش این است که می‌خواهند کشور را عقب نگه دارند. این تصمیم شائبه برانگیز و هزینه ساز در حالی گرفته شده که دولت به راحتی می‌تواند با فروش ساختمان‌ها و دارایی‌های بلامصرف منابع لازم را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تاًمین کند. سئوال این است، دولتی‌ها به چه دلیل به ساختمان‌هایی که در شهر‌های مختلف بدون کارایی مانده اند، دست نمی‌زند. ما الان ساختمان‌های بزرگی داریم که ۲۰ یا ۳۰ نفر کارمند مشغول به فعالیت هستند. پس تاکید این است، دولت به جای اینکه سراغ بودجه عمرانی برود، از محل فروش دارایی‌های اضافه این کار را انجام بدهد. در واقع این ظلم بالسویه است که از بودجه عمرانی کم کنند و به بازنشستگان بدهند.

او افزود: از طرف دیگر اگر بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان فراموش شود، ظلمی بزرگ در حق بازنشستگانِ مظلوم است. من نمی‌دانم، کمیته چند نفره‌ای که برای مولدسازی تشکیل شد تا املاک بلامصرف را برای تامین بودجه‌های لازم بفروشند، اساساً چرا شروع به کار کرده است. این توضیح هم لازم است، بازنشستگان که نسبت به اینکه بحث عمرانی را به مشکلات شان گره بزنند، اعتراض دارند. یعنی بازنشستگان نمی‌خواهند مسبب و مقصر ویرانی‌های احتمالی قلمداد شوند.

بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول همسان سازی می‌شوند؟

صادقی در ادامه با اشاره به اینکه «مجلس دولت را مکلف کرده است، تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان را به ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز افزایش دهد» اظهار داشت: این طرح درباره بازنشستگان کشوری و لشگری است و به بازنشسته‌های تامین اجتماعی هیچ ربطی ندارد. برنامه سازمان تامین اجتماعی متناسب سازی مبتنی بر پایه حقوق سال اول بازنشستگی است. این متناسب سازی با آن همسان سازی بسیار متفاوت است و نوع محاسبه اش هم فرق دارد.

گره کور همسان سازی حقوق بازنشستگان

وی تصریح کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان اصلاً سخت و پیچیده نیست و می‌توان به راحتی تکلیف این گره کور را مشخص کرد. اما مشکل این است که دولت در این طرح مغلطه می‌کند و در واقع دنبال اینند تا سوءمدیریت و ناکارآمدی‌های شان در حوزه عمران را به گردن بازنشسته‌ها بیاندازند و بگویند، برای رفع مشکل بازنشسته‌ها ناچار به این شدیم که سازندگی و عمران کشور را متوقف کنیم تا بازنشسته‌ها به حق شان برسند. در واقع دولتی‌ها دنبال مقصر می‌گردند و خب! چه کسی بهتر از بازنشسته‌ها که مسبب ناکارآمدی‌ها معرفی شوند. برای بار چندم تاکید و تکرار می‌کنم، دولت به راحتی می‌تواند منابع لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان را از همان طرح مولدسازی تامین کنند. یعنی ۲۰۰ هزار میلیارد در قبال بودجه ۱۴۰۰ میلیاردی رقمی نیست که به دست نیاید.

این چهره خاطر نشان کرد: این همه هیاهو و جنجال درباره حق بازنشسته‌ها در حالی است که بازنشستگان بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند. البته این طلب فقط به دولت سیزدهم مربوط نمی‌شود. اما اگر دولت‌ها به موقع مطالبات را پرداخت می‌کردند، امروز با این حجم از بدهی مواجه نمی‌شدیم و دولت برای پرداخت آن با این طرح که برای مخارج جاری هم مشکل نداریم، بگوید نداریم طلب بازنشسته‌ها را بدهیم.

حسن صادقی در پایان گفت: دولت حتی در این شرایط که تنگنای زیادی دارد هم می‌تواند منابع لازم را برای پرداخت حقوق بازنشسته‌ها تامین کند و مجبور نیست از بودجه عمرانی بزند تا بعد‌ها وقتی جاده‌ای ناهموار شد یا آسفالتی تجدید نشد، انگشت اتهام به سمت بازنشسته‌ها نچرخد. در پایان تکرار می‌کنم، دولت از محل مولد سازی می‌تواند هزاران_ هزار میلیارد کسب درآمد کند و مشکل بازنشستگان و خیلی از مشکل‌های دیگر را رفع کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 396570
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. چون جان مردم اولویت مسؤلین ما نیست
    اولویت آمار و ارقام نادرست است….
    اولویت تعریف و تمجید از کارهای انجام شده اَست، نه کارهای بر زمین مانده……..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا