آمارهایی که امیدوارکننده نیست؛

خزان کاهش تورم

مرکز آمار گزارش تورم ماهانه آذر را منتشر کرد؛ گزارشی که چندان امیدوارکننده نبود و این نگرانی را ایجاد کرد که اقتصاد ایران کم کم باید به تورم ۴۰ درصدی عادت کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اولین نکته آمارهای منتشر شده، افزایش تورم ماهانه به مرز ۳ درصد است که از یکسو ۰.۷ واحد درصد نسبت به آبان افزایش یافته و از سوی دیگر، بالاترین تورم ماهانه از اردیبهشت امسال محسوب می‌شود. همچنین تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۴.١ درصد گزارش شده که این رقم نیز بالاترین تورم ماهانه از ابتدای سال است.

موضوع مهم این است که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سهم بالایی در هزینه‌ دهک‌های پایین جامعه دارد. همین مسئله باعث شد تا پایین ترین دهک هزینه‌ای، در آذر بالاترین تورم ماهانه را تجربه کند؛ به گونه ای که تورم ماهانه دهک اول، ۳.۸۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که بالاترین دهک جامعه با ثبت تورم ۲.۴۳ درصدی کم‌ترین تورم ماهانه را در آذر تجربه کرد.

اما مهم‌ترین مسئله گزارش مرکز آمار، بازگشت تورم نقطه به نقطه به بالای سطح ۴۰ درصد است؛ پس از آنکه تورم نقطه به نقطه در ۵ ماه گذشته در مرز ۴۰ درصد عملا ثابت مانده بود، در آذر با افزایش یک واحد درصدی نسبت به آبان به ۴۰.۲ درصد رسید تا عملا تورم هدف ۲۵ درصدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ دست نیافتنی شود.

نکته نگران کننده این است که در حالی تورم نقطه به نقطه با وجود اعمال سیاست‌های انقباضی در سطح ۴۰ درصدی باقی مانده که میانگین تورم بلندمدت ایران در سال‌های گذشته در محدوده ۲۰ تا ۲۵ درصد قرار داشت؛ به بیان دیگر به نظر می‌رسد فضای تورمی اقتصاد ایران از محدوده ۲۰ درصدی به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده باشد. چرا که کاهش تورم از محدوده کنونی نیاز به سیاست‌های انقباضی شدیدتری دارد که در شرایط کنونی که اقتصاد کشور در مرز رکود قرار دارد ممکن به نظر نمی‌رسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 397892
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. چرا تیتر. دو پهلو زدی
    حالا خوبه یا بد؟؟؟؟
    کاهش تورم. مساوی رسیدن
    بهار
    و افزایش تورم. پاییز و مرگ. در زندگی

    حالا. ببین. توچی گفتی

    لطفا. واقعیات. رادر. جملات. مستتر و پنهان. و پس انداز روز مبادا
    ویه راه درو. برای خود نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا