شرایط برای بورس خوب است

با توجه به شرایط کنونی،‌ پیش بینی بورس را می‌توان از دو منظر مورد تحلیل قرار داد. در هر دو معیار نیز می‌توان گفت بازار سهام شرایط مناسبی را برای ادامه روند صعودی دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  با فرا رسیدن سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی بورس مختلفی و مقایسه آن با سایر بازارهای موازی انجام می‌شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان همچنان بازار سهام می‌تواند از رقبای خود در بازارهای دیگر جلو بزند و گوی سبقت را در دست بگیرد.

البته مهم‌ترین بازار موازی تاثیرگذار برای بورس بازار ارز است که باید دید تا کجا توسط سیاستگذار و بازارساز کنترل می‌شود. از سوی دیگر، برگزاری انتخابات مجلس در اسفند ماه و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ دو مولفه مهم اقتصاد سیاسی است که بازار سهام در انتظار آنها‌ست. به خصوص باید دید در نهایت جزئیات لایحه بعد از تصویب کلیات چه تغییر و تحولی خواهد داشت.

همچنین با نزدیک شدن به انتخابات مجلس به احتمال فراوان فضای خوش‌بینی از این ناحیه به پیش بینی بورس تزریق خواهد شد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس و تحلیلگر مالی به بررسی روندهای اخیر بازار و مقایسه بورس با سایر بازارهای موازی و رقیب پرداخته است.

پیش بینی بورس ؛ بازار سهام آماده یک رالی صعودی است

امیر‌علی ‌امیر‌باقری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: روند بازار سهام را از دو منظر می‌توانیم تحلیل کنیم؛ اول روند تکنیکال و دوم روند فاندامنتال. در بعد تکنیکال پس از سقوط سال ۹۹ مدتی بورس رنج شد و در داخل یک کانال نوسان کرد و سال گذشته و اوایل امسال موفق شد سقف این کانال را بشکند و مجددا به داخل همان کانال بازگشت.

او ادامه داد: به لحاظ زمانی و قیمتی شاهد یک فضای رنج برای بورس بودیم. بنابراین پیش بینی بورس را در میان‌مدت و بلندمدت می‌توان بر آمادگی برای آغاز یک رالی صعودی در نظر گرفت.

‌شمشیر دو لبه قیمت دلار

امیر‌باقری بیان کرد: از طرف دیگر اثر قیمت دلار و بازار ارز بر بورس اثر دوسویه است؛ به این معنا که با افزایش قیمت دلار از آنجایی که شرکت‌های بزرگ ما صادرات‌محور هستند، تاثیر سود و زیانی بر آنها خواهد داشت. این شرکت‌ها شاخص‌ساز هستند و می‌توانند بازار سهام را رشد بدهند. از طرف دیگر برای قشر سنتی اقتصادی ما بازار ارز رقیب بورس به حساب می‌آید. چرا‌که عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند زمانی که روند صعودی شکل بگیرد، پول‌شان را وارد بازار ارز کنند.

امیر‌باقری افزود: برآیند این نیروی مثبت و منفی این است که به هر حال رشد قیمت دلار یکی از محرک‌های بازار سهام است. نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که بورس قیمت اسمی ارز را نمی‌بیند. این قیمتی که در حال حاضر از دلار شاهد هستیم ناشی از فضای رکودی و ناشی از عرضه ارز بانک مرکزی و خوش‌بینی بازار است. اما تطابقی با فاندامنتال‌های بازار ندارد.

 این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار ارز مقوله نقدینگی است که چه در حوزه پایه پولی و چه در حوزه نقدینگی این موتور با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین ثبات قیمت دلار منجر به فشرده شدن فنر ارزی می‌شود. تقریبا چهار دهه است که این تجربه را داشته‌ایم و آثارش را مشاهده کرده‌ا‌یم. تنها در یک صورت افزایش نقدینگی باعث افزایش نرخ حقیقی ارز نمی‌شود، آن هم زمانی است که رشد اقتصادی بالا وجود داشته باشد که بتواند این نقدینگی را در خودش هضم و جذب کند، اما در حال حاضر شاهد رشد اقتصادی در کلیت اقتصاد نیستیم و رکود فراگیر را می‌بینیم و همزمان با آن تورم و بیماری هلندی را در بدنه اقتصاد لمس می‌کنیم. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که قیمت ارز در این نقاط باقی بماند. ضمن اینکه بازار سرمایه هم این انتظار را ندارد و انتظار بازار این است که نرخ ارز نه حرکت انفجاری بلکه در داخل یک کانال حرکت صعودی داشته باشد و تاثیرش بر بورس  اتفاق بیفتد.

پیش بینی بورس؛ بازار سهام یا سایر بازارها؟

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص مقایسه بورس با سایر بازارهای موازی توضیح داد:  به‌طور کلی ما چهار بازار سنتی در ایران داریم؛ بازار سهام، بازار ارز، بازار طلا و بازار بانکی و البته بازاری که اخیرا اضافه شده است که بازار ارزهای دیجیتال است که در کشور مقوله قانونی نیست و با توجه به ریسک‌هایی که دارد از منظر تحلیلی ما خارج است. ولی وقتی بازارهای سنتی را رصد می‌کنیم مثل بازار طلا متوجه می‌شویم که اگر حتی چشم‌انداز اونس جهانی را صعودی در نظر بگیریم، تاثیر عمده‌اش را از قیمت دلار گرفته است. بنابراین انتظار داریم یک همبستگی بالایی با نرخ ارز داشته باشد. از سوی دیگر بازار بانکی برای ما مهم‌ترین مقوله‌اش نرخ سود بانکی است، چرا که نرخ بازده به عنوان بنچ‌مارک و شاخص بازده بدون ریسک در اقتصاد ما تلقی می‌شود و هر چقدر بالاتر باشد می‌تواند فشار را بر بازارهای ریسک‌پذیر بیشتر کند‌، اما روندی که اکنون شاهد آن هستیم، این است که نرخ بهره بین‌بانکی تا حدودی با کاهش مواجه شده است و چشم‌اندازی هم برای رشد سنگین آن وجود ندارد. در کل می‌توانیم بگوییم که شرایط در میان‌مدت و بلند‌مدت به نفع بورس است، مشروط بر آنکه پرتفوی کارشناسی‌شده براساس اصول مالی و به دور از هیجانات چیده و مدیریت شود.

امیر‌باقری همچنین به اثر انتخابات مجلس بر پیش بینی بورس اشاره کرد و گفت: انتخابات مجلس به‌طور سنتی یک اثر مالی و رفتاری بر بازار سهام در ادوار گذشته داشته است؛ به این معنا بازار فکر می‌کرده است که قاعدتا به خاطر انتخابات مجلس قیمت ارز باید ثبات داشته باشد و وضع بازار هم نباید بد شود. ولی اینکه مجلس تاثیر سیاسی از منظر اقتصاد سیاسی بگذارد، قابل بررسی است ولی نکته مهمی که می‌توان در اینجا عنوان کرد، آن است که مهم‌ترین مقوله سیاسی اثرگذار بر تمامی بازارها لایحه بودجه خواهد بود. حالا اینکه این لایحه چه تغییری بکند و توسط کدام مجلس این کار را انجام شود، بحث مهمی است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 396823
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا