مهاجرت همیشه بوده اما …

به گزارش جهان صنعت نیوز،  طی چند سال گذشته،‌ جامعه ایران شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند؛ متفاوت از این جهت که در این مدت از یک سو ایران آبستن اتفاقات گوناگونی بوده و از سوی دیگر، شرایط جهان نسبت به گذشته متفاوت شده‌ است. در چنین فضایی مسائل و آسیب‌های اجتماعی ریز و درشتی نمود پیدا کرده یا نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده ‌است.

دکتر علی‌اکبر فرهنگی در گفتگو با جهان صنعت در خصوص مهاجرت نخبگان بیان کرد: مهاجرت خواست سال‌های اخیر نیست، میل رفتن از کشور در سال‌های پیش هم رواج داشته است. وقتی مرحوم احسان نراقی نماینده ایران در یونسکو بود، بحث مهاجرت نخبگان را مطرح کرد. با این توضیح که «فرار مغزها» زاییده ذهن ایشان است. در آن برهه مرحوم نراقی اینطور مطرح کرد که کشورهای جهان سوم محیط پرورش متخصصان و نخبگانی شده‌اند که جذب جهان اول یا کشورهای توسعه‌یافته می‌شوند. در این ماجرا یونسکو و بقیه ارکان سازمان ملل نشست‌های زیادی برای جلوگیری از مهاجرت برگزار کردند.

دکتر فرهنگی در ادامه بیان کرد: مهاجرت نخبگان مشروط به ۲ شرط است. شرط اول این است که در کشور مبدأ نوعی دافعه و در کشورهای مقصد نوعی جاذبه درباره نخبگان وجود دارد که این امر موجب تسهیل مهاجرت شده است، بنابراین مهاجرت امری ساختاری به شمار می‌رود. البته شتاب این پدیده در ایران در ادوار مختلف فرق می‌کند. یعنی قبل از انقلاب، مهاجرت نخبگان ملموس نبود و تقریبا تعداد زیادی که متخصص بودند، در جهان سوم فعالیت‌شان را ادامه می‌دادند، اما در سال‌های اخیر به دلیل عواملی همچون تحریم‌ها و مشکلات اشتغال، مهاجرت شتاب بیشتری پیدا کرده است. در اصل، سال‌های متمادی است که ایران با پدیده مهاجرت درگیر است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 398678
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. وقتی این همه صنایع پر مصرف آبی در استان های کویری ساخته میشه و بسیاری استخرهای شخصی تو ویلاها و مجتمع های مسکونی ساخته میشه انتظار خشکسالی دور از انتظار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا