جعفر قنادباشی در گفتگو با جهان صنعت نیوز پاسخ داد؛

چرا رابطه با مصر مهم است؟

 احتمال باز شدن سفارت ایران در مصر و همچنین شروع فعالیت دیپلماتیک مصر در ایران چقدر می‌تواند در کاهش مانع‌های اقتصادی_تجاری دو کشور به ویژه ایران تاثیرگذار باشد؟ آیا اساسا این کشور می‌تواند در کمرنگ شدن موانع تجاری ایران قدم مثبتی بردارد یا نه؟

جعفر قنادباشی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: مصر در عرصه اقتصادی و سیاسی بیش از اینکه وجهه آفریقایی داشته باشد، کشوری خارورمیانه‌ای به شمار می‌رود. این توضیح لازم است که برای همکاری‌های اقتصادی باید موانع سیاسی و حتی بعضا مانع‌های فرهنگی را از پیش رو برداشت تا رشد روابط اقتصادی_تجاری محقق شود. در واقع هر کشوری بتواند فضا را برای تعامل سیاسی با کشور‌ها فراهم کند، مقدمات رشد اقتصادی به وجود خواهد آمد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه گفت: مصر با توجه به اینکه جمعیتی ۱۰۹ ملیونی دارد و کشوری نفت خیز نیست، نمی‌تواند شریک مهمِ اقتصادی برای ایران باشد. اما اگر ایران و مصر در عرصه سیاسی و فرهنگی به سمت همصدایی و همراهی حرکت کنند، بسیاری از راه‌ها برای فعالیت اقتصادی و حضور در بازار‌های بین المللی باز می‌شود که می‌توان به استفاده از بنادر مصر و استفاده از کانال سوئز برای داد و ستد با کشور‌های دیگر اشاره کرد. همچنین مصری‌ها امکاناتی نظیر منسوجات دارند که به درد ایرانی‌ها می‌خورد و می‌توانیم این اقلام را حتی ارزان‌تر از پاکستان و هندوستان خریداری کنیم. همچنین برخی از مرکباتی که بعضا در مقاطعی از سال نیاز داریم، می‌توانیم از مصر وارد کنیم.

این چهره یادآور شد: مصر می‌تواند در رابطه ایران با کشور‌های اسلامی هم سهم و نقشی انکارناپذیر داشته باشد. در واقع، چون مصر یکی از کشور‌های عرصه سیاسی منطقه است، می‌تواند ایران را در نزدیکی با کشور‌های اسلامی یاری کند که ناگفته پیداست، رابطه تنگاتنگ با جهان اسلام تبعات مثبتی در حوزه‌های مختلف برای ما به همراه خواهد داشت. در واقع نزدیکی مصر و ایران اختلاف‌هایی که به عنوان شیعه و سنی را به وجود آمده است، به نوعی خنثی می‌کند که این خیلی اهمیت دارد. بسیاری از محصولاتی که ما داریم و آفریقا می‌تواند وارد کننده شان باشد، به دلیل همین فضای چالشی شیعه و سنی مانع شده است که رابطه با مصر مانع‌های موجود را بر خواهد داشت تا ایران بتواند کالا‌های خودش را به کشور‌های آفریقایی صادر کند. تاکید این است، کشور‌ها برای رونق تجارت در قدم اول سعی می‌کنند، اشتراک‌هایی را میان خودشان و کشور‌های دیگر تعریف می‌کنند و البته این اشتراک را پررنگ می‌کند.

وی توضیح داد: نکته مهم دیگر این است که مصر در تولید سلاح تجربیات بسیار زیادی در عرصه نظامی دارند و چون ایران هم در این مقوله به طور جدی فعالیت دارد، رابطه دو کشور می‌تواند هم برای مصر و هم برای ایران فرصت تسهیلاتی گرانبهایی را رقم بزند.

قنادباشی در پایان گفت: این را باید در نظر داشت، وقتی ایران به دلیل نوع نگاهی که به نظام بین الملل، به ویژه غرب داد دستگاه سیاست خارجی باید همهِ هم و غم اش را به کار بگیرد تا از رابطه با کشورها، حتی المقدور فضا را برای گره گشایی از اقتصاد به هم ریخته فراهم کند. حالا اگر این کشور مصرِ مسلمان باشد، می‌تواند در صورت تدبیر و پرهیز از نگاه هیجانی دست آورد‌های زیادی را نصیب کشور کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 398651
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا