بر اساس گزارش مرکز آمار؛

تورم دوباره صعودی شد؛ تورم نقطه‌به‌نقطه دوباره به بالای ۴۰ درصد رسید

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه دوباره به مرز ۳ درصد افزایش یافت و تورم نقطه‌به‌نقطه به بالای ۴۰ درصد رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  بر اساس گزارش مرکز آمار در آذر ماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ٢١٧ رسیده‌است. بر این اساس تورم ماهانه آذر برابر با ٢.٩ درصد بوده که از یکسو ۰.۷ واحد درصد نسبت به آبان افزایش یافته است و از سوی دیگر، بالاترین تورم ماهانه از اردیبهشت ماه امسال محسوب می‌شود.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۴.١ درصد گزارش شده که این رقم نیز بالاترین تورم ماهانه از ابتدای سال است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ماهانه برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، در آذر ماه ٢.٣ درصد بوده که نسبت به آبان کاهش ۰.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت مواد غذایی، تورم را بالا برد

آنگونه که از داده‌های مرکز آمار به نظر می‌رسد افزایش قیمت خوراکی‌ها محرک اصلی افزایش تورم در آخرین ماه پاییز بوده است.

گوشت قرمز و مرغ که ۵.۶ درصد از سبد هزینه‌ خانوارهای کشور را تشکیل می‌دهد در آخرین ماه پاییز افزایش ۴.۴ درصدی قیمت را ثبت کرده است.

همچنین سیزیجات که سهم بیش از ۴ درصدی را در سبد هزینه‌ خانوارها دارد در آذر با افزایش ۱۴.۴ درصد قیمت همراه بوده که بالاترین تورم ماهانه میان مواد غذایی محسوب می‌شود. میوه و خشکبار نیز در آخرین ماه پاییز جهش ۸.۲ درصدی قیمت را تجربه کرده است.

بازگشت تورم نقطه به نقطه به بالای ۴۰ درصد

تورم نقطه به نقطه در آخرین ماه پاییز نسبت به آبان افزایش یک واحد درصدی را ثبت کرد و به ۴۰.۲ درصد رسید تا پس از ۵ ماه دوباره شاهد بازگشت تورم نقطه‌به‌نقطه به بالای سطح ۴۰ درصد باشیم.

افزایش تورم نقطه به نقطه در شرایطی است که بانک مرکزی تورم ۲۵ درصدی را برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته بود که با این شرایط دستیابی به این هدف تورمی ناممکن به نظر می‌رسد.

در آذر ماه ۱۴۰٢، تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۴.۴ درصد رسیده که نسبت به آبان ، ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم باز هم یقه فقرا را گرفت

در آخرین ماه پاییز دهک اول هزینه‌ای ( ۱۰ درصد پایین‌ترین خانوارهای کشور) بالاترین تورم ماهانه را تجربه کردند،‌ به گونه ای که تورم ماهانه دهک اول در آذر برابر با ۳.۸۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که دهک دهم ( ۱۰ بالاترین خانوارهای کشور) با ثبت تورم ۲.۴۳ درصدی کم‌ترین تورم را در آذر تجربه کردند.

این موضوع ناشی از سهم بالای مواد خوراکی در سبد هزینه دهک های پایین جامعه است. کالاهایی که در آذر افزایش قیمت بیش‌تری را نسبت به کالاهای غیرخوراکی تجربه کردند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 397744
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. سلام نظرم اینه که تمام مشکلاتحل بشه همه مردم اعم از دارنده
    ونداریکسان باشه همه مردم در رفاه واسایش بسر ببرن وکمبود چیزی نداشته باشیم امیدوارم خداوند رهبر معظم شهدارا عمرطولانی وسلامتی عطا بفرماید امین یا ربلاالعالمین

  2. وزیر اقتصاد باید خجالت بکشه، رییس سازمان برنامه و بودجه باید برود غاز بچرونه ، مرتیکه با این تورم ، در کمال بیشرفی و بیشرمی درلایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد افزایش ۱۸درصدی حقوق داده!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا