پیاز هم به لیست کالاهای قاچاق پیوست

پس از توقف صادرات پیاز برای کنترل بازار آن خبر از قاچاق این کالا به عراق شنیده میشود. گمرک ایران خبر کشف قاچاق یک محموله پیاز آن هم در پوشش صادرات پرتقال را داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ که صادرات پیاز آزاد شد، بازار داخلی مملو از پیاز بود. ولی عدم مدیریت صادرات مثل همیشه بازار داخلی را کمتر از ۶ ماه بهم ریخت. با رشد بدون برنامه صادرات موجودی برای عرضه در بازار داخلی به ته کشید. در نیمه پاییز قیمت پیاز افزایشی شد و در آذر قیمت ها سر به فلک کشید. قیمت پیاز در بازار از کیلویی ۸ هزار الی ۱۲ هزار تومان به کیلویی ۳۴ هزار و در برخی مناطق به کیلویی ۴۰ هزار تومان هم رسید.

برای جلوگیری از رشد فزاینده پیاز دوباره سیاست غلط سالهای قبل تکرار شد. صادرات پیاز ممنوع شد تا قیمت نزولی شود. ۱۵ روز است که تقریبا قیمت در سراشیبی است. الان قیمت یک کیلو پیاز در میادین تره بار ۱۸ هزار و ۹۰۰ است. در میوه فروشی های سطح شهر حدود ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان است.

در مقابل ایران بازار صادرات پیازش را در این مقطع به کشورهای دیگر واگذار کرد. به گفته ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در این مقطع کشور عراق پس از اعمال تعرفه صادرات برای پیاز ایرانی و افزایش هزینه آن به منظور تامین نیاز خود به سمت کشورهایی مانند اردن، مصر، سوریه و ترکیه رفتند.

از دست رفتن بازار ایران

اما گذشته از اینکه ایران بازارش را از دست داد. قاچاقچیان پیاز را غیر رسمی به عراق می بردند. چون هیچ صادرکننده ای حاضر به صادرات پیاز با تعرفه ۱۰۰ درصدی نیست. در مقابل سود قاچاقچیان از ارسال پیاز به عراق صددرصدی است. البته اگر دستگیر نشوند.

اخیرا یک محموله قاچاق پیاز که قرار بود غیرقانونی به عراق برود ضبط شده است. موضوع قاچاق پیاز را شهاب محمدی سرپرست گمرک سومار خبر داده است. به گفته محمدی، یک محموله پیاز که در پوشش پرتقال برای قاچاق به عراق جاسازی شده بود در پایانه مرزی سومار توسط ماموران‌ گمرک استان کرمانشاه کشف و ضبط شد.

او حجم این محموله را پنج تُن پیاز اعلام کرد. به گفته محمدی، روزانه بیش از ۲۵۰ کامیون انواع کالای صادراتی شامل میلگرد، ایزوگام، کاشی و سرامیک، لبنیات و خشکبار از گذرگاه سومار به عراق صادر می شود.

اکوایران

 

کشاورزی
شناسه : 398208
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. اقتصاد قاچاقی رانتی .بی خودنیست هنوز قصه بابک.جان.وشهرام.جان.وچوم.چی چی جان.تمام نشده قصه چای دبش مردم را گیج.می کند حال که اراده ای برای قطع دست وپای مافیای وطنفروش مردم ازار نوکر امریکا وانگلیس و…..وجود ندارد بهتراست که اب وبرق وگاذ خانواده های فقیر وکم درامد واسیب پذیر را قطع تا استخرهای مرفهین بیدرد گرمتر شود

  2. شما خودتان را بخواب زده اید یکماه پیش چند هزار تن پیاز از گمرکات خوزستان صادر شد بطوری که پیاز قرمز وجود ندارد که کیلویی چند باشه .
    تازه بیدار شدین باز جمعه آمد که با خبر شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا