بازار مسکن به کدام سو می‌رود؟

اگرچه قیمت مسکن تحت تاثیر رکود معاملات 2.2 درصد کاهش یافته و بانک مرکزی اظهار امیدواری کرده تا روند کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا کند، مهدی کرباسیان، عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که افت قیمت در شرایط رکودی دستاورد محسوب نمی‌شود و ممکن است در سه ماهه زمستان تحت تاثیر انتظارات تورمی، تحولات قیمتی در بازار مسکن ایجاد شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  بانک مرکزی امروز متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه را متری ۷۴ میلیون تومان اعلام کرد. ۲.۲ درصد در مقایسه با آبان کاهش یافته اما با رقم ۷۷.۵ میلیون تومانی مرکز آمار از قیمت آبان ماه ۳.۵ میلیون تومان تفاوت دارد. البته این محاسبه بر اساس متوسط حسابی صورت گرفته. متوسط وزنی مرکز آمار از قیمت ۸۰.۷ میلیون تومان در هر متر مربع حکایت دارد.

صرف‌نظر از اختلاف قیمت در آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، بانک مرکزی در تحلیلی عنوان کرده. رشد منفی قیمت در تداوم روند نزولی این مولفه از تیرماه سال جاری ناشی از آرامش نسبی بازار ارز و سایر دارایی‌ها ایجاد شده است. بر اساس این گزارش از مجموع ۲۲ منطقه در تهران ۱۴ منطقه رشد قیمتی منفی را تجربه کرده. این می‌تواند نشانگر بروز افت‌های شدیدتر قیمت در ماههای آتی باشد.

قیمت مسکن بر اساس متوسط حسابی از ۷۸.۳ میلیون تومان در خرداد به ۷۴ میلیون تومان در آبان رسیده. کاهش ۵.۸ درصد را نشان می‌دهد. بررسیهای میدانی و تحلیل فعالان بازار مسکن آن است که کاهش قیمت از رکود سنگین معاملات نشأت گرفته است. رکودی که نشانگر افت شدید توان متقاضیان مصرفی است. می‌تواند تبعات بدی برای شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد.

سه ماهه پایانی سال با افزایش معاملات مواجه شویم

معاملات مسکن از سطح ۱۰ هزار واحد در سال گذشته به سطح ۳۵۰۰ واحد رسیده و بیش از ۶۵ درصد افت کرده است. البته انتظار می رود در سه ماهه پایانی سال با افزایش معاملات مواجه شویم که معمولا به تحرکات قیمتی می‌انجامد.

مهدی کرباسیان ـ عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک در تحلیل آمار بانک مرکزی از آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه به جهان صنعت نیوز گفت: بازار ملک به صورت سنتی از میزان معاملات و تحرکات بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد. اما اثر یکی از این متغیرها یعنی میزان معاملات بر قیمت مسکن در سالهای اخیر کمرنگ شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۷ تا کنون می‌دیدیم که در مقاطعی بازار مسکن بدون توجه به رکود معاملات با افزایش قیمت مواجه می‌شود. در واقع اثرگذاری میزان معاملات در قیمت مسکن خنثی شده و عامل اصلی تغییرات قیمتی در بخش املاک به نوسانات قیمتی در بازارهای موازی مثل ارز و طلا برمی‌گردد.

رونق بازار مسکن

عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تسهیلات بانکی و منابع پیش‌فروش می‌تواند تا حدی در رونق بازار مسکن تاثیرگذار باشد گفت: با نرخ سود ۲۳ درصد وام مسکن، کمتر کسی تمایل به دریافت وامهای ۹۶۰ میلیونی و ۱.۹ میلیارد تومانی دارد؛ چرا که اقساط آن بسیار سنگین است. موضوع پیش‌فروش نیز به دلایلی همچون حذف مشاوران املاک، نبود زیرساختهای لازم و عدم ورود دفاتر اسناد به این موضوع باعث از دست رفتن منابع مالی قابل توجه این بخش شده و در رکود معاملات مسکن تاثیر گذاشته است.

وی تصریح کرد: اینکه در شرایط رکودی امیدوار باشیم تا قیمت‌ها در آینده کاهش پیدا کند برای هیچ بازاری دستاورد محسوب نمی‌شود. دستاورد آن است که قیمت‌ها ثابت باشد، معاملات رونق داشته باشد و ساخت و ساز افزایش یابد. اما از تیرماه امسال به بعد در بخش مسکن فقط مولفه قیمت به ثبات رسیده و در دو حوزه دیگر رشد منفی را شاهد هستیم که طبعا می‌تواند اثرات سوئی در میان‌مدت برای بخش مسکن و اقتصاد کشور داشته باشد.

کرباسیان درباره پیش‌بینی از بازار مسکن در ماههای پیش رو گفت: به نظرم در سه ماهه زمستان به دلیل ایجاد انتظارات تورمی با تحرکات قیمتی در بازار ملک مواجه می‌شویم. البته با توجه به اینکه سیگنال افزایش قیمت در بازار ارز ارسال نمی‌شود نوسانات قیمت مسکن نیز زیاد نخواهد بود.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 397040
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. بازار مسکن بدلیل افزایش شدید قیمتها درسال گذشته وکاهش قدرت خرید مردم در حالت کما است ومدتها طول میکشد تا باافزایش قدرت خرید مردم رونق بگیرد،صحبتهای مشاوران املاک ودلالهای مسکن مبنی بر افزایش قیمت در پایان سال فقط فضاسازی است،

  2. والله درتبریز دردیوار بنگاههان کل خانه ها و واحدها خصوصا درشهرک اندیشه و..‌.رادردست دارند وتعیین قیمت می‌کنند وباقیمت دلبخواهی و۳۰تا۵۰برابری آگهی منتشرمیکنند می‌خرند وبرقیمت افزوده ومیفروشند وقیمتها افزایش میابد فقط عامل اصلی اخلال وسوداگری وهرکی هرکی وگرانی وثبت قیمت‌های دلبخواهی و…بنگاههان هستند وبه گردن نمی‌گیرند ودردیوار به حال خودرها شدند انگار چاقو وتفنگ دست اینان دادند و مردم را زخمی وکشتندوالله ازنظرمن اینکارها همکاری باتحریم کننده هست …وآنان که ملک دارند یا احتکار کردند خشنودند اما اینکارها ضربه به مردم ومملکت ونسل آینده وعدم رغبت جوانان به ازدواج وهمکاری بااهداف دشمن وتحریم کننده هست وچوب لای چرخ دولت می‌اندازند وسنگ اندازی وبهانه میارند که چرا چرادولت ثبات ایجادکرده؟ومیخاهند به حال خودکه دردیوار رها شدند ومملکت راویران کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا