آمریکایی‌ها ترامپ را فرستاده خدا می‌دانند؟

 یکی از سوالات یا به تعبیری بهتر ابهامات بزرگ و در عین حال مهم در صحنه سیاسی آمریکا در طول سال‌های اخیر این است که دونالد ترامپ چگونه توانسته چنین جایگاهی در ساختار قدرت آمریکا پیدا کند و چه مولفه‌هایی سبب شده علی‌رغم منفور بودنش در میان بخشی از جامعه آمریکا، از سوی مقابل چنین طرفداران پرشور و ثابت‌قدمی نیز داشته باشد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز،  اکونومیست به تازگی طی گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که طرفداران ترامپ چه می‌گویند و حالا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دنبال چه هستند؟

در بخشی از این گزارش آمده که ما همواره تصویر متفاوتی از حواریون عیسی مسیح در ذهن خود داریم، اما حالا حواریون دونالد ترامپ که به شدت هم بخشی از آنها مذهبی هستند، ظاهری بسیار متفاوت‌تر دارند. یکی از آنها آقای هود به عنوان مدیرعامل یک شرکت مواد غذایی در تنسی است. او با شلوار جین، سری تراشیده، بدنی تنومند و چکمه‌های کابویی در یک گاراژ تغییر کاربری داده شده به تدریس الهیات فرقه خود می‌پردازد. الهیاتی که در نظر دارد آمریکایی‌ها را تبدیل به یک ملت مسیحی کند.

او کلاس درس خود را با ۱۵ شاگرد سیاه و سفید آغاز می‌کند و در عین حال برخی دیگر از شاگردان هم به صورت آنلاین در جلسه شرکت دارند. تعداد کمی از حاضران زنان جوانی با شلوار جین پاره هستند. آقای هود می‌گوید که عیسی‌مسیح نیامده تا به ما دین ارزانی کند، بلکه برای دادن وعده پادشاهی روی زمین به ما آمده است. بعد از شاگردانش می‌خواهد که آیه‌ای از کتاب مقدس را با هم بخوانند. هود با صدای بلند از آنها می‌پرسد که عیسی برای چه آمده؟ و آنها می‌گویند: برای اینکه پادشاهی تو بیاید و اراده خدا بر زمین چنانکه در آسمان‌هاست عملی شود.

بعد هود تفسیر عجیب و غیر‌عادی خود را از این آیه انجیل ارائه می‌کند. او مدعی می‌شود خدا تنها مذهبی نیست، بلکه یک دولتمرد است! او یک پادشاه و حاکم است و قدرت او تنها به کلیسا ختم نمی‌شود، بلکه در دالان و تالارهای دولت نیز جریان دارد.

وی بعد می‌گوید: آمریکا به عنوان یک ملت مسیحی تاسیس شده و قرار است دوباره به یک کشور مسیحی تبدیل شود. این بدان معنا نیست که ما به دنبال تصرف دولت هستیم، اما مومنان باید سیاستمدارانی را انتخاب کنند که بتوانند ساختارهای فعلی را تغییر دهند. شاید آنها اهل کلیسا یا مذهبی نباشند، اما ما به یک فرد شجاع و قدرتمند برای تحقق خواسته‌های خود نیاز داریم.\

ادعای عجیب؛ خداوند ترامپ را برای رهبری آمریکا فرستاده است! 

سال‌هاست متفکران و پژوهشگران تلاش کرده‌اند که دریابند چرا مسیحیان تندرو و محافظه‌کار تا این میزان از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند؟ فردی که بیشتر از محتوای کتاب مقدس با گناه آشناست. برخی می‌گویند او سیاست‌های محافظه‌کارانه داشته و قضاتی را منصوب کرد تا قوانینی مانند ممنوعیت سقط جنین را به برخی از ایالت‌های آمریکا بازگرداند. برخی دیگر می‌گویند، ترامپ یادآور دوران نوستالژیک محافظه‌کاران است؛ دورانی که مسیحیان سفیدپوست بر آمریکا تسلط داشتند.

یک عامل عجیب دیگر نیز در این میان وجود دارد؛ اینکه برخی از محافظه‌کاران مسیحی معتقدند خداوند ترامپ را برای رهبری آمریکا فرستاده است! به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ یک واعظ تندرو به نام لنس والنائو می‌گفت ترامپ کوروش رویاهایش است. شخصی که هر چند انجیلی نیست، اما از طرف خدا مامور شده تا مسیحیان محافظه‌کار را از تبعید فرهنگی رها کند.

والنائو و هو هر دو رهبران یک جنبش احیای مسیحی هستند که نام خود را جنبش اصلاحات حواریون جدید گذاشته‌اند. این فرقه در دهه ۱۹۹۰ ظهور کرد و طرفداران آن معتقدند که خدا از آنها می‌خواهد پادشاهی خود را روی زمین بنا کنند؛ اما شیاطینی هستند که بر بخش‌های وسیعی از کره زمین حکومت می‌کنند؛ شیاطینی که هفت نماد حوزه زندگی یعنی خانواده، مذهب، آموزش، رسانه، سرگرمی، تجارت و دولت را کنترل می‌کنند. به همین خاطر برای غلبه بر این شیاطین، مومنان باید کلیسا را اصلاح کنند. یعنی کلیسا باید توسط واعظان و کشیشان مستقل با قدرت ماوراء طبیعی اداره شود.

متیو تیلور از موسسه مطالعات دینی در مریلند به اکونومیست می‌گوید: رهبران این فرقه‌ها معتقدند که تنها چنین شخصیت‌هایی هستند که می‌توانند با شیاطین مبارزه کنند. البته تخمین تعداد حامیان چنین فرقه‌هایی چندان ساده نیست، اما نشانه‌هایی وجود دارد که محبوبیت آنها در ایالات‌متحده در حال افزایش است. به عنوان مثال گفته می‌شود که تعداد اعضای فرقه‌ای به نام نهاد بین‌المللی برداشت که ۳۰ سال پیش تاسیس شده مدعی شده بیش از ۲۵ هزار عضو در سراسر جهان دارد. یا کنوانسیون باپتیست‌های جنوبی که ۱۷۵ پیش تاسیس شده، بزرگ‌ترین نهاد مذهبی در آمریکا از نظر تعداد جماعت است.

حزب دموکرات شاخه‌ای از شیطان

برخی شواهد نشان می‌دهد بسیاری از آمریکایی‌ها با اصول چنین فرقه‌هایی موافق هستند. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۳ توسط پل جوپ از دانشگاه دنیسون در اوهایو نشان می‌دهد یک‌چهارم آمریکایی‌ها به واعظان و پیشگویی‌های این فرقه‌ها اعتقاد دارند.

نظرسنجی پیو در سال ۲۰۲۱ نیز نشان می‌دهد بیش از یک‌سوم انجیلی‌های سفیدپوست معتقدند دولت باید از سیاست جدایی کلیسا و دولت دست بردارد. به همین دلیل است که واعظان و رهبران این فرقه‌ها عملا به فعالیت سیاسی می‌پردازند و در حالی که حزب دموکرات را شاخه‌ای از شیطان می‌دانند، به میزان گسترده‌ای از جمهوریخواهان حمایت می‌کنند. به طوری که نه‌تنها ترامپ در برنامه‌های آنها نقشی اساسی ایفا می‌کند، بلکه نمایندگانی نظیر مارجوری تیلور گرین و مایک جانسون به عنوان رییس جدید مجلس نمایندگان آمریکا به چنین فرقه‌هایی وابسته هستند.

انتخابات ریاست جمهوری یا مبارزه با شیطان؟

پس از شکست ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰، واعظی به نام داچ شیتس توری در برخی ایالت‌های آمریکا راه‌اندازی کرد به نام لیات والکری تا به تعبیر خودش از تسلط شیاطین یعنی بایدن و دموکرات‌ها بر ملت جلوگیری کند.

در همین رابطه تیلور می‌گوید: تا اواخر نوامبر و اوایل دسامبر آن سال این فرد به همراه واعظان سیارش به طرفدارانشان اطمینان می‌دادند که خداوند در این قضیه دخالت می‌کند و قیامی گسترده را برای نجات مردم و آمریکا تدارک می‌بیند. نکته جالب اینجاست که آمارها نشان می‌دهد تا اواخر سال ۲۰۲۰، صدها هزار نفر در سراسر آمریکا به صورت پخش زنده چنین تجمعاتی را تماشا می‌کردند.

در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱، یعنی روزی که کنگره آمریکا توسط معترضان به نتایج انتخابات تسخیر شد، برخی کارشناسان اعلام کردند که ناسیونالیسم مسیحی نیروی محرکه شورشیان در آن روز بود. حتی دیده شد که برخی از معترضان شاخ‌های قوچ را منفجر می‌کردند، چراکه معتقد بودند چنین کاری نیروهای ماورایی و بهشتی را به نفع آنها آزاد می‌کند!

مساله بعدی اینجاست که نه شیتس و نه هود در روز شورش کنگره به عنوان رهبران فرقه شرکت نداشتند، اما در یک کنفرانس مجازی با حضور ۴ هزار طرفدار و شاگردانشان در ارتباط بودند. به گفته اکونومیست، هود در این کنفرانس تاکید می‌کرد که آمریکا در حال نجات یافتن و بیرون آمدن از خاکستر است و این همان روز بیداری‌ است که خداوند به ما وعده داده است.

در این راستا هر چند به نظر می‌رسد، واعظان چنین فرقه‌هایی منکر خشونت‌ورزی هستند، اما شواهد نشان می‌دهد آنها عملا خشونت را ترویج و تشویق می‌کنند. به عنوان مثال هود پس از تسخیر کنگره مدعی شده بود که وقتی از جنگ صحبت می‌کند، منظورش مبارزه با شیطان است. اما عین حال می‌گوید مطمئن نیستم که خداوند شورش در کنگره آمریکا را تایید نکرده است!

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 397440
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا