خودروهای مناطق آزاد پلاک ملی می‌گیرند

آیین نامه واردات خودروهای نو توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ هیأت وزیران در خصوص «آئین نامه واردات خودروهای نو» طی نامه شماره ۱۹۳۳۷۸ در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۰ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن، آئین نامه واردات خودروهای نو را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت رئیس کارگروه و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و بر اساس نیاز سنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌نماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تأیید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) آئین نامه داخلی هیئت دولت انجام می‌شود. تبصره سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری – صنعتی تخصیص می‌یابد.

ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آئین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین خواهد شد.

ورود بدون ثبت سفارش ممنوع

ماده ۴- ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آئین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع می‌باشد ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره- صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آئین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است.

ماده ۵- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱- خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل) با نوع (مدل سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (وی) آی ان در زمان ورود به کشور تعیین می‌گردد.

تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران

۲- اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:

الف – مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته

ب- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو دبلیو وی تیای مندرج به روی پلاک پ خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ای مارک اروپایی (سیاسی) شناسایی باشد.

ت- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی سی سی) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (جی اس (أ) باشد.

ث- خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سی سی سی) باشد.

ج- خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ای ای سی) باشد.

سایر استانداردهای کشور

چ- سایر استانداردهای کشور مبدأ با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران تبصره- موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آئین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل‌های مرتبط سازمان ملی استاندارد، ایران جایگزین استانداردهای مرتبط می‌گردند.

۳- رعایت استانداردهای آلایندگی که در جدول ماده (۴) آئین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک تعیین شده است.

۴- واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی با واسط دارای تفویض نامه از شرکت اصلی ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد. رعایت مفاد آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵ ت ۵۱۶۸۱ ه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.

۵- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو وزارت است.

تبصره- سرمایه گذاری در یکی از موارد زیر می‌تواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایه گذاری انجام شده معادل سی درصد (۳۰) سود حاصله باشد. اسناد مثبته آن به تأیید معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برسد. همچنین اولویت سرمایه گذاری در حوزه‌های مرتبط با برقی سازی اتصال پذیری خودروهای خودران و حمل و نقل اشتراکی خواهد بود.

مهر

خودرو
شناسه : 401674
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. ملت رو مسخره کردن
    طبق اخبار رسیده از گمرک اهواز و خرمشهر مبلغ دریافتی برای تبدیل خودروهای بسیار سنگین می‌باشد به طوری که اکثریت قادر به تبدیل پلاک نمی‌باشند.
    مبنای هزینه پلاک قیمت پلاک ملی خودرو می‌باشد.
    به طور مثال اگر خودرویی در منطقه آزاد یک میلیارد باشد و پلاک ملی آن دو میلیارد باشد برای تبدیل باید حدود هشتصد میلیون پرداخت بشه…. زیبا نیست عایا؟؟؟
    باز هم مسخره کردن مردم توسط دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا