یک کارشناس مسکن مطرح کرد:

بازار مسکن قفل شده است

آمارهای رسمی و مشاهدات میدانی نشان از تشدید رکود در بازار مسکن دارد؛ موضوعی که با توجه به انتظارات منفی تورمی منجر شده که حتی با تخفیف‌های چند ده درصدی، فروشندگان نتوانند برای آپارتمان خود مشتری پیدا کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان از کاهش حجم معاملات و تشدید رکود در این بازار دارد. از سوی دیگر و بر مبنای همین آمارها، قیمت مسکن در شهر تهران طی چند ماه گذشته روند نزولی اندکی را تجربه کرده و عملا می‌توان گفت که قیمت مسکن ثابت مانده‌است.

با این وجود یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که در قیمت‌‌های اعلامی،‌ عملا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و فروشندگان به ویژه در مناطق گران قیمت حتی با تخفیف‌های ۳۰ درصدی نیز قادر به فروش خانه خود نیستند. موضوعی که حاکی از کاهش شدید قدرت خانوارها در بازار مسکن است.

آمارهای قیمت مسکن تبلیغاتی است!

محمود گودرزی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: آمار‌هایی که دولت در بخش مسکن می‌دهد، از چند جهت قابل انتقاد هستند. اولا باید پاسخ بدهند که چرا فقط زمانی که قیمت پایین می‌آید منشتر می‌کنند و به هنگام افزایش قیمت هیچ آمار یا عدد و رقمی مطرح نمی‌شود؟ این چیزی غیر از تلاش برای فرافنکی و فریب افکار عمومی نیست که متاسفانه دولتی‌ها در دستور کار قرار می‌دهند. در واقع برای آن‌ها تبلیغ در هر شرایطی نسبت به رفع مشکل مردم در اولویت قرار دارد که واقعا جای تاسف دارد.

آمارهای رسمی با واقعیت متفاوت است

کارشناس صنعت ساختمان در ادامه گفت: همچنین این را باید در نظر گرفت که بی تدبیری به جایی رسیده که آمار‌های رسمی با آنچه در بازار جاری و ساری است، زمین تا آسمان فرق دارد. تقریبا ۲ سال پیش بود که اتحادیه مشاورین املاک اعلام کردند، طبق قرارداد‌های ثبت شده در بخش خرید و فروش ۱۵ درصد افت داشتیم، اما همان موقع آمار اعلامی رسمی افزایش ۴ درصدی را نشان می‌داد تا مردم به این نتیجه برسند، گرانی تنها بحران مسکن نیست و بی تدبیری و تلاش برای گمراه کردن جامعه هم به وضوح مشاهده می‌شود.

خریدار در بازار مسکن کیمیا است!

او افزود: مشاهدات میدانی، به خصوص در مناطق یک، ۲ و ۵ نشان می‌دهد، گرانی افسارگسیخته شرایط را به قدری بحرانی کرده است که فروشنده‌ها حاضر هستند، ملک شان را با ۳۰ درصد تخفیف بفروشند، اما به دلیل اینکه تورم انتظاری در مسکن منفی شده، با وجود این تخفیف زیاد هم خریدار کیمیا شده است و پیدا نمی‌شود.

وی توضیح داد: راجع به آمار نازل خرید خانه اولی‌ها باید اذعان داشت، طبیعتا به دلیل سرکوب تقاضا در بخش مسکن و از طرفی کاهش شدید قدرت خرید و همچنین افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن، قدرت خرید را به صفر رسانده است. یعنی معامله‌هایی که انجام می‌شود، یا با انگیزه سرمایه گذاری است و یا توسط اشخاص حقوقی انجام می‌شود. چرا که با حقوق هشت ملیون و ششصد هزارتومانی وزارت کار خانه اولی نمی‌توانیم داشته باشیم. چون با پس انداز ۱۰۰ درصد حقوق ۴۲ و نیم سال طول می‌کشد که منبع مالی برای خانه خریدن جور شود.

گودرزی در پایان گفت: متاسفم که بگویم، افزایش قیمت مسکن صنعت ساختمان را هم تعطیل کرده است. این توضیح هم لازم است که رهاشدگی و بی قانونی موجود در بازار مسکن، تبعات اجتماعی‌ای بسیار گسترده‌تر و آسیب رسان‌تر از تبعات اقتصادی دارد.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 401616
لینک کوتاه :

۵ دیدگاه

  1. بدترین بازار در حال حاضر مستغلات و ورود ب ان است ب هزار و یک دلیل سایه جنگ هم ک ریسک را سه چندان کرده ب راستی قیمت مستغلات در همین یکسال در لبنان و اوکراین و سوریه و غزه چند متری چند بوده و حالا چند ؟ پول هوشمند و فرار ترسو است مخصوصا برگشت ان نقدشونده گی نداشته باشد و چندین ساله باشد مگر سر مایگذار احمق و پینوکیو است در این شرایط متری ۱۰۰۰ دلار ب اپارتمان بدهد

  2. درتبریز وبخصوص شهرک اندیشه بنگاههان دیوار رابدست گرفته ازتابستان تاکنون قیمتهارادوبرابر کرده وفروشندگان هم تبعیت کرده وقیمتهای دوبرابری ثبت می‌کنند ودیوار هرکی هرکیه ودرچت می‌فرستند مال خودم هست دوست دارم هرقدردلم خواست قیمت بگم تونخر؟واینگونه قیمت‌ها تعیین ورقابتی وماندگار می‌شود وبعد میگند گران شده؟عامل اصلی افزایش نجومی مسکن دیوار وبنگاههان هستند ودیوار مانند چاقو وتفنگ دست اینان هست ومردم رازخمی وکشتند ودیوار وبنگاههان وبرخی فروشندگان دلبخواهی ونجومی به حال خودرها شدند وکسی رسیدگی نمی‌کند یک فروشنده قیمت سه برابری دردیوار منتشر کرده بود ونوشته بود هرکس ناراحت هست یک لیوان آب بخورد شما خودتان قضاوت کنید مردم این پول‌های نجومی راازکجا بیارند؟ واین اخلال گران مسکن سیر هم نمیشند وآنقدر فنر مسکن رارها کردندوسیر نشدند وبادست تاانتها کشیدند که فنر ازبیخ کنده شده ودیگه شورش درآمده ومردم نه‌ قدرت خرید دارند وخیال خرید وکجای دنیا ۳۰تا۵۰برابر قیمت مسکن به بهانه های مختلف افزایش دلبخواهی میابد توسط بنگاههان ودلالان وفروشندگان که این بنگاههان به گردن نمی‌گیرند تازه به جاهائی که حیطه محل کارشان نیست به آنجا هم وارد شدند وباعث گرانی آن مناطق هم میشند وبه مردم استرس وفشارروحی میدند وپلیس امنیت اقتصادی هم رسیدگی نمی‌کند که این خرید فروشه؟ونمیگند که اخلال وناامنی وهرکی هرکی وتحریک بقیه به افزایش قیمت مسکن وعامل تورم مسکن هستند؟

  3. آقایون مفت خور بنگاهی از روزهای یادشون بیاد که زمین و آپارتمان رو هر روز متری یک میلیون تومان بالا می‌بردند تا کمیسیون بیشتری بگیرند حالا برن تو اسنپ کار کنند

  4. با درود فراوان

    حاصل رکود قیمت مسکن دربرابر اوج قیمت خنثی نمودن موقتی بازار مسکن از سوی سیاستمداران مسکن می باشد وباعث بی کلاه ماندن سرهای کچل مردم است؛ زیرامردم دچارنوعی تعارض روانی است که نمی تواند تصمیم بگیرد .درصورتی که مردم میدانند هیچگاه وبدون هیچگونه عللی شاهد کاهش قیمت بازارمسکن فعلی ازقیمت یک یا چند سال گذشته اش باشد.
    فقط دولت است که اگر بخواهدبایک سوت می توانددهنه افسارگسیخته بازارمسکن رابه دست بگیرد.درحالیکه دلالان این اختیار رابه دولت نمیدهد.
    راه حل قیمت بازارمسکن:اصلاح ساختاری مشاوران املاک.وایجاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا