عبدالرضا فرجی راد در گفتگو با جهان صنعت نیوز پاسخ داد؛

گره اقتصادی ایران به دست روس‌ها باز می‌شود؟

عبدالرضا فرجی راد، تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه روسیه رقیبِ اقتصادی ایران است و به همین دلیل همکاری تجاری با روس‌ها آوردهِ چندانی برای ما نخواهد داشت،‌گفت: مشکل اقتصادی ایران با همکاری پررنگ احتمالی با روسیه رفع نخواهد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  سفر رییس بانک مرکزی ایران به روسیه از آنجایی مبهم است که روس‌ها چند روز پیش بر سر مالکیت جزایر سه گانه با امارات همنوایی کردند. حال این سئوال مطرح می‌شود که در شرایطی که ایران در موقعیت تحریم قرار دارد، دنبال کدام اهداف از طریق تعامل با روسیه‌ای هستیم که به دلیل جنگ با اوکراین با تحریم‌های بین المللی مواجه شده است.

عبدالرضا فرجی راد در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: ایران و روسیه به دلیل اینکه هر دو کشور صادرکننده انرژی هستند، نمی‌توانند مکمل اقتصادی همدیگر باشند. در واقع روسیه رقیبِ اقتصادی ایران است و به همین دلیل همکاری تجاری با روس‌ها آوردهِ چندانی برای ما نخواهد داشت. یعنی بخش قابل توجهی از درآمد‌های دو کشور از صادرات انرژی به دست می‌آید و به اروپا، چین و کشور‌های دیگر گاز می‌فروشند. مخصوصاً اینکه روسیه به دلیل تحریم ناشی از جنگ اوکراین در صادرات انرژی تخیف‌های ۳۰ تا۴۰ درصدی می‌دهد که این موجب ضرر فروش نفت ایران شده است.

روسیه رغبت جدی برای تعامل اقتصادی با ایران ندارد

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در ادامه گفت: البته همکاری اقتصادی با همه کشور‌ها و تحت هر شرایطی لازم است و به همین دلیل می‌توانیم با روسیه همکاری تجاری داشته باشیم. همانطور که از قبل از انقلاب هم بوده است، با این توضیح که مبادله تجاری ایران و روسیه همیشه همکاری‌ای بسیار محدود بوده است. علتش هم رقابت درآمدی است. یعنی هر چقدر که ایران و روسیه تلاش کردند، نتوانستند سطح مبادلات را به رقم قابل توجهی بالا ببرند. این را هم نباید فراموش کرد که در این بین روس‌ها هیچگاه رغبت جدی‌ای برای تعامل اقتصادی با ایران نداشته و از این به بعد هم نخواهند داشت.

او افزود: مبادلات فعلی تهران با مسکو حالا غیر از قول و قرار‌های نظامی_امنیتی که امری پوشیده است، با افغانستان یکی است. خب! روسیه که یکی از بزرگترین سرزمین‌ها است کجا، افغانستان کجا؟ همکاری ایران با روسیه حتی با آذربایجان هم برابری می‌کند و نسبت به داد و ستد با عراق بسیار کمتر است.

همه تخم مرغ‌هایمان را نباید در سبد روس‌ها بذاریم

فرجی راد ادمه داد: لذا نباید تخم مرغ‌های مان را در سبد روس‌ها بگذاریم و امید داشته باشیم، قرارداد‌های اقتصادی با روسیه ما را به شرایط مطلوبی برساند. البته این را هم نباید به سادگی فراموش کنیم که اساساً روس‌ها تمایلی برای وفاداری به قول و قرار‌ها ندارند و چندین بار در قبال ایران بدعهدی کرده اند. به طوریکه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم روسیه ادعا می‌کند، ۴۰ میلیارد دلار در صنعت انرژی ایران سرمایه گذاری کنند که تا امروز حتی یک دلار هم از جانب آن‌ها سرمایه گذاری انجام نشده است.

مشکلات اقتصادی ایران به دست روس‌ها باز نمی‌شود

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه تصریح کرد: مشکل اقتصادی ایران با همکاری پررنگ احتمالی با روسیه رفع نخواهد شد. در واقع تنها کاری که برای ترمیم فضای کدر اقتصادی ضروری است، برداشتن تحریم‌های بین المللی است. این کار به قدری مهم است که باید تمام همت مان را بگذاریم تا بلکه این مانع بلند را از پیش روی اقتصاد برداریم. در واقع همین مشکلی که بر سر جزایر سه گانه با روسیه و امارات به وجود آمد، ریشه در تحریم‌ها داشت. یعنی اگر تحریم نبودیم، اینقدر فشار سیاسی را متحمل نمی‌شدیم. در واقع اگر امکان همکاری اقتصادی با اروپا داشتیم، امارات نمی‌توانست بر سر مالکیت جزایر از این کشور و آن کشور به نفع خود امضاء بگیرد و روسیه و چین هم در واکنش به رویداد‌های ایران حواس شان را جمع می‌کردند. اما چون ایران تنگنای ژئوپولتیکی را تجربه می‌کند، با همکاری با دیگر کشور‌ها فشار سیاسی وارد کنند که ایران هم نمی‌تواند کار خاصی انجام بدهد.

فرجی راد در پایان گفت: یادآوری می‌کنم، گره‌های اقتصادی به شرطی باز می‌شوند که نظام تصمیم گیری به این تشخیص و البته تصمیم برسد که لازم است در سیاست خارجی تجدیدنظر و تغییر روشِ اساسی صورت بگیرد.

 

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 397955
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا