علی بیگدلی در گفتگو با جهان صنعت نیوز پاسخ داد؛

عضویت ایران در بریکس به اقتصاد ایران کمک می‌کند؟

با شروع سال ۲۰۲۴ ایران رسما به عضویت بریکس درآمد و به همین دلیل در این چند روز دولتی‌ها این اتفاق را با آب و تاب زیادی بازتاب می‌دهند. آیا واقعا عضویت در بریکس می‌تواند فرصت‌هایی را پیش روی ما قرار ‌دهد که بتوانیم فضای کدر اقتصادی را حتی المقدور کمرنگ‌تر کنیم؟

علی بیگدلی در گفتگو با جهان صنعت نیوز، در این رابطه اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس هیچ اهمیتی برای وضعیت اقتصادی ایران ندارد. برای اینکه کشور‌های عضو خودشان در حال توسعه هستند و به همین دلیل مشخص نمی‌توانند برای کمکی به اقتصاد در احتزار ایران قدمی بردارند و اقتصاد ما را احیا کنند. در واقع عضویت در بریکس چیزی جز مانور سیاسی نیست. یعنی ایران می‌تواند به رقبا از جمله آمریکا و … بگوید که به هیچ وجه در انزوای سیاسی نیست و در نظام بین الملل تحرکات جدی‌ای دارد که به نظر من این موضوع هیچ آورده‌ای برای ایران و اقتصاد ایران به همراه نخواهد داشت.

کارشناس بین الملل در ادامه گفت: عضویت ایران در بریکس با حمایت روسیه و چین اتفاق افتاده است و به همین دلیل این عضویت در شرایطی که ما به الزام‌های زیادی برای ترمیم فضای اقتصادی داریم، هیچ اهمیتی ندارد. تاکید و تکرار می‌کنم، کشورهایی، چون برزیل، مصر، اتیوپی، هند، امارات و … پتانسیل لازم را برای همکاری و همراهی جدی در فضای اقتصادی و تجاری ندارند. یعنی این کشور‌ها نه سرمایه قابل توجهی دارند و نه در تکن,لوژی غنی هستند که بتوانند گره‌ای از گره‌های ما باز کنند.

او افزود: اینکه آقای رییس جمهوری در سخنرانی در شهر قم از رسمی شدن عضویت ایران در بریکس صحبت کرد، بیشتر به مثابه تلاشی برای تبلیغ است تا خبری امیدوارکننده در راستای کاهش مشکلاتی که همه جامعه را به شکلی گرفتار کرده است. باز تاکید می‌کنم، تنها دست آورد بریکس می‌تواند خروج از انزوا باشد و ولاغیر. با این توضیح که این ادعا برای تغییر در وضعیت به هم ریخته اقتصادی به همراه نخواهد داشت. همچنین باید گفت، ایران با توجه به رویکرد ضد غربی روسیه، چین و برزیل دنبال این است تا فضا‌هایی به وجود بیاورد که مبادلات تجاری را با ارز‌های غیردلاری انجام بدهد که در این کار هم خیلی موفق نخواهد بود.

این چهره خاطرنشان کرد: پوتین اعلام کرده است که رابطه تجاری روسیه با چین بر اساس روبل و یوآن شکل می‌گیرد. یعنی روسیه پول نفت صادره به چین را به یوآن دریافت می‌کند. چین هم از روس‌ها در اِزای صادرات روبل می‌گیرد که این روش قول و قرار دو کشور است و مثل دلار ارزش بین المللی ندارد. در واقع دلار هنوز جایگاه جهانی اش را حفظ کرده است؛ بنابراین اینکه دو همسایه پول‌های همدیگر را قبول می‌کنند، یک ارزش اقتصادی نیست و فقط گردشی رقابتی است و به همین دلیل نمی‌تواند به دلار خدشه‌ای وارد کند.

وی توضیح داد: ایران هم بر همین اساس به شرکای خود در آسیای مرکزی اعلام کرده است که با ریال داد و ستد می‌کند که آن‌ها هنوز آمادگی شان را در این خصوص اعلام نکرده اند. با این توضیح که حجم صادرات و واردات ایران با آسیای مرکزی خیلی بالا نیست و به یک میلیارد دلار نرسیده است تا بتوان گفت، آسیای مرکزی میل چندانی برای تجارت با ایران ندارند و ترجیح شان این است که به تحریم‌های آمریکا پشت نکنند.

بیگدلی در پایان گفت: ایران در حالی سعی اش را برای حذف دلار به کار می‌گیرد که نفت در بازار جهانی با دلار رد و بدل می‌شود تا بتوان این نظر را داشت که تصمیم گیران ایران در این موضوع دچار غفلتی ملموس و مبرهن هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 398981
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. من سیاسی نیستم و ازش دست و پا شکسته میدونم . ولی در مورد این مطلب با احترام به نویسنده و گوینده آن باید بگم که چرت محضه‌. بریکس و شانگهای و اوراسیا اگر جدی گرفته شوند و روی آن ها اساسی کار شود بلاشک هر کدام دستاورد های بسیار بسیار بزرگی هستند . امیدوارم که نظر من رو بزارید . باتشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا