مرتضی عزتی در گفتگو با جهان صنعت نیوز؛

مهاجرت ریشه در بی تدبیری نظام حکمرانی دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهاجرت پدیده‌ای است که قائدتا باید به عنوان شکست برای نظام‌های حاکمیتی قلمداد شود. هرچند این پدیده در سه دهه اخیر در ایران رواج داشته اما در چند سال اخیر، مهاجرات حتی به سطح کارگران ساده هم رسیده است. حالا اگر بحث درباره مهاجرت فعالین نخبه و حتی کارگران نفت کشیده شود که باید گفت، بحران به معنای واقعی تشدید شده است.

مرتضی عزتی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در در این باره اظهار داشت: علت مهاجرت نامناسب بودن فضا برای زندگی با کمترین دغدغه ممکن در یک منطقه است. یعنی شرایط نامناسب زندگی برای مردم یک منطقه موجب می‌شود که انگیزه کمی برای ماندن داشته باشند و به همین دلیل به گزینه مهاجرت از محل سکونت فکر می‌کنند.

وی ادامه داد: در ایران وضعیت اقتصادی به شدت نابسامان شده است. به طوریکه بسیاری از مردم با حقوق و دستمزد‌هایی که می‌گیرند، در زندگی ساده و با حداقل‌ها هم مانده اند. یعنی مردم حتی نمی‌توانند مثل ۵ سال پیش زندگی کنند و به همین دلیل صبرشان تمام شده است. این فشار‌ها وقتی انباشته شد و امید به کاهش مشکلات روز به روز کاهش پیدا کرد، طبیعی است که به تغییر موقعیت خودشان اقدام می‌کنند که یکی از راه کار‌ها مهارجرت است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: در واقع حقوق نسبت به هزینه در ایران بسیار پایین است. وقتی افراد می‌بینند، با اندکی جابه جایی مکانی می‌توانند در آرامش معیشتی زندگی کنند، معلوم است که به کشور‌های دیگر می‌روند. به همین دلیل خیلی از افراد وقتی می‌بینند، در کنار مشکلات اقتصادی، انگیزه‌های دیگری هم ندارند چاره را برای رفتن به کشور دیگر می‌بینند تا با این تصمیم در وهله اول به لحاظ اقتصادی تامین شود و در مرحله بعد به لحاظ فرهنگی و سیاسی شرایط بهتری تجربه کنند.

مهاجرت نفتی‌ها

او افزود: اما اینکه مهاجرت به فعالین حوزه نفت رسیده است، باطبع امری نگران کننده است. البته حقوق نخبگان و کارگران نفتی اختلاف چندانی با بقیه ندارد، اما با این حال به طور سنتی کارگران شرکت نفت درآمد‌های نسبتا بهتری نسبت به سایرین داشتند، اما اقتصاد به قدری با شلختگی مواجه شده است که آن‌هایی که تحت قرارداد شرکت‌های نفتی هستند هم در زندگی شان چاله‌های زیادی دارند. وقتی کشور‌های دیگر حاضر به پرداخت چندهزار دلاری هستند و حقوق‌ها حتما به ۱۰۰۰ دلار هم نمی‌رسد، طبیعی است که قرار را بر مهاجرت بگذارند. چون نسبت درآمدی به هزینه‌ها بسیار بیشتر است. به ویژه که صنعت نفت صنعتی خاص است و اگر کسی تخصص و تجربه بالایی داشته باشد، در خارج از کشور شرایط ایده آلی برایش رقم خواهد خورد. با این توضیح که بعد از مهاجرت، ایران نمی‌تواند به راحتی برایشان جایگزین پیدا کند.

وی توضیح داد: در واقع ترمیم اقتصادی اولویت سیاست‌های کلی نیست و دولت هم حتی توان اصلاح حداقلی را ندارد، نتیجه اش این می‌شود که بخشی از مردم قرار را بر مهاجرت بگذارند. با این توضیح که حوزه نفت به طور ویژه، در کنار مهاجرت مشکلات زیادی دارد که ریشه در بی تدبیری نظام حکمرانی دارد. یعنی وقتی تصمیم گیران موضوع‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهند و برای شان مهم است که از نظر افکار عمومی فاقد اهمیت هستند، در کنار مهاجرت باید در انتظار پدیده‌های هزینه ساز دیگری، چون فساد، رانت، بیکاری، قفل شدن تولید و … هم بود.

عزتی در پایان گفت: نکته تاسف آور و نگران کننده چیزی جز این نیست که به دلیل ناکامی سیستم کشور، نه تنها مساله مهاجرت‌ها حل نخواهد شد، بلکه روز به روز با مشکلات و بحران‌های بیشتری مواجه خواهیم شد که مشکلات اقتصادی مهمترین شان خواهد بود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 401667
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا