بیش از ۱۲۰ میلیون دلار اختلاف آماری!

آخرین آمار اعلام شده از واردات برنج از اختلاف آمار میان گمرک و وزارت جهاد‌کشاورزی حکایت دارد، اختلافی که بیش از 120 دلار است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در آخرین داده‌‌‌های اعلام شده از سوی گمرک ارزش واردات برنج در ۹ ماه سال جاری را ۹.۲ میلیون دلار اعلام کرد. امروز سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، ارزش برنج وارداتی به کشور را تا امروز کمتر از ۸۰۰ میلیون دلار اعلام و عنوان کرد. با توجه به مدیریت ثبت سفارش وزارت جهاد کشاورزی این عدد تا پایان سال زیر یک میلیون تن خواهد بود. رقم اعلام شده از سوی احمد خانی نوذری از اختلاف معنی‌دار با گمرک حکایت دارد. با این شرایط این سوال مطرح می‌شود. ماجرای اختلاف بیش از ۱۲۰ دلاری واردات برنج چیست؟

براساس آمار گمرک در بازه زمانی مورد بررسی و در میان ۱۰ قلم اول کالای وارداتی ایران برنج سفید صیقلی شده رتبه هفتم را به خود اختصاص داد. با این شرایط با وجود ممنوعیت‌های وارداتی توانست جایگاه خود را در میان اقلام مهم حفظ کند.

ممنوعیت اعلام شده همچنان پابرجاست

تیرماه سال جاری بود که وزارت جهادکشاورزی واردات برنج را در راستای حمایت از شالیکاران شمال کشور و بازگشت تعادل به بازا عرضه و تقاضای برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. با گذشت ۶ ماه از ممنوعیت اعلام شده همچنان پابرجاست. ظاهرا با برداشتن این ممنوعیت براساس برنامه جدید وزارت جهاد‌کشاورزی در سال جاری واردات برنج تنها توسط بازرگانان رتبه‌دار صورت خواهد گرفت. وزارت جهادکشاورزی در حالی روند واردات برنج را محدود کرده. که بسیاری آن را به رانت در واردات برنج نسبت می‌دهند.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر وجود انحصار در واردات برنج توسط یکی از برنده‌های داخلی اعلام کرد. در حوزه واردات برنج انحصاری نبوده و فسادی رخ نداده است. از سوی دیگر به تمام شرکت‌ها اجازه ثبت سفارش داده شده. بیش از ۱۲۰ شرکت واردات برنج را انجام دادند. همچنین هیچ شرکتی بیش از ۱۵ درصد واردات برنج نداشته و سهم هر شرکت واردکننده کمتر از این عدد بوده است.

منبع: اکوایران

صنعت و معدن
شناسه : 401793
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. امام رضا (ع) فرمود: چون زمامداران دروغ پردازند باران قطع مى‏شود، و چون سلطان ستم کند پایه‏هاى دولتش سست مى‏گردد (و دولتش از چشم مردم مى‏افتد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا