محدودیت جدید برای موتور سواران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰ درصدی موتورسواران از آمار مرگ و میر در تصادفات، گفت: در تهران با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم و ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه امروزه موتورسیکلت‌ها به یکی از چالش‌های بزرگ شهری تبدیل شده‌اند. اظهار کرد: با توجه به بالا بودن قیمت خودرو، بالا بودن کرایه‌ها، تراکم شدید ترافیک و ارزان بودن این وسیله نسبت به سایر وسایل نقلیه و همچنین عدم تمکین راکبان موتورسیکلت از هیچ‌یک از قوانین، موتورسیکلت به عنوان وسیله حمل و نقل برای کسانی که می‌خواهند قوانین را نادیده بگیرند، مطلوب است. البته به این معنا نیست که بگوییم تمام موتورسواران متخلفند و حتماً جمع کثیری از آنها مقید به قانون و رعایت آداب رانندگی هستند.

وی با بیان اینکه اغلب موتورسواران قانون‌شکنی می‌کنند. یادآور شد: این قانون‌شکنی‌ها شامل سرعت، حرکات خطرناک، حرکت و پارک در پیاده‌رو، حمل بار غیرمجاز، سرقت‌های موبایل و کیف قاپی و نهایتاً فعالیت‌های غیر متعارف همچون حمل بار به اندازه یک وانت‌بار است. این موارد چهره شهر را از منظر بی‌قانونی بسیار زشت کرده. لذا باید به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری و پلیس راهور ساماندهی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم توجه به اولویت‌ها در ساماندهی موتورسیکلت‌ها، تصریح کرد. به نظر می‌رسد بیش از هر چیزی نیاز به این داریم که به برخی قوانین که زمینه‌ساز قوانین بعدی هستند، توجه ویژه داشته باشیم. به‌ طوری که استفاده از کلاه ایمنی، توقف پشت چراغ قرمز، حرکت در جهت قانونی در مسیرها و ممنوعیت ترددها به عنوان اولویت‌های واجب باید مورد توجه قرار بگیرند.

جلوگیری از حمل بارهای نامتعارف توسط موتورسیکلت‌ها

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی می‌توان به جلوگیری از حمل بارهای نامتعارف توسط موتورسیکلت‌ها و تجهیز به امکاناتی برای حمل بار قانونی و استاندارد پرداخت. در دوره بلند مدت رفتارهای رانندگان در قالب آموزش‌های شهروندی و رعایت مقررات به عنوان یک شهروند و راکب باید در اولویت قرار بگیرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه کاهش آلودگی صدا و هوای موتورها نیز باید به موازات با جایگزینی موتورهای برقی دنبال شود. اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید در حوزه آموزشی، فرهنگی، اصلاح رفتاری و جلوگیری از قانون‌شکنی‌ها و بهبود تدریجی رفتارهای غلط دنبال شود.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در چهار تقاطع توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک، گفت. پیشنهاد ما این بود که در تقاطع‌ها محلی برای ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شود. در معابر در ابتدا گذرگاه عابر پیاده قرار گرفته و بلافاصله پس از آن محل ایست خودروهاست. در حالیکه حجم بالای موتورها برای ایستادن لابلای خودروها، برخوردهایی با آنها دارند. یا اینکه صف طولانی از موتورها پشت چراغ تشکیل می‌شود. به روش‌های مختلف، راکبان خود را به تقاطع و جلوی صف می‌رسانند. هاب تقاطع را با توقف خود پر می‌کنند. چون شاهد راهبندان به واسطه توقف خود در تقاطع می‌شوند، بعضاً از چراغ قرمز عبور می‌کنند.

با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر قبل از گذرگاه عابر پیاده فضایی به طول ۵ تا ۱۰ متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت‌ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور به حد زیادی برای ایست، این فضای امن را تجربه می‌کنند و در تقاطع توقف نخواهند کرد. این طرح در چند تقاطع اجرایی شده و امیدواریم با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران یکی دیگر از اولویت‌ها در ساماندهی آنهاست، تصریح کرد: کلاه ایمنی می‌تواند جلوی مرگ و میر آنها را بگیرد؛ ۵۰ درصد از آمار مرگ‌ومیر تصادفات متعلق به موتورسیکلت سواران است که عدد بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و در تهران که با رشد بالای تصادفات فوتی روبه‌رو هستیم، ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که موتورسواران در مسیر قانونی خود حرکت کنند؛ تردد خلاف جهت موتورسواران و یا حرکت آنها در پیاده‌روها، با مداخله پلیس و شهرداری و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی با مجوز قانون‌گذار، قابل ساماندهی خواهد بود و می‌توان پس از آن گام‌های بعدی را برداشت.

وی با بیان اینکه موارد مختلف برای ساماندهی موتورسواران باید به ترتیب اولویت انجام شود، گفت: اگر موتورسواران این اهتمام را در پلیس و مدیریت شهری ببینند، قطعاً رفتارها در کوتاه مدت اصلاح خواهد شد.

منبع: فارس

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 402592
لینک کوتاه :

۱۷ دیدگاه

  1. نفست از گرم بلند میشه عمو الان واس یه موتور باید ۷۰ میلیون پول بدی شما با موتورهای بی پلاک برخورد کنید تو این اوضاع گرانی و شرایط بد اقتصادی حق قطع کردن نان ملتو ندارین طرف با همون موتور لگن خودش خرج خانواده میده مثل شما شاسی سوار نیست در خصوص کلاه از بودجه مملکت به همگی کلاه داده بشه نمیدونم بگیر ببند مال ملت تو این وضع دردی را دوا نمیکنه ،بهتره به خودروساز فشار بیاد این همه خودرو تولید نکنه عمال اصلی ترافیک همین تک سرنشین خودروها هستن که واس یک کیلو گوجه اونور شهر میرن ماشینشون هم وسط خیابان میزارند بهتره دنبال این نباشی تر خشک با هم بسوزه بله قبول موتور بی پلاک املاک سرقت و غیره وجود داره البته در مورد بقیه وسایل نقلیه هم نظر همینه

    1. موتور سوار باید یاد بگیره وسط خیابون نیاد واز کنار بگذره از وقتی درهر شرایط ماشین مقصره،موتور سوار وحشیانه تر میرونه.چون مردم از نداری منتظره دیه هستن.مثل عابر که اصلا توجهی نمیکنه موقع عبور از خیابون.و راننده بیچاره سکته میکنه حینه رانندگی

  2. اگر مردهستید واقعا وشرافت دارید وسرحرف تون هستید و جلوی مرگ را میخواهید بگیرید ،یک میلیون عدد کلاه واقعی ضد ضربهدخارجی از یک کشور خارجی بدون سود گمرکی وارد کنید و بصورت دولتی بدهید به هر موتور سوار چه با یارانه چه عادی چه رایگان،ان وقت نتیجه اش راببینید.هرکس هم کلاه گرفت واستفاده نکرد ،جریمه اش کنید.یک کلاه کاسکت شده چندین میلیون تومان

  3. نون خونواده دادن دلیل بر ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیست.مردم رو مریض می‌کنی که
    نون خونواده بدی؟؟الودگی این موتورهای اشغال
    از شیش پژو زیادتره.نون خونواده میدی؟
    عرق فروش مواد فروش هم نون خونواده میده.

  4. همش حرفهای صدتا یه غاز!!!
    باید اینجور بشود باید آنجور بشود!!!!
    بجای این اظهارات بگویید در عمل چکار میکنید
    راهوری که هنوز به ملزم کردن پلاک موتوریها اهتمامی نداره و همه میدانیم بیشتر خفت گیریها و مزاحمتها و سرقتها و تخلفات توسط این دسته از موتور سوارهای بی پلاک صورت میگیره
    صد البته موتورسوارهایی هستن که قانونمند هستن و از موتور برای امرار معاش استفاده میکنن و قابل احترامن
    اول ریشه یابی کنید بعد ظرفیت سازی و در آخر انتظار یک نظم قانونمند از موتورسواران داشته باشید!!!!

  5. اگر مرد هستیت واقعا بفکر ما موتور سوارا هستین… و میخواین جلوی مرگ میر ما موتور سوارارو بگیرین.. اول این ک دست از این ک پلیس هاتون ماموتور سوارای بدون گواهینامه و یا بدون کلا ایمنی رو میبینن دنبالمون نکنن جوری ک انگار دنبال قاچاق چی مواد هستن یا دزد میخوان بگیرن.. اول ب مامور های خودتون یاد بدید ک با ما موتور سوارا مث ادم برخورد کنن…

    دویومنش هم هر یه دونه کلاه کاسکت جنس اشغالش الان خدادتومنه ک کیفیت خاصی هم نداره…

    اون خوب هاشم ک بخوایم بخریم هم باس ۱۰ ملیون ب بالا پول بدیم..

    و این ک اگ واقعا بفکر ما هستین کلاه کاسکت های مرغوب و خیلی خوب و ضدضربه وارد کنین بدون پول گمرکی و ب ما موتور سوارا تقدیم کنین اون وقت ما موتور سوارا نامرد باشیم ک از کلاه ایمنی استفاده نکنیم…

    ماها نمیگیم ک اقا رایگان کلاه کاسکت خوب و ضدضربه بمون بدین..
    لاقل میتونین ب اسم دولتی و یا یارانه ای بدین ک ما موتور سوارا بخریم و سرمون کنیم اون کلاه کاسکت رو…

    یه خورده بیشتر ب فکر ما موتور سوارا باشین لطفا..

    ماها گناه نکردیم ک موتور سوار شدیم عشق موتورمونو داریم.. چ cb1300 باشه و چ بخواد هندا ۱۲۵ باشه..
    مهم اون عشقیع ک ب موتورامون داریم لطفا ماهارو انقد اذیت نکنین…

    ممنونم ازتون… من بی نام و نشان هستم (هیچکس)

  6. نگاه کنیدکلاه ایمنی .سیمکارت.وکنتوربرق واب وگاز وچیزای اینچنینی برای چه ازمردم پول گرفته میشه اینابایدازبیت المال به مردم داده بشه مثلاکنتورها چه کاری برای مردم انجام میدهندچه نفعی برای مصرف کننده دارداین کنتور برای این است که بواسطه مصرف پول برای دولت بسازد پس نصب کنتوربایدمجانی باشد .

  7. همه چیزو ول کردین به امان خدا و حالا یادتون ا فتاده قانونی هست ، خودروها با پلاک شهرستان پر شده و مسافرکشی میکنند ، یواش یواش تاکسیهای با پلاک شهرستان توی تهران کار میکنند ، موتورها هم جای خود دارند … حداقل فلش چراغ راهنمایی را که نمیزند عوض کنئد..‌. چون شایعه میشود چراغهای راهنمایی کار نمیکنند…

  8. شما فقط کافیه بیاید کاشان ببینید چه موتورسواران هتاک و بی فرهنگ و خودخواهی داره. انگار در شهر پلیس وجود نداره. موتور ها هر کاری دلشون میخواد میکنن و خودرو ها هم که هر جا عشقشون کشید دور میزنن و دوبله و سوبله پارک میکنن. واقعا پلیس کاشان بی عرضه ترین پلیس ایرانه

  9. بازهم حل مسئله با پاک کردن صورت مسئله. مدیریت کلان شهر تهران عاجز از حل مشکل ترافیک و آلودگیه. بخاطر شواف میان به جون موتورسیکلت سواران میفتن حالا مشکل تهران شد موتورسیکلت و موتورسیکلت سواری؟ آخه سردار شما یعنی نمیدونی همین موتور سیکلت سوران چقد به کاهش ترافیک و آلودگی کنم میکنن؟ واقعا نمیدونی؟ سخت گیری بی‌جهت باعث ترس از سوار شدن موتور و رفتن به سمت خودرو تک سرنشین و قفل شدن عبور و مرور و خفگی مردم. واقعا یه فکر هوشمند نیست تو مجموعه ؟

  10. سلام جناب تشکر ی
    شما درسش رو خوندین اما ما نخوندیم

    ولی به نظر من باید ببینیم چرا موتور سوار داخل پیاده رو را از خیابان ترجیح میده

    چون خیابان پر از ماشین های بی قانون که داخل خطوط حرکت نمیکنن و کسی قانون مند نیست
    حالا اگه مثل پیا ه رو که مخصوص پیاده هاست و خط آبی که مخصوص دوچرخه و اصل خیابان که مخصوص وسایل موتوری
    یه خط ۱ یا ۲ متری مخصوص موتور سیکلت باشه دیگه چه دلیلی داره موتور بیاد تو پیاده رو

  11. سلام لطفا رسیدگی شود ، در ابتدای ورودی گیت خیابان ناصر خسرو ( بازار تهران) صبح ها کسبه (صنف طلا و …) وارد بازار میشوند تا پیاده یا با ماشین برقی مخصوص بازار تا انتهای خیابان ناصر خسرو به محل کار خود برسند ، ۲ دسته موتوری حدودا ۱۰ موتوری باهم سر سوار کردن مشتری دعوا و نزاع و … میکنند و ما و همکارهای با تجربه به خوبی میدانند که تحت نظر و شناسایی این افراد با ظاهری به عنوان پیک موتوری هستیم ، تاکید میکنم نه همه پیک موتوری های محترم ، اما هستند کسانی مخصوصا در ابتدای ورودی داخل گیت ( ناصرخسرو) متاسفانه با وجود کلانتری ۱۱۳ داخل بازار شاهد سرقت موبایل و … در روز روشن در خیابان های اصلی بازار (ناصر خسرو و …) و با وجود گیتها به همراه نگهبان هستیم توسط نه همه موتوری های محترم ، همین پیک موتوری های ظاهر نما ، لطفا رسیدگی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا