در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

تهدید کاهش گوشت قرمز در جامعه ایرانی

افزایش قیمت کالاهای اساسی به گزاره‌ای تکراری در اقتصاد ایران بدل شده‌است. در این میان شاید گوشت یکی از کالاهای اساسی پیشتاز در افزایش قیمت باشد. در این شرایط آمارهای غیررسمی نیز از کاهش شدید مصرف گوشت قرمز خبر می‌دهند. موضوعی که می‌تواند جامعه ایرانی را با تهدیدهای متعددی روبرو سازد.

مسعود رسولی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: برای اینکه پروتئین لازم به بدن انسان برسد، حداقل گوشتی که هر فرد در یکسال باید مصرف کند ۳۰ کیلوگرم است تا از این طریق از عوارض و بیماری‌ها رهایی پیدا کند. متاسفانه به دلیل موج گرانی‌ها مردم ایران در همه بخش‌ها با محدودیت مواجه اند، به طوریکه میانگین سالانه مصرف گوشت قرمز فقط ۶ کیلو است که این سلامت جامعه را به طور کاملا جدی تهدید می‌کند. به همین دلیل باید گفت، کمترین کوتاهی اهمالی که در راستای حل این مشکل صورت بگیرد، به هیچ وجه توجیه نخواهد شد.

دبیر انجمن صنعت گوشت و موارد پروتئینی در ادامه گفت: اینکه سرانه مصرف را ۶ کیلو اعلام می‌کنیم، معنی‌اش این نیست که همه ایرانی در سال به این میزان گوشت می‌خوردند. به این معنی که بخشی از مردم به دلیل تامین مالی به اندازه استاندارد‌های جهانی و شاید هم بیشتر مصرف گوشت دارند و بخشی از مردم که در سال ۲۰ یا ۱۵ و کیلو مصرف می‌کنند. این یعنی متاسفانه، تعداد قابل توجهی از مردم یا اصلا گوشت مصرف نمی‌کنند یا در سال یک یا حداکثر ۲ کیلو مصرف می‌کنند. این چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت و بی تفاوت بود.

او افزود: شرایط به قدری بد و نگران کننده است که وقتی ما به کارگر کارخانه مان هر چند وقت یکبار گوشت سهمیه‌ای می‌دهیم، می‌شنویم که به فامیل یا همسایه‌های شان می‌فروشند تا پولش را به زخم زندگی بزنند و اولویت‌های دیگر زندگی شان را تامین کنند. تاکید می‌کنم، هیچ ارگان و نهادی نباید نسبت به این حد از فقر بی تفاوت باشند. این روند به تغذیه و در نهایت به بهداشت جامعه آسیب جدی می‌زند. ببینید! خیلی از اسید‌هایی که بدن نمی‌تواند بسازد، باید از طریق طبیعت تامین شوند. یعنی اسیدهای آمینه در گوشت پیدا می‌شوند که متاسفانه خیلی از مردم امکان تهیه اش را ندارند.

رسولی ادامه داد: البته میزان مرغ در ایران تقریبا با ۲۷ کیلویی که استاندارد جهانی است برابری می‌کند و تولید و مصرف مرغ به همان میزان است. اما مردم ایران مثل گوشت قرمز، برای خرید ماهی هم مشکل دارند. شما قیمت ماهی را در بازار رصد کنید و با حقوق‌های عرف جامعه مقایسه کنید تا مشخص شود، خرید ماهی از خرید گوشت هم برای مردم سخت‌تر است.

این چهره تصریح کرد: مصرف گوشت در این روز‌ها نسبت به ۶ سال پیش که ۱۲ کیلوگرم بود، نصف شده است. به طوریکه در حد هند هستیم. هندی که به دلیل عقاید مذهبی گوشت نمی‌خورند تا به این نتیجه برسیم که فاجعه‌ای بزرگ در حال روی دادن است.

رسولی در پایان گفت: دولت، مجلس و ارگان‌های دیگر باید همهِ تلاش شان را به کار بگیرند تا سلامت مردم ایران بیشتر از این به خطر نیفتد. چرا که گرانی گوشت سلامت مردم را تهدید می‌کند.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 400585
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. ماکه چهار نفریم ودرسال بجای ۱۲۰کیلوگوشتی که خودتون میگید فقط۲۰کیلوشایدبخریم بااین قیمتها که ۱۰کیلوهم نمیشه خرید دولت خودش گرون میکنه همه چیزدست دولته خیلی بدمردم روخرحساب میکنیداگه راست میگید وانحصارتمام ماهیحتاج مردم دست شما نیست گرون فروشهاروشلاق بزنیدمثل کشورهای مسلمان

  2. تهدید نیست واقعیتی هست که گوشت قرمز هم مثل بیشتر اقلام اساسی وضروری از سفره ما کارگرهاجند وقتی هست جمع شده است، دقیقا مثل قرص وارفارین ۱۰۰۰تومانی که من برای مریضم دوماه ونیم هست که این قرص را پیدا نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا