ارسال شش پالس منفی به بازار مسکن

رکود تولید مسکن، کوچ متقاضیان به واحدهای کوچک، قدیمی و محله‌های کم‌برخوردار، نزدیک شدن قیمت خانه در مناطق میانی به مناطق شمالی تهران و فروش آپارتمان با نرخ‌هایی زیر قیمت ساخت از عوارض و پدیده‌های جدید بازار مسکن ناشی از رکود معاملات است که پالس‌های خوبی را به آینده این بازار مخابره نمی‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، کسادی معاملات به قدری بر بازار مسکن سایه افکنده که حجم خرید و فروش در بازار شهر تهران به کمترین میزان خود طی چهار سال اخیر رسیده است. در ماه‌های اخیر تحت تاثیر خروج تقاضای مصرفی مسکن و البته ثبات قیمت دلار که برخی از آن به عنوان جمع شدن فنر ارزی یاد می‌کنند سطح معاملات خانه به محدوده ۳۰۰۰ فقره رسیده و آذر امسال ۳۵۵۰ فقره معامله آپارتمان در پایتخت منعقد شد که از مهر ۱۳۹۸ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

اگرچه دولت سیزدهم رکود غیرتورمی در بازار ملک را یک دستاورد برای خود می‌داند اما کارشناسان نسبت به شکننده بودن این وضعیت و احتمال رشد قیمت‌ها در آینده هشدار می‌دهند. آن هم به یک دلیل واضح؛ ساخت و ساز به طور محسوسی کاهش یافته است.

از زمانی که دولت شعار ساخت یک میلیون خانه در سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد تا کنون برای ۱.۹ میلیون واحد مسکونی زمین تامین کرده اما بررسی‌ها گویای آن است که فقط حدود ۲۰۰ هزار واحد از این تعداد به مرحله ساخت رسیده است. بخش خصوصی نیز به دلیل اختلاف نظر در بیش از ۴۰ بند قرارداد نهضت ملی مسکن مایل به سرمایه‌گذاری جدی در این پروژه نیست.

چند روز قبل محمدرضا اسماعیلی ـ رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، تورم منفی بازار ملک را به طرح نهضت ملی مسکن مرتبط دانست و گفت: از زمانی که صندوق ملی مسکن به عملیات تامین مالی نهضت ملی اضافه شده دو اتفاق بزرگ رخ داده که می‌توان به تسریع در تحویل واحدهای آماده شده و تاثیر مثبت بر بازار مسکن اشاره کرد.

با این حال رییس انجمن انبوه سازان استان تهران از ناتوانی برخی انبوه‌سازان نسبت به فروش واحدهای آماده به دلیل رکود معاملات خبر داده و گفته است: اگر پول سرمایه‌گذار طی یک فعالیت اقتصادی در دوره رکودی بازنگردد، نمی‌تواند پروژه جدیدی را آغاز کند. این صحبت ایرج رهبر بدان معناست که در پس رکود فعلی مسکن می‌توان رشد قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد.

نشانه‌های رکود در بازار مسکن

یکی از نشانه‌های رکود، فروش واحدهای مسکونی با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از قیمت ساخت است؛ پدیده‌ای که هم‌اکنون در منطقه یک تهران سایه افکنده و به پیشی گرفتن متوسط قیمت منطقه ۳ از منطقه یک انجامیده است. در حال حاضر میانگین قیمت هر متر خانه در منطقه یک به میزان ۱۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است؛ در حالی که این عدد برای منطقه ۳ به ۱۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. این را هم می‌توان از شگفتی‌های بازار مسکن در دولت مردمی دانست.

یکی دیگر از عوارض کسادی معاملات، کوچ متقاضیان به واحدهای قدیمی است. در حال حاضر واحدهای با سن بنای بیش از ۱۶ سال ۳۵ درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهد؛ در حالی که هشت سال قبل این نوع واحدها فقط ۱۳ درصد معاملات را در برمی‌گرفتند.

مهاجرت به خانه‌های کوچک در مناطق کم‌برخوردار به دیگر پدیده غالب در بازار ملک تبدیل شده است. به طور مثال هم‌اکنون منطقه ۱۰ به عنوان منطقه‌ای با واحدهای کوچک متراژ رتبه دوم از نظر تعداد معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده، در حالی که هشت سال قبل معمولا رتبه پنجم را داشت.

هشدار نسبت به آینده بازار مسکن

عمده کارشناسان و سازندگان نسبت به آینده بازار مسکن هشدار می‌دهند. از سوی دیگر مسئولان دولتی طرح ساخت چهار میلیون خانه را در بوق و کرنا کرده‌اند؛ طرحی که می‌بایست تا کنون دو میلیون واحد از طریق آن به بازار مسکن عرضه می شد اما حدود ۶۳۰ هزار فقره تسهیلات به میزان یک قسط و بیشتر از سوی بانک‌ها به این پروژه تزریق شده و حدود ۲۰۰ هزار واحد به مرحله فونداسیون و بیشتر رسیده است؛ چیزی در حدود ۱۰ درصد از برنامه هدف‌گذاری شده.

بنابراین می‌توان حدس زد آنچه مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی از آن به عنوان ساخت ۱.۹ میلیون مسکن نام می‌برد فقط شامل واحدهایی است که تامین زمین شده و روی زمین، تعداد اندکی خانه در حال ساخت است.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 399798
لینک کوتاه :

۴ دیدگاه

  1. کارشناسان محترم جهش تورمی قیمتی در بازار مسکن ایجاد شده سبب رکود معاملات خرید و فروش گردیده است کاهش توان اقتصادی و کاهش قدرت خرید نتیجه افزایش بیش از اندازه قیمت مسکن ناشی از جهش تورمی بوجود آمده میباشد. اگر حدود ۳۰ درصد از قیمت‌های مسکن کاهش یابد شاید اندکی از رکود خارج شود. متشکرم

  2. کارشناسان محترم اگه منم چندین ملک دراحتکار داشتم گلایه ازرکود داشتم؟درتبریز وبخصوص شهرک اندیشه بنگاههان دیوار رادراختیار گرفته وتمامی واحدها رابدست گرفته آگهی فروش به قیمتهای۳۰تا۵۰برابری منتشر می‌کنند ورقابتی وتحریک بقیه به افزایش قیمت وگرانی وجهش بعدازعید شایعه کردند تابخرند وفروش بره ودیوار هرکی هرکیه وبی ثباتی هست وقیمتهای دلبخواهی منشع اصلی تعیین قیمت‌های کنونی شده وبنگاههان می‌خرند وبرقیمت اضافه کرده وباتبلیغ وام اوراق منتشرمیکنند وبرخی بنگاههان ازمالک هم۳۰درصد بیشتر قیمت ثبت می‌کنند هم کمسیون بیشتر میشه وهم مابقی اضافی مبلغ بیشتر ازمالک مال بنگاه درصورت فروش خواهد بود دیوار مانند چاقو وتفنگ دست اینان هست ومردم رازخمی وکشتند واین خریدوفروش نیست اخلال درمسکن وتورم سازی وخیانت وحرام است درایران درست ازدیوار استفاده نکردند بلکه ابزاری راحت برای اخلال گران وناامنی کردن واسترس وفشارروحی به مردم وازنظر من همکاری بااهداف دشمن هست چون ترامپ تحریم کرده تاتورم بشود واینان تورم۳۰تا۵۰برابری می‌کنند آیا جرم نیست که به حال خودرها شدند وکسی رسیدگی نمی‌کند؟

  3. تنها راه و منطقی ترین و بهترین راه برای رونق بازار مسکن این است که این رکود ادامه یابد تا دلالان ، واسطه ها و افراد حریصی که بر اساس قیمتهای هیجانی و برای کسب سود و منفعت مسکن خریده اند از خر شیطان پایین آمده و راضی به عدم سود یا زیان شوند . امسکن حدود ۷ ماه در رکود به سر می برد یعنی چی ؟ متقاضیان حقیقی مسکن که به یکباره صاحب خانه نشده اند این رکود بیانگر آن است که متقاضیان سرمایه گذاری مسکن و دلالها و واسطه ها از بازاز کوچ کرده اند و این امر خوبی است .
    دولت محترم خوب می داند و ان شااله به همین روند ادامه دهد تا با کنترل نقدینگی و تثبیت بازار ، قیمتها بیشتر کاهش یابد . براساس قیمت دلاری مسکن و یا هزینه های ساخت ، همین الان هم حدود یک سوم از قیمت مسکن کاذب و حباب است . بدیهی است اگر ساخت مسکن ملی به موازات سیاست فوق ادامه یابد و تسریع شود کمک بزرگی به خانه دارشدن افراد و کاهش التهاب بازار خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا