بهزاد لایقی در گفتگو با جهان صنعت نیوز؛

همه استان‌های کشور درگیر خشکسالی هستند

خشکسالی‌های پیاپی و بارش‌های کم‌تر از نرمال ایران را در شرایط بحرانی و تنش آبی قرار داده‌ و اهمیت مدیریت منابع آبی را دو چندان کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، « امسال هم درگیر چهارمین سال خشکسالی پیاپی هستیم و ۲۸ استان از ۳۱ استان کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد» این گزارش وزارت نیرو در ادامه شرایط کم آبی کشور است که باید گفت، به حالت نگران کننده‌ای درآمده است.

سئوال این است، راهکار و الزام‌های نجات کشور از شرایط خشکسالی چیست؟

خشکسالی گسترده در ایران

بهزاد لایقی در گفتگو با جهان صنعت نیوز، داشت: در سال جاری به جز سه استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی که شرایط بارشی تقریبا نرمال داشته‌اند، سایر استان‌های کشور بارندگی پایین‌تر از استانداردی را تجربه کردند و به همین دلیل متاسفانه با خشکسالی مواجه شده اند. البته گزارش وزرات نیرو فقط شاخص بارش را لحاظ کرده است که بر اساس بارش فقط سه استان مذکور شرایط مطلوبی داشتند. اما اگر پارامتر دما را لحاظ کنیم، تقریبا تمام کشور دچار خشکسالی ضعیف تا شدید هستند. البته در ۲۰ سال گذشته این روند تکرار شده است.

سرپرست معاونت توسعه پیش بینی مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: برای گریز از خشکسالی لازم است، مدیریت منابع آب با دقت کامل پیگیری شود. حتی استان‌هایی هم که به ظاهر بارش نرمال دارند، چون بهره برداری از آب بیشتر از ظرفیت است، بارش‌ها کفاف نیاز‌ها را نخواهد داد. به همین دلیل باید در مصرف آب صرفه جویی شود تا بتوانیم تهدید خشکسالی را از خودمان دور کنیم. پس نیاز است، ارگان‌های مربوطه پایش این موضوع را در دستور کار خود قرار بدهند.

کشاورزی و صنعت معضل اصلی مصرف آب

او افزود: البته مصرف آب خانه‌ها مقدار کمی است و در واقع بخش زیادی از آب در کشاورزی و صنعت به کار گرفته می‌شود که نیاز است، کِشت به اندازه آب موجود انجام شود. همچنین کشت‌هایی انجام شود که نیازشان به آب کم باشد تا از بحران عبور کنیم. وقتی در کشور بارش باران کم می‌شود، معمولا در کشاورزی کاربری‌ها مشخص است و می‌دانیم، کدام بخش به آب بیشتری نیاز دارد، سهمیه بندی برای مناطق می‌تواند اثرگذار باشد. یعنی مقدار کشتی که در هر مکانی انجام می‌شد، حتی القمدور کمتر باشد تا از این طریق مشکلی بی آبی بروز و ظهور نکند. راه دیگر کشت گونه‌هایی است که به آبیاری کمتری نیاز دارند. به هرحال به دلیل محدودیت‌های موجود باید آب را مدیریت کنیم.

وی توضیح داد: علاوه بر آب‌های سدی، لازم است آب‌های زیرزمینی را هم تامین کنیم که بازهم تاکید می‌کنم، برآوردی که وزارت نیرو انجام داده و می‌گوید، تا آخر زمستان یا اوایل بهار میزان آب‌های ذخیره شده در پشت سد‌ها را اعلام می‌کنند، بر اساس آن دارایی را باید مدیریت کرد. همچنین در بخش صنعت، صنایع آب بر مثل ذوب آهن و … از مناطق خشک جا به جا شده و به مناطق ساحلی انتقال داده شوند تا در مدیریت آبی تاثیرگذار باشد.

بیکاری و فرونشست زمین؛ دو معضل اساسی خشکسالی

لایقی در پایان گفت: تداوم خشکسالی موجب می‌شود، کشاورزی رو به تحلیل برود. یعنی بخشی از کاربری‌هایی که افراد زیادی هم مشغول هستند، بیکار می‌شوند که تبعات سنگینی برای جامعه دارد. همچنین خشکسالی باعث می‌شود، منابع زیرزمینی بیشتری استفاده شوند که این به مرور فرونشست و تخریب را موجب می‌شود. در واقع الان هم شاهد این موضوع هستیم و این قضیه تداوم پیدا خواهد کرد که در نهایت پوشش گیاهی از بین برود که همین باعث فرسایش خاک می‌شود. همچنین از دست رفتن پوشش گیاهی سیل را در زمان بارندگی راه می‌اندازد.

اخبار برگزیدهمحیط زیست
شناسه : 401659
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. امام رضا (ع) فرمود: چون زمامداران دروغ پردازند باران قطع مى‏شود، و چون سلطان ستم کند پایه‏هاى دولتش سست مى‏گردد (و دولتش از چشم مردم مى‏افتد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا