تحلیل بانک جهانی از شرایط اقتصاد ایران؛

ابرچالش‌های اقتصاد ایران

آنگونه که بانک جهانی در گزارش اخیر خود آورده، هر چند اقتصاد ایران توانسته به رشد اقتصادی مثبت ادامه دهد اما از یکسو این رشد جامع و فراگیر نیست و از سوی دیگر، همچنان چالش‌های جدی پیش روی ایران قرار دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  بانک جهانی در گزارش «چشم‌انداز فقر کلان در ایران» به بررسی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران پرداخته است. بر اساس این گزارش هرچند رشد مثبت ایران برای چهارمین سال متوالی به واسطه بخش نفت محقق شده، با این حال، رشدی که مبتنی به نفت باشد جامع و فراگیر نیست و همه عوامل اقتصادی از آن بهره‌مند نمی‌شوند. در این شرایط بهره‌وری پایین، تورم بالا و ناترازی در نظام یارانه‌ها و بانکی منجر خواهد شد که با وجود رشد اقتصادی مثبت، فقر تشدید و نارضایتی اجتماعی و اقتصادی ایجاد شود.

از سوی دیگر تحریم‌ها، بخش دولتی بزرگ، تغییرات اقلیمی و ناترازی انرژی و کمبود برق و گاز، اشتغال زایی  محدود به ویژه برای جوانان و زنان چالش‌های جدی دیگری است که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد.

طبق بررسی بانک جهانی، برای رفع این مشکل‌ها اصلاحات اقتصادی فوری نیاز است؛ اصلاحاتی که باید مسائل ساختاری را حل کند. اولویت این اصلاحات نیز باید در بازگرداندن ثبات قیمت‌ها و ثبات سیاست‌ مالی، اعطای وام مبتنی بر نرخ بهره بازار، به حداقل‌رساندن مداخلات غیرضروری دولت در بازار و کنترل قیمت باشد.

یکی دیگر از اصلاحاتی که بهتر است در اقتصاد ایران صورت بگیرد، بهبود پرداخت یارانه‌های نقدی است. خانوارها و جامعه هدف دریافت این یارانه‌ها باید بهبود پیدا کند.

طبق پیش‌بینی بانک جهانی، انتظار می‌رود که رشد تولید ناخالص داخلی ایران در میان مدت با سرعت کمی افزایش یابد. بعلاوه، این انتظار وجود دارد که پیش‌بینی‌ها از افزایش تولید نفت و حجم صادرات نفت ایران، قیمت‌های پایین نفت و رکود اقتصادی چین را جبران کرده و باعث افزایش رشد اقتصادی مبتنی بر نفت شود. 

در مقابل، طبق برآورد بانک جهانی رشد غیرنفتی ایران به دلیل تحریم‌های جاری، کمبود انرژی، محدودیت نقدینگی، سرمایه‌گذاری کم و نااطمینانی اقتصادی همچنان محدود بماند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 396880
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا